Vocht in zijn hakken, één been héél licht gezwollen, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Vocht in zijn hakken, één been héél licht gezwollen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 09:16

Hallo,

Alvast bedankt voor het lezen van mijn berichtje.

Maar pony heeft sinds twee dagen vocht in zijn hakken. Eergister alleen aan één been gister ook aan de ander. Het is geen piephak, het vocht zit als een bultje in het kuiltje van de hak aan de buitenkant, tussen een bot en de bal van de hak in. (als je begrijpt wat ik bedoel Bloos ) En daarbij is zijn been linksachter ook minimaal dikker. Als ik in het bultje duw geeft hij geen pijn aan, het vocht lijkt dan wel 'weg te lopen' en als hij zijn been dan weer buigt is het bultje weer terug. Het 'dikkere' been zakt gewoon af bij het wandelen.

De pony is 3,5 jaar en er wordt heel voorzichtig meegedaan. Gemiddeld wordt hij 1x per week een half uurtje gereden. Voor dat hij dit vocht eergister kreeg was hij anderhalve week niet gereden dus ik neem aan dat het geen overbelasting is. De pony staat overdag van 07:00u tot 19:00 buiten op een pleintje (betonplaten) met nog een andere pony die dominant is. In eerste instantie dacht ik dus aan een trap maar toen hij het aan twee kanten kreeg leek het mij wat onwaarschijnlijk. In zijn stal ligt goed veel stro en is altijd droog.

Verder heb ik even geen idee welke informatie relevant is.

Wat kan ik nu het beste doen?

Alvast bedankt. Groetjes Yvon.

Talida

Re: Vocht in zijn hakken, één been héél licht gezwollen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:21

Vanaf het moment dat ik wat met Tal ben gaan doen heeft ze het ook daar gehad, bij de hak (verder geen dik been ofzo) Ze heeft er nooit last van gehad en de DA die ik het laten zien hebben zich er nooit zorgen over gemaakt. Tal heeft helaas van nature pap benen, en ik weet van mezelf dat ik altijd heel zuinig ben geweest en vanalles getest heb om te kijken of dat hielp, maar helaas.
De enige conclusie die ik je mee kan geven is dat het niet altijd reden tot ongerustheid hoeft te zijn...

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 12:13

Nee, inderdaad ik heb ook niet het idee dat hij er last van heeft. Maarja je weet het nooit he Knipoog

Bedankt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:06

Het kan ook duiden op een ocd op chip, dat die door de belasting is gaan zwerven door de open ruimtes.
Je ziet dit bij heel veel paarden en zolang als ze er geen ;last van hebben dan lekker laten lopen.
Ik zou met je verhaal toch even een DA om advies vragen als je pony er last van krijgt, want dit zijn ook verschijnselen die je vaak bij spat ziet.

Maar zoals al gezegd hoeft het niet direct iets te zijn, er zijn ook mensen die nu eenmaal naar het sporten wat last hebben van vocht in de enkels endergelijk Knipoog

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:10

Ja, maar als ze bolspat hebben zeggen ze gewoon dat je moet blijven rijden. Mijn verzorgpaard heeft het, en die krijgt gewoon gewrichts supplement. En moest van de dierenarts de buigproef doen , voor de rest geen kreupelheid dus we moesten ons maar geen zorgen maken.