aankoop keuring

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pemanima

aankoop keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 13:39

Ik heb een leuk paard op het oog van 7 jaar oud, nou wil ik haar ook rontgen laten keuren.
Nou is mijn vraag of het zinvol is om haar direct prok te laten keuren.
En hoe doe je het met de kosten? als het paard afgekeurd wordt, deel je dan de kosten?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Katja

Re: aankoop keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:45

Het is belangrijk om in ieder geval een sportkeuring te laten doen omdat daar meer foto's bij zitten dan de huidige prok.
Mocht het paard goed zijn kun je met de dierenarts overleggen of het de moeite waard is om de foto's op te sturen voor prok.

Ik koop alleen paarden met de afspraak dat als ze afgekeurd worden de kosten voor de verkoper zijn maar delen kan ook een optie zijn.

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 13:58

bedankt voor je snelle reactie, ik zal eens gaan informeren naar een sportkeuring.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:35

Ten eerste: laat altijd een goede 'klinische keuring' doen bij een ervaren paardendierenarts, dit is een algemeen onderzoek met bijzondere aandacht voor lopen en bewegen. Ten overvloede: wees er zelf bij aanwezig, zo kun je dingen vragen en duidelijkheid krijgen, er bestaan geen domme vragen en een ervaren dierenarts licht je graag voor.

Wat betreft rontgenlogische keuring en eventueele verdere onderzoeken:
Vraag je eerst af wat je doel is: is het paard voor eigen gebruik of voor de handel, wil je wel of niet fokken, wil je verzekeren en zo ja voor welk bedrag? enz.
Overal is een passend antwoord op maar hoe meer je laat doen hoe hoger je rekening voor de keuring wordt! Mijn duurste keuring ging de 2500 euro te boven maar dat was ook geen paard wat je op de hoek van de straat tegenkomt.
PROK foto's: in het kader van fokkerij, worden door een centrale commissie gescreend op "erfelijke problemen", houdt zich niet bezig met rontgenologische aanwijzingen van slijtage of gebruiksrisico, als zodanig minder bruikbaar bij keuringen voor gebruik/sport (tenzij je een ervaren dierenarts de foto's voor dit doel alsnog laat beoordelen).
Op www.veterinairekwaliteit.nl staan lijsten van paardendierenartsen en paardendierenartsen die erkend keuringensdierenarts zijn geworden via een externe beoordeling van hun praktijk en keuringsbeslissingen.
Veel succes.

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 16:20

hippiater bedankt voor je reactie.