Genoeg voer voor een groeiende pony?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Genoeg voer voor een groeiende pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:39

Hallo,

Ik heb een 4,5 jarige nrps pony van 1.55m die op het moment nog heel erg aan het groeien is (ze heeft toen ze 2 jaar was een veulen gehad en heeft dus toen haar groeispurt gemist) Ze is in 1 jaar al bijna 4 cm gegroeid en ze groeid dus nu nog steeds.
Op het moment krijgt ze 's ochtends en 's avonds 2 plakken hooi en 2 x een halve kilo basisbrok. Als ik er ben (5 à 6 keer per week) krijgt ze er nog een kwart tot een halve schep brokken bij (hangt er vanaf wat ik met haar doe).
Ze is van zich zelf vrij heet en gebruikt denk ik daarom dus ook meer energie. Ze staat onder een 300 grams deken.
Is dit genoeg voor een nog groeiende pony?

feliciaa

Re: Genoeg voer voor een groeiende pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:35

Niemand?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:43

zat genoeg hoor, ze heeft energie en ze ziet er prima uit?
dan voer je goed Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:44

dat is eerder teveel dan te weinig. mijn tweejarig veulen krijgt gras en hooi, en sinds een paar dagen ook wat wortels. nu werkt hij natuurlijk niet, maar over de groei van je paardje hoef je je wat voeren betreft écht geen zorgen te maken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 18:30

Ze heeft zeker genoeg energie maar ze word in de winter wel heel snel te dun.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:59

als ze in de winter snel dun word moet je meer ruwvoer geven.
dus goed hooi of kuil wat geschikt is voor paarden...
van meer krachtvoer word ze dan waarschijnlijk nog drukker wat weer meer energie kost.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 02:47

inderdaad, dat moet je oplossen met ruwvoer, niet met krachtvoer. tenzij onbeperkt ruwvoer alsnog niet voldoende is. zorg dat de kwaliteit van je ruwvoer bij je paardje past.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 06:56

merrieveulen schreef:
dat is eerder teveel dan te weinig. mijn tweejarig veulen krijgt gras en hooi, en sinds een paar dagen ook wat wortels. nu werkt hij natuurlijk niet, maar over de groei van je paardje hoef je je wat voeren betreft écht geen zorgen te maken.

Dat verschilt per paard hoor. Overigens is een 2 jarige een twenter en geen veulen meer Knipoog
Mijn 2,5 jarige krijgt 3/4 schep basis sportbrok (zelfde waardes als opfokbrok allen 5 euro/zak goedkoper) 1/4 schep muesli en halve baal hooi/dag en de nodige wortels Haha!
Meneertje doet het er prima op en groeit boven je hoofd uit.
Een paard in de groei heeft altijd extra nodig naast zn basisvoer om o.a. te kunnen groeien.

Dunner worden in de winter komt door het aanmaken van de wintervacht wat veel van een paard vergt, dat is vrij normaal. Oplossen met goed ruwvoer indien mogelijk of anders de hoeveelheid verhogen (al mag dat niet op elke stal). Houwel 4 plakken genoeg zou moeten zijn.

Verder kun je bv olie over het voer doen, dat wil ook wel helpen soms. En een vitaminespuit tijdens de rui.

Verder denk ik dat je prima voert als ik het zo lees.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:06

onzin, alsof een paard op goed ruwvoer niet kan groeien... het verteringsstelsel van een paard is niet voor niets ingesteld op ruwvoer. voor de meeste jonge dieren is dat dan ook genoeg, uit ruwvoer is namelijk uitstekend een volledig rantsoen samen te stellen. op de meeste opfokstallen waar de jongelingen op het land lopen wordt niet eens brok gegeven, meestal wel hooi als bijvoer wanneer het gras te schraal wordt.

bij mij is overigens alles onder de drie jaar nog een veulen. een jong mens van onder de 18 is ook gewoon kind. een niet tot op zekere hoogte volwassen paard is dus in feite net zo goed een veulen te noemen.

echt volwassen is een paard bij mij overigens trouwens als het vijf is.

vwb het hooi, 4 plakken van wat voor hooi? is het rijk, arm, van welke maand, welke snede? de ene plak is de andere niet.

belangrijkste is goed naar je paard kijken, je ziet snel genoeg of het ruwvoer voldoende is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:04

merrieveulen schreef:
onzin, alsof een paard op goed ruwvoer niet kan groeien...

Dat zeg ik niet, lezen is ook een kunst, ik zeg dat een paard naast zn basisbehoefte in de groei of voor arbeid extra nodig heeft (basisregel voeren). Elk paard is anders dus voor de een is dat extra brok voor de ander extra hooi.

merrieveulen schreef:
bij mij is overigens alles onder de drie jaar nog een veulen.

Dat is dan jouw mening voor de rest van de paardenwereld is een veulen 0-1 jaar, een enter/jaarling 1-2 jaar en een twenter 2-3 jaar. Daarna zijn het gewoon jonge paarden tot een jaar of 6.

merrieveulen schreef:
vwb het hooi, 4 plakken van wat voor hooi? is het rijk, arm, van welke maand, welke snede? de ene plak is de andere niet.

Er vanuitgaande dat het goede kwaliteit is natuurlijk, we gaan in zo'n geval niet uit van bermhooi lijkt me.

Ik denk dat TS prima voert, niks aan veranderen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:37

ben ik met je eens hoor Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:11

Citaat:
Elk paard is anders dus voor de een is dat extra brok voor de ander extra hooi.

Ik ben het op zich met je post eens, behalve met dit. Ruwvoer is voor paarden altijd beter dan krachtvoer. Wat dat betreft zijn paarden echt gelijk hoor. Knipoog Is hetzelfde wanneer je zegt dat voor de ene mens chips wel goed is en voor de ander niet.

TS: onbeperkt ruwvoer (geen kuil) met een mineralenliksteen zou in principe voldoende moeten zijn. Volgens mij heeft ze die brok niet eens nodig, omdat je zelf zegt dat ze vrij heet is. Als je niet zeker bent of ze dan voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt, kun je beter een voedingssuplement bij gaan voeren. Bijvoorbeeld Pavo TotalSupply: http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-totalsupply.html

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 13:03

Ze heeft een mineralen liksteen in haar stal hangen, daar likt ze niet heel veel aan dus dat moet opzich een teken zijn dat ze genoeg mineralen binnen krijgt. Op het moment is ze nog niet echt dun aan het worden, maar vorig jaar winter werd ze dat dus wel. Ik weet niet of onbeperkt ruwvoer kan bij ons op stal, dat zou ik dan even moeten overleggen..
Nog even voor extra informatie (weet niet of het belangrijk is) ze word 3 keer per week ongeveer een half uurtje gereden (dat is meestal een vrij lichte training en ik maak ongeveer 2 keer in de maand een sprongetje met haar) en 1 of 2 keer per week gelongeerd, de rest van de week heeft ze vrij en wandel of speel ik vaak even met haar. Ze komt iedere dag van ongeveer 9 uur tot 1 uur buiten in de bak met haar vriendjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:57

onbeperkt hooi zou mooi zijn, als iets aanzet bij paarden die gemakkelijk dun worden dan is dat het wel.
ik vind vier uur vrije beweging voor een vierjarige echter wel érg weinig... is er geen mogelijkheid om haar de hele dag van vrije uitloop te voorzien?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:49

Ze zou eventueel tussen een groep haflingers kunnen staan alleen ik ben dan bang dat ze dan al helemaal niet genoeg eten krijgt. Ze hebben daar namelijk een aantal balen kuil staan, alleen is mijn pony absoluut niet dominant en ben ik dus bang dat ze er niet bij mag.. Ik haal haar er elke dag nog een uurtje extra uit om te bewegen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:42

je zou het gewoon kunnen proberen natuurlijk... bij ons wordt ook gewoon een baal op het land gezet, en ook de laagste in de groep komen aan hun trekken daarbij. de grote bazen houden ook ooit weleens eetpauze en dan kunnen de lagere ook hun slag slaan. hoewel het bij ons dus geen probleem is, ze jagen elkaar weleens weg maar de lagere loopt dan gewoon om naar de andere kant.

zoiets weet je pas zeker als je het probeert.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 23:55

Dat is waar, het is alleen wel zo dat er altijd een aantal haflingers bij staan die dus best wel dun worden omdat ze er dus gewoon echt niet bij mogen. Het zijn best wel veel haflingers en er staan vrijwel altijd een aantal paarden bij te eten. Maar proberen kan inderdaad altijd, ik kan het eens overleggen (het scheelt ook 40 euro in stallingskosten).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:58

dat zou niet gek zijn, als dat zou kunnen. de eerste dagen zal ze wel wat getest worden, maar als er genoeg ruimte is en ze kunnen helemaal om de balen heenlopen dan valt het over het algemeen wel mee. bij ons duurde het ook een paar dagen. het paard dat nu het laagste in rang staat eet ook meer dan zat, die heeft zelfs een korf aan omdat ze anders teveel eet.

als ze 's nachts gewoon op stal gaat geeft het ook niet veel dat ze overdag minder eet dan ze op stal zou doen. mijn paard mag op de wei niets eten (is net terug uit de kliniek), en staat zo'n vijf á zes uur per dag helemaal droog wat eten betreft. niet zo leuk, maar hij kan dan iig vrij bewegen en heeft er sociaal contact. 's nachts op stal voorzie ik hem van onbeperkt hooi van mooie kwaliteit, en sinds hij terug is uit de kliniek is hij alleen maar flink aangekomen...