wat is zwaarder? wat is beter?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

wat is zwaarder? wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:24

vaak krijg je te horen dat heuveltjes lopen goed is. maar nu vraag ik mij af:

wat is zwaarder: stap stijgend, draf stijgend, dalend stap of dalend draf? (in welke volgorde?)
en wat is dan beter?

en hoe stijl moet het heuveltje zijn wil het effect hebben?

ik ben wel benieuwd naar jullie ideeen...

Frizzer

Re: wat is zwaarder? wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:27

van nature gaan paarden altijd in galop een heuvel op, dus ik denk dat dat het makkelijkste is voor ze.
voor de rest weet ik het ook niet Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:22

ja, en in stap een heuvel af die ongelijk is. maar of dat nou het lichtste is weet ik niet hoor. denk dat dat vooral is om goed grip te hebben en te weten waar ze de benen plaatsen. toch kan ik me voorstellen dat op een vlakke geasfalteerde heuvel draf makkelijker is dan stap omdat je dan moet remmen bij iedere stap?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:24

wij hebben een grote heuvel in het bos.
Omhoog gaan we inderdaad in galop, naar beneden in stap zodat er geen kans is dat je over de kop slaat bij struikelen Lachen. Dit is alleen niet geasfalteerd en best stijl..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:29

Wij gingen op kraantje lek...welbekende grote zandberg....naast het paard naar boven en in stap weer naar beneden. De heuvels in de duinen deden we meestal in draf.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:30

Als je zelf een heuvel afgaat is rennen makkelijker dan wandelen.
Dus kwa zwaarte is stap heuvelaf zwaarder dan in draf de heuvel af.
Heuvelop denk ik eigenlijk hetzelfde, hoe meer vaart hoe makkelijker het wordt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:34

dat is ook mijn idee...

en over de stijlheid... weet iemand daar iets van? tuurlijk: hoe stijler hoe zwaarder, maar ik bedoel meer: ALS men aanraadt om heuvels te gaan wandelen/rijden, over wat voor heuvels praat men dan? wat heeft effect, en wat niet? (tsja, eigenlijk zal elk heuveltje wel effect hebben denk ik?)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:42

Ik denk dat als je een heuvel tegenkomt je vanzelf wel merkt of het een heuvel is of gewoon een klein hoogteverschil.
Als ik heuvelaf ga dan voel ik mn fjord zichzelf schrap zetten, hij gaat dan meer op zn kont lopen en doet voorzichtig aan. Heuvelop merk ik vaak ook wel als hij moeite heeft/krijgt. Maar het is lastig uitleggen wat steil is en wat niet, heb namelijk niet altijd mn geodriehoek bij me Haha! en soms zie je het met het blote oog niet als het langzaam omhoog gaat.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 10:15

IndianLady schreef:
Ik denk dat als je een heuvel tegenkomt je vanzelf wel merkt of het een heuvel is of gewoon een klein hoogteverschil.
Als ik heuvelaf ga dan voel ik mn fjord zichzelf schrap zetten, hij gaat dan meer op zn kont lopen en doet voorzichtig aan. Heuvelop merk ik vaak ook wel als hij moeite heeft/krijgt. Maar het is lastig uitleggen wat steil is en wat niet, heb namelijk niet altijd mn geodriehoek bij me Haha! en soms zie je het met het blote oog niet als het langzaam omhoog gaat.

niet??? die heb ik eigenlijk altijd wel op zak? Knipoog

nahja, ben benieuwd of iemand nog wat wetenschappelijks weet ofzo. dan hoor (lees) ik het graag Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:15

Wat wetenschappelijk beter is weet ik niet Knipoog

Wij laten het aan de paarden over.
Die kiezen er meestal voor een flinke heuvel in galop te nemen. Bovenaan gaan ze vanzelf over in stap en dalen rustig in stap af waarbij ze behoorlijk op de kont gaan zitten.
In datzelfde bos is ook een pad met meerdere kleine heuveltjes.
Die nemen we tegenwoordig in galop omdat de paarden het al langer kennen.
Ze vinden het prachtig om van de heuvels af te springen. We krijgen echt een lang zweefmoment.
Uiteraard hebben ze wel peesbeschermers aan.

We hebben hier in de buurt ook een oude zandafgraving van een voormalige steenfabriek.
Die is heel diep en steil. Ik schat een meter of 80 diep, misschien nog wel dieper.
Zo steil dat we de paarden zijwaarts naar beneden laten stappen, hierdoor lijken ze meer grip te hebben want ze vinden het zelf ook plezieriger.
Er is ook alleen in galop uit te komen, voor draf is het te steil.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:39

hihi, dat lijkt me gaaf! helaas hebben wij hier niet zulke heuvels...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:12

Mwa, volgens mij werkt het niet echt zo dat het één beter is dan het ander. Een kort steil heuveltje zal een andere belasting geven dan een lang stuk dat haast ongemerkt omhoog loopt?

Voor alles geldt natuurlijk dat alleen langdurig trainen effect heeft, dus ik kan me voorstellen dat wanneer je één keer per week een heuvel op rent met je paard dat dat 0 effect heeft.

Wat ik mezelf herinner van wandelen in de bergen Cool is dat het veel zwaarder is om een stuk van 4km te lopen dat nauwelijks steil omhoog loopt, dan een steile heuvel op te rennen. Simpelweg door lange afstand versus korte afstand.

Langdurig bergopwaarts (of bergafwaarts) lijkt mij het beste, afwisselend in staf, draf en galop. Wanneer een heuvel steil is laat ik het tempo altijd aan het paard over. Teugels in de waslijnhouding en je vasthouden aan de manen. Hetzelfde geldt voor afdalen. Gewoon zorgen dat je je paard niet belemmert en het zelf kan bepalen waar het zijn/haar voeten neer zet. Dat lijkt mij het veiligst, mits het paard tredzeker is natuurlijk Knipoog.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 15:33

ja, maar langdurig vlak lopen doen we sowieso al veel met paarden. tenminste, wel met de dieren die bereden worden of waar veel mee gewandeld wordt.

wat zou langdurig zijn?

ik heb nu een `heuvel` (lees: brug) in de buurt waar ik ongeveer 3 keer per week 3 keer overheen ga. dat is dus 3 keer op en af, maar ook weer terug, dus 6 keer op en af. als ik dat nou eens vol ga houden hoop ik dat ik dat terug kan zien in haar bespiering. en zou het heuveltje geen effect hebben zal het wel het feit zijn dat we een stuk meer wandelen dan afgelopen tijd Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:44

Galop de berg op is het makkelijkst, dan springen ze alsware omhoog. De meeste paarden gaan ook het liefst in galop.
In stap naar boven en naar beneden is het zwaarst, dan kan je de achterhand er goed onder zetten en moeten de billen echt aan het werk. Maar let er dan ook wel op dat de achterhand eronder komt, op de voorhand naar boven en beneden heeft niet zoveel effect.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:46

naar beneden in stap. Naar boven kan in stap maar als het echt steil gaat, in galop.

mijn beleving is dat je bij steile hellingen op en af het paard het laat bepalen en hem zo min mogelijk stoort.

n.b. heuvel-af betekent dat dat je ook wat voorover zit en niet achterover!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:36

Ik ken een bekend westernruiter en jurylid die als training van de achterhand zelfs kleine stukjes achterwaarts de helling opgaat in stap.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt me knap zwaar voor de paarden Knipoog

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:43

als ik de mijne laat doen gaat ze in galop de berg op en in draf er weer af. als opwarmer laat ik ze wel in galop er eens op klauwteren en in stap weer af gaan, maar als ik echt de sadist wil uithangen en het echt voor de training doe, ga ik in een verzamelde draf bergop en in stap er weer af Koe

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 15:00

henny_w schreef:
Ik ken een bekend westernruiter en jurylid die als training van de achterhand zelfs kleine stukjes achterwaarts de helling opgaat in stap.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt me knap zwaar voor de paarden Knipoog

die had ik ook al verzonnen ja, maar lijkt me niet verstandig om dat zomaar even te doen Knipoog

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:43

ligt een beetje wat je doel is..
spieren versterken? weet je ook welke?

ik ga er vanuit dat je de achterhand wil trainen en misschien ook de rug.
dus een goed uitgangspositie is sowieso belangrijk.
als je de achterhand sterker wil krijgen is het actief de berg afstappen een goed oefeningen en liever in een vetraagd tempo, want dan ben je coordinatief ook lekker bezig.
denk maar an jezelf langzaam een. oefening doen is moelijker dan snel een oefening doen.
bij omhoog stappen stuwd een paard met name en treed dus niet echt onder (andere spiergroep)
achterwaarts omhoog daarentegen weer wel.

let er goed op dat de ondergrond niet te mul is, want de kans op blessures wordt dan wel vergroot.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:52

maar wat zou dan voorwaarts omhoog het beste zijn als oefening? het gaat idd om achterhand en rug. tenzij jij me kan zeggen hoe en welke spieren ik ook nog kan trainen dmv een heuveltje Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:53

ikenindi schreef:
maar wat zou dan voorwaarts omhoog het beste zijn als oefening? het gaat idd om achterhand en rug. tenzij jij me kan zeggen hoe en welke spieren ik ook nog kan trainen dmv een heuveltje Knipoog

Als ik het aan de paarden zelf overlaat gaan ze er het liefst in galop tegenaan en rustig stappend er weer af.
Afgelopen weekend hebben we een rit gereden op de Lemelerberg. Voor Nederlandse begrippen zit daar al een aardig steile klim en afdaling in Haha!
Ik had een vriendin bij me die voor het eerst iets dergelijks deed met haar paard.
Toen we het stuk wilden afdalen moest dat heel rustig want het ruiterpad was behoorlijk glad door de regen van de dag ervoor.
Je voelt dan dat de paarden met de achterbenen nog meer grip zoeken dan normaal waardoor jezelf aardig heen en weer wordt bewogen vanuit je onderrug.
Zelf rij ik er geregeld maar mij vriendin heeft 2 dagen last gehad van de onderrug zo'n aparte beweging was haar rug duidelijk nog niet gewend Haha!