ijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:37

ik zag hier nog geen topic over maar was even benieuwd wat bokkers met de ijzers van hun paard/pony doen in de winter? ik haal ze er alle 4 af en dan in maart,april er pas weer op maar wat doen jullie en waarom? Haha!

Arabesk

Re: ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:33

Geen ijzer, nooit, zal ik uitleggen waarom? Schijnheilig Haha!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:36

Ja leg jij dat is ff uit.....

Anoniem

In de zomermaanden ijzers, omdat de slijtage dan groter is dan ze aan kunnen groeien, bovendien wil ik persee proppen kunnen draaien bij dressuurwedstrijden op gras.
In de winter geen ijzers. omdat het dan bij mijn peerd niet nodig is.

Anoniem

Mijne staat zonder altijd Lachen
bij mijn bijrijdpaard zitten ze er alleen in het buitenseizoen onder

HorseTopShop

De ijzers blijven er het hele jaar onder. (Niet dezelfde natuurlijk Tong uitsteken )
Wij rijden het hele jaar door gewoon met de kar en gaan de weg op dus de ijzers eraf is geen optie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:37

Lady1969 schreef:

eens kijken, waar zal ik beginnen Lijst

Clown

nee geintje

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:38

Arabesk schreef:
Lady1969 schreef:

eens kijken, waar zal ik beginnen Lijst

Clown

nee geintje

Whahaaha Jammer!
Tong uitsteken

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:41

die van mij staat het hele jaar door op ijzers,waarom.... omdat ze helaas niet meer zonder kan,als ik dit van te voren had geweten dan had ik ze 10 jaar geleden er al onderuit gehaald,tot twee jaar terug stond ze achter ook nog op ijzers,maar die heb ik er toen zonder problemen af laten halen,en zullen ook niet meer terug komen,ik zeg altijd,begin niet aan ijzers als het niet echt nodig is.maar ja wie ben ik Knipoog

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:42

Hetzelfde als in de zomer: niet onder de hoeven laten timmeren.
Als ik hoefschoenen zou hebben (wat ik overweeg) die ik in de zomer zou gebruiken, dan zou ik die in de winter ook gebruiken. Ik rij /men in de winter ook buiten net als in de zomer.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:43

Het hele jaar door 4kant op zijn ijzers. Mede doordat ik zomer en winter buiten rij met hem. En mede omdat het medisch noodzakelijk is.

Riwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:47

die van mij staat ook het gehele jaar op ijzers. Omdat hij niet zonder ijzers kan. Ik men zelf en rij kom ook geregeld op de weg. rond de 8 weken worden ze de ijzers vervangen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:50

Kan ik het toch niet laten om te vragen: waaróm kunnen jullie paarden, riwan en amazone77 en czarina, niet zonder ijzers?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:51

die van mij loopt echt kei kreupel als ze voor zonder ijzers staat,ze is nu 15 jaar en stat zeker al 13 jaar op ijzers,de hoeven zijn denk ik te zwak geworden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:54

Hier nog eentje zonder ijzers Lachen
Gezonde hoeven kunnen prima zonder ijzers. In de zomer kun je ook makkelijk een uur of langer per week over asfalt rijden (wel rustig opbouwen uiteraard). Als je 's winters geen wedstrijden op het gras rijdt, en geen urenlang over het asfalt hoeft, dan zou ik ze zeker er onderuit halen. Dan kunnen de hoeven herstellen en weer sterker worden.
In de zomer zou ik ze ook zo lang mogelijk eraf laten. Waarom heeft je paard ijzers?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:54

wat ikzelf heb meegemaakt met Jasper is dat zijn hoef in 1 jaar helemaal "vernieuwd" was, hij liep al bloot, heeft ook nooit rot gelopen ofzo.
Maar wat ik bedoel, verwacht niet binnen een half jaar een nieuwe perfecte hoef.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:01

Mijn fjord heeft 11 jaar zonder ijzers gedaan. Toen er straalkanker werd geconstateerd 2 jaar geleden moest hij op ijzers nadat hij geopereerd is. Nu groeit het constant terug en kan hij alleen met ijzers zonder pijn lopen. Hij gaat elke 4 tot 6 weken naar de smid. Nu wil ik gaan vragen voor hoefschoenen, omdat hij dan ook op het ongelijke pijnloos kan lopen.
Offtopic: heeft iemand ervaring met hoefschoenen? Kan per PB

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:20

amazone77 schreef:
die van mij loopt echt kei kreupel als ze voor zonder ijzers staat,ze is nu 15 jaar en stat zeker al 13 jaar op ijzers,de hoeven zijn denk ik te zwak geworden.

ZE STAAT AL 12 JAAR OP IJZERS.(typ foutje)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:22

Waarom heeft jouw paard swinters geen ijzers nodig en zomers wel? Rijd je dan meer buiten?

Ik rijd mijn paard elke dag wel een stuk buiten, zomers moet ik soms dik 2 en half uur over asfalt. En het slijt nauwelijks. Maar door de ijzers zullen die hoeven van je paard al wat slechter zijn geworden denk ik.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 07:42

_Mel schreef:
Waarom heeft jouw paard swinters geen ijzers nodig en zomers wel? Rijd je dan meer buiten?

Ik rijd mijn paard elke dag wel een stuk buiten, zomers moet ik soms dik 2 en half uur over asfalt. En het slijt nauwelijks. Maar door de ijzers zullen die hoeven van je paard al wat slechter zijn geworden denk ik.

mijn staat alleen zomers op ijzers heelemaal vierkant maar ik was benieuwt wat de rest had bij hun paard(en)/pony('s)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:36

mijn paard staat nooit op ijzers ook niet als ik op wedstrijd ga want als het in de zomer te drassig is ga ik simpel weg gewoon niet op wedstrijd Lachen eentje bij ons staat wel op ijzer 's winters en 's zomers bij 4 hoeven. Ik weet niet preciues wat er met haar is maar ze loopt iig altijd kreupel na een tijdje zonder ijzers. Wel jammer want die ijzers maken haar hoeven nog k*tter dan ze al zijn.