Verschil onregelmatig harde en zachte ondergrond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Verschil onregelmatig harde en zachte ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:55

Ik heb ooit wel eens begrepen dat onregelmatig op het harder duidt op een probleem met de botten en pezen enzo en onregelmatig op het zachte duidt op een probleem met de spieren. Maar hoe het verder zit weet ik eigelijk niet.
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Nouvel

Re: Verschil onregelmatig harde en zachte ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:11

volgens mij is op harde bodem een belastingskreupelheid en op zachte grond een bewegingskreupelheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:12

Paarden met peesproblemen hebben doorgaans problemen op een zachte ondergrond.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:15

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:40

Op harde ondergrond kan het ook nog een probleem met de hoeven zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 21:27

Waarom ik hierbij kom. Anouar was na de afgelopen wedstrijd in Duitsland kreupel (daarom ben ik ook gestopt), maar hij was alleen kreupel op zachte ondergrond. Nou ja, niet echt kreupel, maar onregelmatig.
Inmiddels loopt hij weer als een trein, maar ik wil natuurlijk voorkomen dat dit nog een keer gebeurd.
Waarschijnlijk dus een spierenkwestie en een combinatie van een gevoelige rug door een verkeerd zadel en fikse spierpijn door de heuvels.

Z'n benen was verder niets aan te zien, super droog zoals normaal en nergens warm of gevoelig.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:03

Zou het zijn pootjes/hoefjes moeten zijn, zie je gaande weg een steeds "gevoeliger" paardje. Begint bij grind, daarna asfalt en vervolgens ook in het zand. Daar gaat een vrij lange periode overheen (jaar/ jaren) waarin steeds minder "capaciteiten" bij betreffend paard.

Ik denk dat je conclusie m.b.t. het Podium-zadel de juiste conclusie is voor het "kreupelen" van Anouar.
Zelf een soortgelijke ervaringen met Podium op vijf of zes verschillende paardjes. Wel meer problemen, maar dat lichte pinchen (net wel/net niet) bleek op de lange afstanden het grootste probleem.

Podium en korte (arabieren-)ruggetjes, is niet de beste combinatie.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:46

Eigelijk apart dat er dan verschil is tussen nationale en internationale wedstrijden qua voordraaf ondergrond. Om het echt 100% goed te doen zou je op allebei moeten voordraven.

Op het moment dat ik besloot te stoppen ben ik er een klein stukje naast gaan rennen op het asfalt om te kijken hoe hij liep. Hij liep goed, dus ik was er van overtuigd dat hij gewoon goedgekeurd zou worden. Dus ik schrok toen ik hem zag draven op het zand. In een Nederlandse wedstrijd was hij gewoon goed gekeurd, daar wordt alleen gekeurd op harde ondergrond.