Merrie kunnen melken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Merrie kunnen melken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:19

Een beetje een vage titel, maar ik kon even niets anders verzinnen.
Ik maakte vandaag de onderbuik van mijn pony schoon en ik zag wat viezigheid op haar uier zitten.
Schijnbaar heb ik er toen op gedrukt, want er kwam allemaal vocht uit zetten.
Ik weet dat je bij iedere merrie wel wat vocht eruit zou moeten krijgen. Maar er kwamen hele stralen uit.
Weet iemand wat dit is?
Ik blijf nu van haar uiers af, want anders stimuleer ik de productie van dit vocht alleen maar.
Ik weet jammer genoeg niet of het melk is gewoon vocht, het was erg donker in de stal.
Het leek troebel, maar dat weet ik dus niet zeker.
Mijn merrie vond het niet erg, de uiers waren ook niet dik of warm.

Overigens is bij mijn weten de merrie niet drachtig. Ze is wel kort geleden wat dikker geworden, maar ik geloof niet dat ze drachtig is.
Ze heeft wel bij twee hengsten op stal gestaan.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak is?
Misschien maak ik me wel veel te veel zorgen, maar ik wil het toch graag zeker weten!
Als iemand dit herkent, dan hoor ik dat graag! Lachen

8nnemiek

Re: Merrie kunnen melken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:25

Hoe lang was dat geleden, bij die hengsten, en is t mogelijk dat een van hen haar gedekt heeft? Misschien een keertje uit de wei gebroken? Zou niet de eerste keer zijn dat een hengst heel eventjes losbreekt en 11 maanden later een veulentje in de wei ligt Knipoog
Ik zou het even goed navragen en eventueel even een da laten komen zodat je in ieder geval kan uitsluiten dat ze drachtig is

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:32

Ik heb geen flauw idee of die hengsten ooit zijn losgebroken, want dat zou dan op de handelsstal geweest moeten zijn. Die hengsten waren overigens wel dekhengsten. In de maand april zou het gebeurd moeten zijn.
Moet zeggen dat Viola nu behoorlijk dik is, maar ik heb te weinig verstand van drachtige buikjes om te zeggen of ze drachtig is. Ik vermoed dik (er zit nl. wel wat spek op), maar dat weet ik natuurlijk nooit zeker.
De uier is overigens helemaal niet dik of vol, en de vloeistof die eruit komt is ook niet supertroebel - maar het is wel heel erg veel... Nagelbijten / Gniffelen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:07

o jee. mischien even uit laten sluiten door je da. een belletje kan altijd.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:09

Dat klinkt wel erg drachtig hoor Knipoog . En anders lijkt het me ook niet al te best dat er iets uit de uier spuit.
Kun je niet even een foto maken van haar buik/uiers?

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:20

Maar als ze in april gedekt zou zijn, zou er nu nog niks uit de uier moeten komen
Ik zou voor de zekerheid toch een dierenarts laten komen hoor!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 20:38

Pfoei, kan dat echt dan?
Ik bedoel, hoe groot is die kans? Het lijkt/leek mij namelijk zo'n dat-gebeurd-iedereen-behalve-ons-verhaal, al niet wetend een drachtige merrie kopen.
Maargoed, veel verstand van drachtige merrie's heb ik niet echt.

Ik heb wel wat foto's gemaakt, ik vind haar niet zo drachtig tonen eigenlijk... Maar goed, het is een hele smalle New Forest (met giga achterste, ze heeft nogal veel achterhand) én een maiden dan.
Ik dacht (en denk nog steeds dan maar, totdat de DA iets anders bevestigd) eigenlijk gewoon dat het beestje onwijs dik is Bloos .

http://i33.tinypic.com/14w62rq.jpg
(Alleen buik- zijkant)

http://i36.tinypic.com/2ypnjx0.jpg
(Iets groter genomen voor de verhoudingen)

http://i35.tinypic.com/a08ig6.jpg
(Buik schuin van voren, hier lijkt ze echt heel erg dik)

http://i35.tinypic.com/ano8yv.jpg
Standfoto

En ik heb ook maar een uierfoto gemaakt, maar daar is echt niets aan te zien... Behalve een druppeltje aan de rechter-uier. Of ik heb weer te weinig verstand ervan, dat kan ook. Bloos

http://i37.tinypic.com/2iv1zc9.jpg

En dit is was de foto van toen we haar kochten, in de periode daarna is ze wel wat dikker geworden en toen weer afgeslankt, omdat ze toen twee maanden boxrust heeft gehad. Vind deze het meeste lijken op hoe haar conditie was.

http://i34.tinypic.com/dbgwuc.jpg

Nouja... Voorlopig ga ik er maar vanuit dat ze niet drachtig is, anders zit ik er straks mee. Volgens de DA krijgt ze wel voldoende voer.
Twee keer per dag een arm hooi, overdag in de paddock en 's ochtends en 's avonds een kwartje biks. Ze loopt iedere dag een half uur tot een uur vrij normale training, zweet op hals en een beetje op de flanken, dus dat was allemaal oké volgens hem.
Ik weet het echt niet meer. Iemand anders wel? Nagelbijten / Gniffelen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:42

op hooi moet je echt niet bezuinigen !! weet niet of je dat doet trouwens, ziet er niet drachtig uit i.i.g

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:44

Ze is idd wel een stukje gegroeid.
Maar als ze in april gedekt is, hoeft ze nu ook nog niet écht heel dik te zijn hoor.. mijn merrie ging pas écht uitdijen in de laatste 2 maanden.. toen werd ze heel rond.
maar het is echt niet goed als er nu al vocht ui de uier komt, lijkt me dan ook niet verstandig om maar te doen alsof er niks aan de hand is.. dan kun je beter de DA een keer laten komen (beter een keer te veel als te weinig denk ik dan maar!)

Hoe groot de kans is, is moeilijk wat over te zeggen.. Je zal iig niet de eerste zijn die zonder het te weten een drachtige merrie koopt.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 20:53

Ik bezuinig niet op hooi... Wel op biks.
Biks is overbodig, maar hooi eet ze altijd gewoon op. Ze laat zelf namelijk ook liggen als er soms wat teveel in ligt, dus echt een schrokker is het niet.
Ik hoorde wel iets over eiwitrijk voedsel, dat dat misschien invloed zou hebben? Overigens drupt de uier niet zelf, ik heb vandaag gekeken of er nog steeds een straal uit kwam, dat was wel zo. Denk dat er toen nog een druppeltje uit is gekomen of blijven hangen.
Tja, ik weet niet. Veulentje zou onverwachts maar verder wel gewenst komen, want we waren van plan om haar te laten dekken over een jaar of twee... En misschien zie ik wel allemaal spoken, en is ze gewoon veel te dik.
Hoeveel kost opvoelen eigenlijk?
(ik neem aan dat scannen niet meer kan rond deze draagtijd)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:55

nou ik vind toch wel dat ik wat zie.
Als ik naar haar foto kijk die gemaakt is toen ze is gekocht vin dik haar daar slank niet dun of mager gewoon mooi. En nu vind ik haar toch een beetje een zwangerbuikje. Mijn merrie werd ook niet echt dik pas op het eind maar zag haar buik wel naar achter schuiven, door ligging veulen. en dat zie ik hier ook een beetje. Ik zou toch even bellen en vragen of het mogelijk is. En het hoeft toch niet in april te zijn gebeurd? dat kon toch ook eerder zijn als je zegt dat ze op een handel stal stond weet je het nooit. Tenzij je het echt zeker weet( misschien heeft vorige eigenaar je haar verleden verteld).

succes verder. ( wel leuke pony!)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:56

rond de 30 euro, dat heb ik betaald teminste

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 21:15

Het zou dan ergens in maart of april gebeurd moeten zijn, daarvoor stond ze particulier.
Overigens zou je met 7 maanden het veulen toch moeten voelen? Dat heb ik ook geprobeerd, gelukkig laat Viola alles wel toe (vorige merrie maakte gehakt van je als je ook maar in de buurt van dr onderbuik kwam), maar ik voel niets... Ook niet na een "klopje" of tijdens water drinken.
Nouja.
Ik denk dat ik even een weekje afwacht om te kijken wat er gebeurd. Als het met de uier dan nog zo is laat ik denk ik een dierenarts komen... En voor de zekerheid maar opvoelen dan, en als ze niet drachtig is, kijken of het aan haar huidige brokken ligt. Ik verhuis met haar namelijk a.s. zaterdag, daar krijgt ze andere brokken.

Waar is trouwens de buik van een drachtige merrie het "breedst"?
Of wat zijn uberhaupt de kenmerken van een drachtige merrie in gedrag, behalve niet hengstig?
Moet zeggen dat ik haar nog nooit hengstig heb gezien, maar weet niet of dat komt doordat ze dan drachtig zou zijn of dat ze gewoon een makkelijke merrie is.
Er zit wel een "kwab" bij haar flank (of nouja, kwab, beetje opgezet bij tijd en wijlen), alhoewel dat de ene keer heel erg lijkt en de andere keer niet. Ze zet haar buik dan op o.i.d., zou het niet weten.

http://i35.tinypic.com/2gt2rmu.jpg

http://i33.tinypic.com/15gask4.jpg

Weet het nog steeds niet... Het lijkt zo'n vervanjebedshow, zou willen dat ik zelf kon opvoelen.
Dan wist ik het vanavond nog. Tong uitsteken

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:22

Thirsa_ schreef:
Maar als ze in april gedekt is, hoeft ze nu ook nog niet écht heel dik te zijn hoor.. mijn merrie ging pas écht uitdijen in de laatste 2 maanden.. toen werd ze heel rond.
maar het is echt niet goed als er nu al vocht ui de uier komt, lijkt me dan ook niet verstandig om maar te doen alsof er niks aan de hand is.. dan kun je beter de DA een keer laten komen (beter een keer te veel als te weinig denk ik dan maar!)

Hoe groot de kans is, is moeilijk wat over te zeggen.. Je zal iig niet de eerste zijn die zonder het te weten een drachtige merrie koopt.

Merries hebben bijna altijd melk of vocht in hun uier, niks aparts aan, niet druk om maken
en niet aan zitten friemelen.
Groetjes

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:25

ik heb echt geen idee... zou iig wel even de dierenarts laten kijken die kan er vast wel achter komen of ze drachtig is of niet.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:26

De enige die het kan beoordelen is de dierenarts.
Maar paarden zijn wél héél erg slim, onze eerste merrie was ook gedekt en daar kwamen we de 8ste maand pas achter..
Hoe? De hengsten op stal konden echt niet ontsnappen, onze merrie daarentegen, was de ontsnappingsqueen (ze kon heel hoog springen, vandaar) en zij is dus waarschijnlijk voor het hek van de hengst gaan staan en daaroverheen heeft hij haar dan gedekt..
Dat is de enige mogelijkheid..

Dus zo zie je maar, er kan vanalles gebeuren, en voor de zekerheid zou ik het toch ff laten checken, vooral omdat er zoveel vocht uit kwam, het kan ook een ontstoken uier oid zijn..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:26

lisa_pluisje schreef:
Thirsa_ schreef:

Merries hebben bijna altijd melk of vocht in hun uier, niks aparts aan, niet druk om maken
en niet aan zitten friemelen.
Groetjes

Eén van mijn ex buurvrouwen heeft een draver merrie.
Die merrie geeft altijd melk als je aan de uier zit.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:30

Ik weet dat het normaal is dat er wel wat uit komt, eerder gaf Viola namelijk een of twee druppels.
Er komen nu alleen hele stralen uit, ik kan mijn handpalm rustig vol laten lopen.
Daar zat ik meer mee.
Overigens is Viola niet zo'n ontsnaptijger, of althans, ze brengt zichzelf niet naar stal, behalve dan dat ze bij mij een keer onder het draad is gekropen (terwijl ze de paarden uit de wei aan het halen waren) en over de bakrand sprong. Ik hou het in ieder geval in de gaten, want hoe dan ook, zoveel vocht ineens uit de uiers lijkt me niet helemaal kloppen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:16

Je kunt toch in ieder geval de veearts bellen?

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:33

Beter nog, hij is vanmiddag op de manege hoor ik net. Ik kan hem dan in ieder geval vragen wat hij denkt Lachen!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:47

Ben benieuwd wat de DA er van denkt! Lachen

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:40

ik ook, het is wel echt een raadsel. En misschien is er gewoon hellemaal niets aan de hand. Dat kan natuurlijk ook

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:43

Afgelopen zomer was er op de stoeterij waar ik was ook een merrie met dikke uiers waar echt een witte vloeistof uit kwam, paard was niet dik en zeker niet drachtig. De stoeterijhouder vertelde mij dat dit af en toe kan voorkomen en dat je vooral niet aan de uier moest 'trekken'. Gewoon afblijven dus, is waartschijnlijk niks aan de hand, maar als je het zeker wilt weten kun je natuurlijk even de DA bellen. Lachen

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:53

Bij mijn merrie zit er ook altijd vocht in haar uiers, kan gewoon voorkomen, dus ze hoeft echt niet drachtig te zijn.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:56

DA heeft vanmiddag even gekeken Ja .
Hij had niets bij zich om op te voelen, maar hij dacht niet dat er een ontsteking in haar uier zat.
Volgens hem moest ik even aankijken of Viola dikker bleef (worden), dan moet ik haar wel even laten opvoelen.
Verder wist hij ook niet echt wat het met de uier was, dus ik doe er maar helemaal niets aan... Als ik er inderdaad aan ga lopen trekken stimuleer ik de klieren alleen meer Tong uitsteken .