wie herkent dit..wordt er zo langzamerhand moedeloos van ...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

wie herkent dit..wordt er zo langzamerhand moedeloos van ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:12

Ik heb al eens eerder een topic geopend voor korsten onder de staartwortel, ringorm en nu dit......
Na 15 jaar nooit met paarden met huidproblemen gezeten te hebben, lijkt het dit jaar wel alsof er geen eind aan komt.
We hebben ringworm gehad in de kudde, doordat we een jong paardje hebben gekocht die het mee heeft genomen van zijn oude plek. 6 van de 9 paarden hebben hier last van gehad in minder tot ergere mate. Uiteindelijk is dit verholpen (fingers crossed). Ook heeft een van de haflingers wondjes onder de staartwortel gehad en heel veel jeuk aan zijn billen. Na vele bezoeken van DA en bloedonderzoek etc is dit na 7 maanden zomaar verdwenen (gelukkig!). Nu heeft dit zelfde paardje het volgende waar ik niet van kan vinden wat het is;
Het begon 2 weken geleden met hele kleine bultjes op de schoft, allemaal dicht naast elkaar en het voelde hard aan. Toevallig moest de veearts enten en heb ik hem ook laten kijken hiernaar. Hij wist niet echt wat het was maar dacht aan exceem ofzo. Na enkele dagen was de plek met bultjes uitgeroeid tot het dubbele (denk aan 5cm bij 5 cm ongeveer). Ik kon er geen plukjes afhalen, het eek alsof het verhoornt was ofzo. De kleine bultjes zijn groter geworden en weer is het uitgebreid. Vandaag kon ik voor het eerst korstjes afhalen en eenmaal begonnen kon ik aardig door. het zijn plukken met aardig wat huid (voelt aan als zachte hoorn) en vochtig. Ik heb nu een kwart ervan af gekregen en nu heeft ie een open plek van ong 4cm bij 4 cm. De rest zit nog steeds vast. De huid ziet er wel rose uit gelukkig. Ben wel bang dat ie straks met een open plek zit van 15 bij 15 ofzo als alles eraf is. Ik was het om de dag met betadine-shampoo (4 weken ervoor hebben we alle paarden nog een aantal keren met met imaverol gedaan, ivm de ringworm. Ook degene die het niet hadden) Het ziet er anders uit als ringworm en daardoor ben ik er ook zeker van dat dit het niet is.
Herkent iemand het?

suffie

Re: wie herkent dit..wordt er zo langzamerhand moedeloos van ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:07

Klinkt als regenschurft, maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Regenschurft moet je in ieder geval behandelen met Betadineshampoo, dus die behandeling kan zeker geen kwaad.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:11

suffie schreef:
Klinkt als regenschurft, maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Regenschurft moet je in ieder geval behandelen met Betadineshampoo, dus die behandeling kan zeker geen kwaad.

zoals ik het lees denk ik ook dat het regen schurft is,meestal de oorzaak van vuil,nat weer en een mindere weerstand,korstjes proberen los te pulken en goed wassen met betadine schampoo,en zorgen dat het goed kan luchten.geen dekens op doen.
het is zover als ik het weet niet besmettelijk oor mens of andee paarden.
even goed bij houden en dan komt het helemaal weer goed.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:24

Nou, toen ik net dit topic geopend had kreeg ik een telefoontje dat mijn drachtige merrie niet wilde eten en ze lag op de grond......koliek. Na een lange nacht gaat het nu gelukkig goed met haar, maar daarom niet gereageerd.
Ik had zelf ook al regenschurft in mijn hoofd. Ik heb alleen gister wel een deken opgedaan ivm de hoeveelheid regen. Vandaag ging was de open plek al dicht, de rest van de bulten zit nog te vast en doet hem pijn als ik eraan kom, dus nog maar even laten zitten. Maar als alle bulten eraf zijn heeft ie echt een giga grote open plek. Hij heeft nu 2 weken niet met de les meegelopen en dat zal nog wel even zo blijven tot alles goed dicht is. Ik heb het gewoon even gehad met alle korsten, ringworm, koliek etc!!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:39

het zit je niet echt mee is het niet,hopelijk komt snel alles weer goed met de paardjes.
pas als de korst wil loslaten dan inderdaad het er pas af pulken.
en het doet zeker zeer!!!
misschien dat je er wat vaseline of baby olie op kan smeren om het zacht te houden,maar dan weer niet op de afgekrapte stukjes,die genezen meestal het snelst door het gewoon in te laten drogen,als het paard het in ernstige mate heeft,dan kan het nog wel even gaan duren voordat het over is,en zou er zeker geen zadel op leggen,zal ie niet echt prettig vinden.
heel veel succes met je paarden,en hopelijk is alles snel weer beter.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:31

Dank je wel. Ik zal straks eens kijken of er weer wat af kan. Ik leg er zeker geen zadel op! Meneer heeft een tijd vrij gekregen Knipoog

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:03

En toch kan het ook schimmel zijn hoor. Mijn pony had precies hetzelfde als wat jij nu beschreven hebt. En een prachtige roze huid onder de korsten.
Aantal keren met imaverol gewassen van top tot teen. Dacht ik er vanaf te zijn, kwam het op een andere plek terug. Precies zoals jij omschrijft.
Moedeloos werd ik ervan. Toen heb ik ze laten enten tegen schimmel, en het is niet meer terug gekomen.
Het enige is dat ze er helaas witte haren aan over heeft gehouden.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:16

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:12

Dank je ellepel, je link even bekeken en lijkt mij idd ook het meest op regenschurft.
De haflingers en tinker staan 24/7 buiten met schuilstal. Ze eten nu dus nog gras en krijgen 3 dagen pw een pavo-koek en 4 dagen pw halve kilo sportbrok met kwart kilo granenmix ongeveer, kompleet suplement en appelazijn. Sinds 2 weken ook foenegriek en knoflook aan toegevoegd. Ze hebben eind september een vitaminestoot gehad. Op het land hebben ze een mineralenblok.
Ik zou niet echt weten wat ik ze nog meer kan geven......

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:17

nou in elk geval niet meer haha.

krijgen ze die pavo koeken eigenlijk al lang?

kwa vitamientjes zit je ruimschoots voldoende dacht ik. worden ze veel bereden?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:24

De koeken krijgen ze nog niet zo lang, een maand nu schat ik. In de zomer krijgen ze alleen 4x pw na het rijden een klein bakje biks met granen en suplementen.
Ze worden zo'n 4 tot 5x per week gereden, niet meer dan 2 uur op een dag.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:36

oke, nou je geeft ze in elk geval genoeg vitamientjes dus het kan haast niet komen doordat ze te weinig binnen krijgen.

het is wel en,en,en he?

en kompleet supplement.
en appelazijn
en knoflook
en foenegriek
en vitamines uit de pavokoeken
en vitamines uit het graan en de sportbrok.

is wel een heuleboel heur.. Tong uitsteken

ik ben er zelf wel een voorstander van om ze ook eens een tijdje alleen maar krachtvoer te geven.
dus alleen dan de sportbrok en het granen de rest achterwege laten en het lichaam zelf eens wat te laten doen.
het blijven toch sobere dieren en zo ontzettend veel hebben ze niet nodig..

ik weet van onder andere vitamine a dat als je daar teveel van hebt je huid problemen kunt krijgen in de vorm van bultjes, huidschilfers etc...
ik weet niet of dat bij paarden ook zo geld,maar het zou zomaar kunnen Knipoog

misschien een beetje off-topic zo over het voeren,maar zou er toch even kritisch naar kijken wat je allemaal geeft en of dat echt wel nodig is

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:46

He bah Marieke, ik dacht dat je er intussen wel vanaf zou zijn. Koliek is ook erg vervelend. Scheve mond Meulenberg heeft een speciale zalf tegen schimmel, misschien dat eens proberen? Weet zo even niet meer hoe het heet, maar als je hem belt dan weet hij wel wat ik bedoel. Ja Heeft hij geloof ik zelf samengesteld.

Ik heb Lisette vandaag andere kleren laten dragen dan ze afgelopen week bij jou heeft gedaan toen ze op Kveld kwam rijden (rondje Lappenvoorder polder), voor het geval er toch iets besmettelijks in je kudde is.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:48

Het is idd en, en, en.....dus of biks etc of pavokoeken.
Ik heb ze juist een hele tijd op alleen krachtvoer en gras gehad maar toen begonnen de problemen en na aanleiding van eenbloedonderzoek van Macho (het paardje nu met wsch regenschurft) waaruit bleek dat hij hier en daar tekorten had, vandaar dat ik weer aan de suplementen etc ben gegaan. Aangezien de anderen dus ringworm hebben gehad heb ik dit bij hun ook maar doorgevoerd. De DA gaf ook aan om niet met imaverol etc meer te beginnen maar het van binnenuit op te laten lossen en hierdoor ook de weerstand op te bouwen. Wel suplementen

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:52

Wind schreef:
He bah Marieke, ik dacht dat je er intussen wel vanaf zou zijn. Koliek is ook erg vervelend. Scheve mond Meulenberg heeft een speciale zalf tegen schimmel, misschien dat eens proberen? Weet zo even niet meer hoe het heet, maar als je hem belt dan weet hij wel wat ik bedoel. Ja Heeft hij geloof ik zelf samengesteld.

Ik heb Lisette vandaag andere kleren laten dragen dan ze afgelopen week bij jou heeft gedaan toen ze op Kveld kwam rijden (rondje Lappenvoorder polder), voor het geval er toch iets besmettelijks in je kudde is.

Ja, Porva had koliek! Heeft meteen zijn nieuwe stal uitgeprobeerd. Was een lange nacht.
Heel goed dat je Lisette dat hebt laten doen. Ik zorg zelf ook dat ik handen en kleren niet eerst bij mij draag en daarna op lokatie. De vries zei dat elke kudde schimmelsporen draagt en als je paard een goede weerstand heeft dat dit zich dan niet uit.
Van Macho was het geen schimmel, dat wist hij wel, maar wat het wel was kon hij even neit plaatsen (was het beginstadium dat ie geweest is en toen was het idd ook erg apart om te herkennen).

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:53

ja oke duidelijk dat je dus ná de klachten bent begonnen met supplementen.

ik weet het idd weer dat je een topic had geopend met daarin de vraag toen van de plekken onder de staart.
daar had ik toen ook in gereageerd
denk dan dat het een kwestie is van even afwachten en tijd geven.
met wat goede ondersteuning van binnenuit moet het dan toch wel een heel stuk helpen