Rare bulten blijven ..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Rare bulten blijven ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 22:44

Mijn paard heeft er al redelijk lang last van (paar maanden) en nu begin ik echt wel wanhopig te worden.

Het begon met kleine bultjes, ik dacht dat het nog van de dazen zou komen (had er nog een paar gezien) en dat ik nog even zou afwachten.
Daarna kwamen er ook bultjes met gele korsten op zijn hoofd, nek, buik, schouders...
Van de dierenarts moest ik hem insmeren met betadine, elke dag. Ook eerst de korsten eraf krabben
Na 1 week, nog altijd niet weg. Opnieuw DA gebeld, ditmaal een poeder gekregen dat met appelmoes moest vermengd worden en blijven insmeren met betadine.
Dit heb ik gedaan tot de zak opwas, (toch zo een 2 weken) en nog altijd niet weg. Opnieuw gebeld, ik was behoorlijk ongerust omdat er uit sommige bulten ook etter kwam.
Nu moet ik hem wassen met een product, ik moet doktershandschoenen aantrekken en alle besmette plaatsen 1X per week mee wassen. Dit heb ik al 3 X gedaan, en nog steeds is er weinig verandering. Nu heb ik ook al wat bulten gemerkt op zijn rug. Op zijn buik zijn er al wat weg. (het gaat om bultjes met ong 0.5 cm doorsnede)
Ik ben het behoorlijk beu, en wil er echt vanaf. Doordat ik altijd de korsten eraf moet krabben, vallen er ook wat haren mee uit, zodat zijn vacht niet is zoals ie geweest is...

wie heeft dit ook gehad en hoe is dit opgelost geraakt?

vinos

Re: Rare bulten blijven ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:46

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 22:53

hoelang heeft de jouwe er al last van?
ik heb op de site gelezen dat ik moet wassen met betadineshampoo. Is die gewoon verkrijgbaar bij de apotheker ??

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:14

De mijne heeft het nu een 1 1/5 maand ofzo, ben begonnen om haar 1x per week te wassen met Blue, dat haalt het huidvet van het paard weg, waar de schimmel / rainrot inzit.
Daarnaast heb ik betadinescrub gebruikt, ieder plekje flink ingemasseerd en niet uitgespoeld, dit om de 3 dagen.

Toen werd ze inneens (na één week) heel erg ziek, koorts en lusteloos, dikke ogen, rode oogleden en een ENORM dik rechter achterbeen (van haar staart tot aan haar hoef).
Ik heb meteen de dierenarts gebeld.
Ze had een oedeem been (lympfevocht wat niet weg kon) (olifantenpoot)
Op de bultjes (rainrot) was een accute infectie gekomen.

2 spuiten erin gedaan (antibiotica en een ontstekingsremmer) en penicilinepoeder gekregen voor over haar eten, advies was inderdaad om door te gaan met Blue en met betadine(shampoo of scrub) NIET uitspoelen.
Ik maak haar van te voren nu niet meer nat, ik masseer het plaatselijk op de plekjes.

Mijn dierenarts zei dat het paard MEER weerstand moest opbouwen en adviseerde om bij de Boerenbond een vitaminepastaspuit te halen, verder vitamine B bij te voeren (kun je bij de kruidvat halen (betadine ook) en knoflookpoeder bij te voeren, dit alles begint nu aardig aan te slaan!
Maar 't is nog niet helemaal weg, het is echt ellende, ik hoop t nooit meer mee te hoeven maken... pfff t herstel duurt zo lang... ik zit er bovenop en doe er alles aan wat maar kan.... oja, ik heb zelf ook helemaal onder gezeten, dus handschoenen aan en je kleding + poetsspullen en alles erom heen (shabrak) goed ontsmetten met Dettol of uitwassen in de wasmachine! Echt doen hoor.
Mijn vriend komt bijna NOOIT bij schanulleke en hij kreeg de bultjes weer via mij.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:22

Hoi

Hebben de "bulten"ook een naam gekregen? Ik zie allerlei middelen voorbij komen maar er moet toch eerst een diagnose worden gesteld alvorens een behandeling in te zetten. Ik zou als het al zolang duur met de veearts overleggen voor onderzoek van de huis in het laboratorium. Dan kan er gericht iets worden gedaan.

succes

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:29

De mijne heeft rainrot, 100% zeker.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:00

vosroy schreef:
Hoi

Hebben de "bulten"ook een naam gekregen? Ik zie allerlei middelen voorbij komen maar er moet toch eerst een diagnose worden gesteld alvorens een behandeling in te zetten. Ik zou als het al zolang duur met de veearts overleggen voor onderzoek van de huis in het laboratorium. Dan kan er gericht iets worden gedaan.

succes

de da legde het zo uit:
door de regen kreeg hij wat scheurtjes in de huid, en daar is een parasiet ingekomen..