Coffin bone surprise

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Coffin bone surprise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 12:44

Needje

Re: Coffin bone surprise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:52

Tsja, Als die voet eerst al 3 uur af en aan ingedrukt wordt met een kracht die mischien wel veel groter nog is als welke het paard zelf zou geven, dan kan ie een keer krak zeggen.
Dat dat hier gebeurd met een ijzer er onder zegt mij helemaal niets! Dan hadden ze 2 voeten naast elkaar moeten zetten en hetzelfde moeten belasten.
Weer (imo) een onderzoek van niets. Bloos
Verder weet ik ook niet welke effect het voor de helft weghalen van een voet al heeft. Een normaal paard heeft hele hoeven en niet halve. Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:06

Hoe heet de eenheid waarin je de druk uitdrukt Arabesk?
Was dat niet in bar? God wat voel ik me weer blond zeg.

Nu ja, een beetje wat Needje ook zegt eigenlijk: een murm en tig keer platgedrukt voetje, zal met of zonder ijzer.... op een gegeven moment altijd wel ergens breken.
Inderdaad de linker- en rechtervoorhoef naast elkaar, eentje onbeslagen en eentje beslagen. Beide bewijsbaar evenveel druk en dan kijken welke hoef als eerste breekt.
Oh ja, wel een druk die vergelijkbaar is in een levend voetje in normale paardenomstandigheden.

Je weet niet hoeveel druk het onbeslagen voetje heeft gekent. Evenmin weet je hoeveel druk de beslagen voet heeft gekend.

Neemt niet weg dat het beeld wel ffkes schrikken is. Maar goed, wel realistisch blijven natuurlijk Knipoog Gebroken hoefbeentjes komen in de praktijk vrij weinig voor. Dat is echt zo pijnlijk, dat het paard van de pijn omvalt... denk ik. En per direct wordt ingeslapen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:13

sorry maar ik vind dit echt een onderzoek van niks.

het paard geeft zelf niet zo'n belasting op de hoef zoals je in het filmpje ziet, want dit is echt een grote bout he wat de druk bepaald op 1 plek. niet verwonderlijk dus dat nou juist net dat stuk waar de bout terecht komt uit elkaar scheurt.

boven de hoef zit het been nog dus deze drukvergelijking slaat nergens op. de bout word met op-neerwaartse bewegingen in de hoef gedrukt en zo loopt een paard niet lijkt mij.

hele rare denkwijze dus van degene die dit onderzoek nuttig vind

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:19

als ik me paard zie lopen (uiteraard op ijzers geen andere mogelijkheid) lijkt mij dat zijn eigen gewicht wat meer verdeeld over de hoef... of niet??
als ik met een potlood op een strak vel druk met de punt naar beneden komt er ook een gat in.. als ik deze neer leg gebeurt er minder... dus ja ik wete het zo net niet en vind dit onderzoek maar niks..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:56

Ik zie hoeveel kracht een hoef door o.a. z'n flexibiliteit kan verwerken, dat die kracht niet onbeperkt is, is prachtig geillustreerd Cool

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:55

Jeemig dit is toch helemaal geen relevant onderzoek Verward

Als ik een appel doormidden snijd en dan op het midden druk van 1 van de helften dan druk ik deze appelhelft vrij makkelijk doormidden.
Neem ik een hele appel dan kost het mega drukken om de appel doormidden te krijgen, laat staan of het daadwerkelijk zal lukken.

Op deze afbeelding wordt een halve hoef getoond die de sterkte mist die een complete hoef heeft.
De hoefuitzetting die normaliter gering is aan de achterste helft bij de takken wordt bij dit filmpje zwaar overdreven omdat deze hoef de sterkte van de gehele hoefwand mist.
Bovendien wordt in werkelijkheid nooit zoveel druk op 1 plek in de hoef gegeven als waar deze bout drukt.
Er zit echt nog meer aan de ondervoet om het totale gewicht op de hoef op te vangen.

Wat een misselijkmakend manipulerend voorbeeld om mensen te overtuigen hoe slecht ijzers zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:57

Afgod

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:18

Op de pagina van alternatief bekapper Marco Krul staan ook een paar voorbeelden met een drukpers. http://www.marcokrul.nl/index_bestanden/Page342.htm
Let vooral op het voorbeeld met de schuifmaat.
De totale uitzetting onder bij de hoefwand is hooguit 1 á 1 1/2 mm.

Komt aardig overeen met de 1 á 2 mm. die ik eerder met de waterverftest constateerde Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:11

Gezien het volledig ontbreken van nadere gegevens kan ook dit filpmje de prullebak in, lijkt mij.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:07

Hier nog iemand die zich afvraagt wat je hiermee wilt "aantonen". Het enige wat ik denk bij de beelden is; leuke citruspers, maar het ontgaat me totaal wat je hiermee moet voor wat betreft belasting van de hoef. Beetje anatomiekennis leert dat deze wijze van "belasting" helemaal niet bestaat bij een paard Ach gut .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:12

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij bovenstaande berichten. Het geheel lijkt misschien op het eerste oog wat te zeggen maar zodra je echt goed kijkt weet je dat het in de praktijk zo niet werkt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:11

Arabesk schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=df1w7dUoATM

Ik vond het nogal schokkend!

Yep, ik vond het ook nogal schokkend dat je zelfs maar op het idee komt om zulke filmpjes te willen gebruiken om je overtuiging van ijzerloos kracht bij te kunnen zetten.

Elk beetje nadenkend mens begrijpt dat deze test van geen kant klopt.

Ik heb het gisteren aan 2 mensen laten zien die iets verstand van paarden hebben maar weinig van hoeven.
Zonder aarzelen gaven beide gelijk aan dat deze hoef ernstig verzwakt is omdat het niet meer compleet is. Het verband is er uit omdat de halve hoefwand mist en daarom is deze test gewoon waardeloos.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:12

Misschien dat TS teveel naar dode paardenpoten in haar vriezer kijkt in plaats van eens te kijken hoe een levend paard beweegt en belast. Da's trouwens een stuk interessanter dan allerlei proefjes en knutsels aan dood materiaal wat ook nog eens verzwakt is doordat het doormidden is gezaagd.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:02

Kymalin schreef:
Misschien dat TS teveel naar dode paardenpoten in haar vriezer kijkt in plaats van eens te kijken hoe een levend paard beweegt en belast. Da's trouwens een stuk interessanter dan allerlei proefjes en knutsels aan dood materiaal wat ook nog eens verzwakt is doordat het doormidden is gezaagd.

Tsja ... dan kom je op een ander punt, want WIL TS alleen maar naar dood materiaal kijken en allerlei knutsels ermee uitvoeren of KAN ze niet eens anders ???
Verder kijken dan alleen maar de hoef vereist een kennis die lang niet iedereen zomaar even heeft.

Dus is het veel makkelijker om te zeggen, voetas doet er niet toe, beweging van het paard doet er ook niet toe enz. enz.
Want als je met die dingen ook rekening moet gaan houden is een eendagscursus om te leren vijlen op een dode paardenvoet niet meer toereikend.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:30

Tja, ik denk in ieder geval dat het leerzamer is om eens heel bewust naar het gehele bewegingsapparaat en de belasting van een paard te kijken dan naar fragmenten van het dier te kijken, en daar proefjes op te doen en andere modellen te hakken.

Uiteindelijk is het nog altijd zo dat je nog zulke prachtige schoenen kunt hebben maar als je er niet op kunt lopen dan zijn ze nog niets waard. Maar dat weet je pas als je de schoenen aantrekt en er mee gaat lopen en niet als je ze op een paspop tentoon stelt....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:34

Kymalin schreef:
Uiteindelijk is het nog altijd zo dat je nog zulke prachtige schoenen kunt hebben maar als je er niet op kunt lopen dan zijn ze nog niets waard. Maar dat weet je pas als je de schoenen aantrekt en er mee gaat lopen en niet als je ze op een paspop tentoon stelt....

Yep, helemaal met je eens Knipoog
Bovendien zie je bij schoenen op een gegeven moment bep. slijtage optreden bij de zolen.
Die slijtage kan vele oorzaken hebben van elders in het lichaam maar heeft doorgaans niets te maken met hoge of lage hakken. Laat staan het soort materiaal waar de zolen van gemaakt zijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:40

Ik neem het toch een beetje op voor Arabesk hoor Tong uitsteken Hoewel we het niet altijd met elkaar eens zijn! Haha!
I love mooi en correct smidwerk, inclusief ijzertjes.
Het bestuderen van dode voeten, levert toch een vorm van "leer het materiaal en de samenhang hierin kennen".
Uiteraard is deze studie niet compleet, maar alle onderdelen tezamen levert toch een betere visie op in zijn algemeenheid.

Voordeel van de topics die Arabesk plaatst/opent, is dat je altijd getriggerd wordt om na te denken. En dat kan ik eigenlijk alleen maar toejuichen.
Er is al zoveel leed op hoeven-gebied. Als ik het werk van sommige hoefsmeden zie, staat me het huilen nader dan het lachen.
En de fotootjes die Arabesk plaatst van haar eigen werk, ziet er altijd wel mooi uit... eerlijk gezegd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:43

Ik vind het ook top dat zulke dingen geplaatst worden.
Maar kijk er wel objectief naar.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:17

scoxxx schreef:
Het bestuderen van dode voeten, levert toch een vorm van "leer het materiaal en de samenhang hierin kennen".
Uiteraard is deze studie niet compleet, maar alle onderdelen tezamen levert toch een betere visie op in zijn algemeenheid.

Ik ben het met je eens als je zegt dat het goed is om elkaar te triggeren om over dingen nat te denken en dat het goed is je gezichtsveld te verbreden. Maar ik ben er minder van gecharmeerd dat het altijd stellingen, filmpjes en foto's zijn waaruit blijkt dat ijzers slecht zijn en blote voeten met het liefst een nb trim goed. Daarbij vind ik het ook eenzijdig dat het 9 van de 10 keer om dood materiaal gaat. Je kunt dan wel zeggen dat je meer inzicht krijgt maar in hoeverre zegt het wat als het om dood materiaal gaat?

Voorbeeld; Een beukenhaag; als de haag is afgestorven dan kun je de takjes niet meer rond buigen, ze knappen dan af. Wanneer hij nog leeft gebeurt dit niet. Dit geldt eigenlijk voor alles. Levend materiaal geeft nu eenmaal een andere beweging dan dood materiaal.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:26

Ik vind het wel een mooi gezicht dat je ziet hoe het bloed door de voet geperst wordt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:26

Kymalin schreef:
Levend materiaal geeft nu eenmaal een andere beweging dan dood materiaal.

Wat een wijsheid Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:42

scoxxx schreef:

Inderdaad. Het is toch handig om te weten hoe het er van binnen uitziet daardoor kan je de werking op beter begrijpen.

Jammer, is dat veel halfbakken huis-tuin en keuken onderzoekjes gefilmd worden en als zijnde bewijs of waarheid worden getoond op internet. Op die manier wordt het voor veel mensen moelijk het kaf van het koren te scheiden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:57

scoxxx schreef:
Voordeel van de topics die Arabesk plaatst/opent, is dat je altijd getriggerd wordt om na te denken. En dat kan ik eigenlijk alleen maar toejuichen.
Er is al zoveel leed op hoeven-gebied. Als ik het werk van sommige hoefsmeden zie, staat me het huilen nader dan het lachen.
En de fotootjes die Arabesk plaatst van haar eigen werk, ziet er altijd wel mooi uit... eerlijk gezegd.

Scoxxx ik ben het dit keer gedeeltelijk met je eens Knipoog

Inderdaad de hoeven van Arabesk zien er prima uit.
Maar als je je eigen paard goed doet wil dat niet zeggen dat je dat bij anderen ook kunt.

Kijk ik even terug naar een ander topic waar bij het paard van Myour niet eens hoefzweren en hoefbevangenheid door TS zijn herkend dan vind ik het wel een kwalijke zaak.

Inderdaad opent Arabesk geregeld een topic, maar ik wordt daar echt niet altijd door getriggerd om na te gaan denken. Echt niet. Het wekt bij mij net zo vaak irritatie op.
Omdat zij kennelijk zelf niet nadenkt bij het plaatsen ervan.
Bij bovenstaand filmpje had ik direkt zoiets van: jeemig .. hoe wanhopig kan je zijn om iets dergelijks te plaatsen om vooral maar je overtuiging van ijzerloos Boktkundig te kunnen maken.

Het feit dat TS het filmpje best schokkend vind om te zien, zegt mij genoeg !!!

Idem de foto's laatst van de zgn. bokhoef doormidden gezaagd met een ondefinieerbare rode plek erin.
Het wordt geplaatst maar uitleg over het hoe en waarom is er nooit geweest van haar zijde.

En ... het enige positieve in de hoeflandingsfilmpjes, wat best interessant was om te zien, is dat het voor mij overduidelijk is geworden dat ik niet meer geloof in een onvoorwaardelijke hiellanding.