Gister ben ik met Goldy naar de kliniek geweest om foto's te laten maken van dr benen. Achter had ze al weken last van haar kogels maar noch de hoefsmid of de DA kon precies vertellen wat het was en hoe ik het kon behandelen. (Behalve veel rust, afspoelen evt wat met dr stappen) Ook voor liep ze erg voorzichtig en stijf.
Een aantal weken terug 1 keer een vervangende hoefsmid gehad, omdat ons eigen met vakantie was. Drie dagen nadat die hoefsmid haar had bekapt en beslagen waren de kogels achter opgezet. Nadat onze eigen dr weer bekapt had en voor de zekerheid maar even op blote voeten had gezet was het direct daarna iets verbeterd, maar dat was dan ook alles.
Goed, dan dus maar foto's laten maken.
De voorbenen bleken qua bot perfect in orde, alleen had ze een erg dunne zool. Sowieso komt ze dus terug op ijzers en als het nodig blijkt eventueel speciaal beslag.
Mijn vraag is eigenlijk wat ik zelf kan doen qua onderhoud aan de zool om het in een optimale conditie te houden? (Zowel uitwendig als inwendig qua voer of supplementen oid) Alle info en tips zijn welkom!
Achter bleek ze lichte slijtage te hebben en wat slappe pezen, maar dit was niet abnormaal voor een iets oudere merrie die al veulens had gehad. (Goldy is 14)
Dus eventuele tips om de pezen in conditie te houden zijn ook zeer welkom. (Advies van de kliniek; niet trainen op zware bodems, veel stapwerk op stevige tot harde ondergrond)
Om de botten, gewrichten en het kraakbeen te onderhouden krijgt ze nu glucosamine met extra calcium.
Door het anders beslaan heeft ze waarschijnlijk dus wat meer last gekregen en omdat ze voor last van die dunne zool heeft, compenseert ze dat achter natuurlijk weer, waardoor je een tegen reactie krijgt. Ze krijg nu sowieso eerst 5 dagen pijnstillers om haar even weer een boost te geven om er weer bovenop te komen. Met nieuw beslag en de glucosamine moeten we het 14 dagen aankijken, verbetert het niet, dan moet er worden gekeken naar speciaal beslag.
Ondertussen ga ik ofc niet maar wat afwachten, maar hoor ik graag of er hier mensen zijn met bruikbare tips wbt de hoefzool en pees problemen.