Kreupel of ijzertjes?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wupke

Kreupel of ijzertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 17:47

Hoi,

Ik heb even een vraagje.

Mijn paard liep 2 weken geleden echt helemaal niet lekker meer op van die grindpaadjes enzo en toen is de hoefsmid geweest en heeft er even 2 ijzertjes voor onder gedaan. Nu is dat helemaal weg getrokken voor en loopt ze perfect!
Alleen sinds ze op de ijzertjes loopt, loopt ze achter heel raar.
Op de stenen en het grindpad loopt ze heel raar, hele tijd best kreupel lopen. Ook loopt ze heel zwabberig heen en weer met der achterbenen lijkt wel aslof ze dronken is Verward
De hoefsmid heeft gezegd dat ze der eerst nog aan moest wennen en dat ze wat raar kon lopen de eerste dagen. Maarja hij is vorige week vrijdag geweest en het is nog niet verbeterd.
Owja ze loopt wel helemaal goed op het zand dan is er echt helemaal niks aan de hand Lachen

Is het dus waarschijnlijk gewoon dat ze achter ook gewoon gevoelig is en dat ik daar ook even ijzertjes onder moet doen of kan er wat anders aan de hand zijn?

Anoniem

Re: Kreupel of ijzertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:49

Lijkt me wel dat ze achter dan ook van ijzers zou moeten worden voorzien, eerlijk gezegd. Alleen dat zwabberen vind ik raar, goed idee om er even een dierenarts naar te laten kijken.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:52

Zo te lezen is ze achter ook gevoelig, je zou een ijzertje kunnen proberen, ze zijn er gauw genoeg weer onder weg.
Wat je ook kan doen is een second opinion aan een DA of andere smid vragen.
Wanneer een paard alleen van voren beslagen is zou dat normaal gesproken geen effect moeten hebben op de onbeslagen achterhoeven. Dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Wanneer ze in het zand en op gras normaal loopt dan ligt het toch aan het lopen op de stenen en het grind. Sommige paarden zijn nu eenmaal gevoeliger dan anderen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:53

Er is wat anders aan de hand...

De hoefkwalitis van je paard is gewoon niet goed... ijzers zijn ook niet de oplossing maar preventief...

Ik zou dus opzoek gan naar een andere hoefsmit die niet zo makkelijk is met ijzers onder slaan...

en waarom eigenlijk al na 2 weken al gelijk op ijzers omdat ze ven wat minder loopt op grind... Mijn paard loopt dan ook niet helemaal zuiver op grind... maar rijd rijd toch niet continu op grind?

dus tja... verdiep je wat meer in de hoeven van je paard, mischien is haar stand wel veranderd na de laatste bekapbeurt... Dat zou het ook kunnen zijn namenlijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:35

wat peelie zegt idd, er is een probleem ín de hoef, waardoor je paard gevoelig loopt, alleen zíe je het niet meer omdat je paard nu op een ijzer loopt. Het probleem is er echter nog wél en zal niet opgelost worden.

Beter is om de oorzaak van het probleem aan te pakken, dat kunnen verschillende dingen zijn: te weinig beweging(svrijheid), verkeerde voeding, verkeerde bekapping, slechte witte lijn, hoefzweer, ontstoken zoollederheid etc etc

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:44

juist...

Heb je wel eens in de voor en achterhoeven 'geknepen'... Krijg je dan een reactie??? groote kans dat ze gewoon een hoefzweer heeft en dan is een ijzer al helemaal niet handig...

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 10:12

Het klopt dat ze altijd iets gevoelig loopt op het grind dat weet ik ook van haar en dat heeft ze gewoon na het bekappen. Alleen dit keer liep ze wel heel erg verschrikkelijk en heb ik ook echt moeten afstappen en aan de hand verder moeten lopen. Ze liep voor gevoelig omdat ik die tijd veel had buitengereden en soms ook best een redelijk eindje op de verharde weg en daardoor waren der hoeven afgesleten en te kort geworden. Ik schaam me dood Bloos
Een hoefzweer is het niet dat heb ik meteen gechekt zeg maar want dat heeft ze weleens gehad en ze krijgt ook genoeg beweging Knipoog
Maar ik denk dus dat ze achter ook gewoon misschien te ver zijn afgesleten en toen zijn ze ook niet heel ietsjes bekapt?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:00

nou ik denk dat ze gewoon niet netjes bekapt is deze keer. Want als ze altijd een beetje gevoelig is en nu opeens heel erg... dan is er in een keer gewoon veel te veel vanaf gegaan...

ik zou dus gewoon een beetje rustig aan doen met over het harde lopen, zodat de hoeven de kans krijgen om een beetje te herstellen. Ik zou ook zo snel mogenlijk de ijzers er weer onder vandaan halen... Vooral als ze al een keer een hoefzweer heeft gehad (meer kans op zweeren)

Tjah mijn mening... waarom ijzers als ze altijd goed heeft gefuncioneerd zonder. Gewoon even doorbijten en de voelgende keer zelf ook niet zo snel aan ijzers gaan. Alleen maar zonde van de hoefen die gewoon zonder kunnen. (ook op lange afstanden, Zie mijn knollie bollie)

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 13:47

Maar ik denk wel dat ze voor ijzertjes nodig heeft aangezien ze echt kort waren en weer bij moeten groeien en anders blijven ze maar de hele tijd verder afslijten. Het uitloopje waarin ze staat is namelijk voor een groot deel bestraat dus dan kunnen ze ook niet makkelijk aangroeien Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:50

Als ze te kort staat, dan zitten de ijzers er inderdaad niet voor niks onder. Wupke, laat je niks aanpraten, de enige die je van echt advies kan dienen is je eigen smid, dacht ik zo.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:52

maar als ze al die jaren zonder heeft gelopen??? als haar hoefen weer lang genoeg zijn kunnen ze erg gelijk onder uit... of ben ik nou gek Clown

maar als je smit een prutser is die er voor zorgt dat haar paard nu op ijzers staat ??? tjah hoe goed is hij dan??

Niet zo goed zou ik zo zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:08

Gelijk onderuit is een beetje voorbarig, Peelie, ik zou aanraden om ze toch een week of zeven te laten zitten. En je moet er niet gelijk vanuit gaan dat elke smid een prutser is. Doorgaans adviseert een smid alleen ijzers als het moet en praat ze niet aan als het niet nodig is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:20

wupke schreef:
Maar ik denk wel dat ze voor ijzertjes nodig heeft aangezien ze echt kort waren en weer bij moeten groeien en anders blijven ze maar de hele tijd verder afslijten. Het uitloopje waarin ze staat is namelijk voor een groot deel bestraat dus dan kunnen ze ook niet makkelijk aangroeien Lachen

We hebben de bodem rondom de hooiruiven betegeld en we rijden veel op straat. We moeten ondanks dat evengoed nog de hoeven regelmatig bijwerken, omdat alleen de hoefwand plat wordt afgesleten.

Onbeslagen hoeven zijn korter dan beslagen hoeven, maar zelden worden ze TE kort. Bij een goede bekapping waarbij de straal met rust wordt gelaten, komt de groeisnelheid en slijtage in evenwicht.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:44

suleilitha schreef:
Gelijk onderuit is een beetje voorbarig, Peelie, ik zou aanraden om ze toch een week of zeven te laten zitten. En je moet er niet gelijk vanuit gaan dat elke smid een prutser is. Doorgaans adviseert een smid alleen ijzers als het moet en praat ze niet aan als het niet nodig is.

Ik zeg ook dat ze ze even moet laten zitten totdat de hoefen lang genoeg zijn...

En daarbij... en hoefsmit is wel een prutser als hij er voor zorgt dat je paard op ijzers moet terwijl het daarvoor wel goed ging... dus JA dan is het wel een prutser.

Als de hoefen te kort zijn hoe kunnen er dan nog ijzers onder??? dan hebben ze geen want meer om de nagels in te slaan...
Het is dus een beetje een vreemd verhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:48

Citaat:
En daarbij... en hoefsmit is wel een prutser als hij er voor zorgt dat je paard op ijzers moet terwijl het daarvoor wel goed ging... dus JA dan is het wel een prutser.
Ja. dat kan niet aan de ruiter liggen die veel te veel over de weg heeft gereden he, waardoor de hoeven veel te kort waren geworden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:52

een paardenhoef hoord dat gewoon bij te kunnen houden...

Kijk naar mijn paard... loopt al haar hele leven zonder ijzers en loopt heel veen over der straatstene en asfalt (wat nog 'schadelijker' zou zijn voor hoeven)

Dus ik blijf bij mijn mening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:56

Nee, een paardenhoef hoort dat niet bij te kunnen houden. Het is ook niet slim dat je dat hier verkondigt, er lezen ook kinderen van een jaar of tien mee of mensen die net een paard hebben. Je kunt er gif op innemen dat als die jou geloven en plotsklaps elke dag een buitenrit van vele kilometers maken over verhardingen, dat hun paarden wel degelijk stok en de stokkreupel worden.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 22:50

Om even iets te zeggen ik heb geen kilometers achter elkaar op de verharde weg gereden hoor, maar ik denk misschien net te veel van wat zij aakon. Verder over de ijzers, ik heb niet gezegd dat de ijzers er heel der leven onder blijvn ofzo! Ik zeg dat ze er onder heeft zodat ze weer kunnen aangroeien. Daarna ( over 7 a 8 weken) gaan we kijken of ze weer zonder kan, zo niet dan gaan de ijzertjes er gewoon weer onder Lachen

En ik wil absoluut niet dat mijn smid een prutser word genoemd!
Wupke had hele slechte hoeven altijd ( afbrokkelen, scheuren enz.) en hij heeft dit altijd goed verholpen en ze heeft er nu amper last meer van!
Dus ik denk dat je je eerst beter in mijn smid moet verdiepen voordat je kan zeggen of die wel of niet een pruster is Lachen

Ik ga maandag even de hoefsmid bellen en met hem even verder overleggen. Ik dnek dat dat op dit moment het beste is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:00

Top, Wupke!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:03

hoi,
Ik had hetzelfde probleem. Paard liep heel gevoelig op het harde en op steentjes. niet handig! Ijzers boden een uitkomst maar vind ik geen fijn idee. Sinds ik hoefschoenen van easyboot gebruik gaat het prima! Hij loopt er prima op. Wellicht iets voor jou?
(t is trouwens ook veel goedkoper dan hoefijzers..)

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 23:05

@ Rakni: Oké bedankt voor de tip ik zal eens gaan kijken Haha! !

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:11

Arabesk schreef:
wupke schreef:

We hebben de bodem rondom de hooiruiven betegeld en we rijden veel op straat. We moeten ondanks dat evengoed nog de hoeven regelmatig bijwerken, omdat alleen de hoefwand plat wordt afgesleten.

Onbeslagen hoeven zijn korter dan beslagen hoeven, maar zelden worden ze TE kort. Bij een goede bekapping waarbij de straal met rust wordt gelaten, komt de groeisnelheid en slijtage in evenwicht.

Dat ligt er maar net aan wat je een goede bekapping vind Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:48

Peelie schreef:

Ik vind dat er te vaak te gemakkelijk richting de hoefsmid gewezen word. Als een paard stokkreupel loopt na een bekapping is er iets misgegaan ja. Maar het komt ook vaak genoeg voor dat een paard in de tussentijd slechter gaat lopen door andere omstandigheden: veel op stal staan, slechte voeding etc

Ik ben wel met je eens dat paardenhoeven rijden over asfalt gewoon aan moeten kunnen. Wij rijden bijna elke dag op asfalt, de ruimte rondom de ruiven is ook nog eens betegeld (en nog steeds moeten we de hoeven bijwerken). Als de hoeven van je paard sneller slijten dan aangroeien is daar een reden voor: te weinig bewegingsvrijheid, te veel op stal, verkeerde voeding, verkeerde bekapping.

Een paard wordt niet geboren met slechte hoeven, een hoef is iets dat telkens weer aangroeit en vernieuwd wordt en heeft dus van nature heel veel mogelijkheden om zichzelf te herstellen, mits de omstandigheden goed zijn.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:22

@ Arabesk: Ik ben het niet met je eens. De hoeven slijten echt wel af als je kilometers over het asfalt loopt en niet de tijd hebben om te herstellen. Daar is een hoef niet voor gemaakt.
Maar jij ziet het gewoon anders als ik en ik denk niet dat wij elkaars standpunt delen en denk niet dat dat ooit gaat gebeuren Tong uitsteken
Mijn paard heeft trouwens genoeg beweging, staat veel buiten en heeft super voeding! Ze staat van 8 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds buiten en ik weet dat jij dat nog te weinig vind Sigaar

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:28

Hallo
myn paard had het ook , die stond al voor op ijzers op advies van de dierenarts omdat hij zoo gevoelig was en zelfs zo ging staan als een paard die hoefbevangen is . dus hij heeft ongeveer een half jaartje op ijzers gestaan , nu sinds gister ijzers eronder weg gehaald , en hij loopt er gewoon normaal op , het licht idd denk ik aan het grintpaadje , de plek waar ik in de zomer sta heeft ook grint daar loopt mijne ook op alsof hij elk moment neer valt van de pijn , maar gewoon op beton wei of de bak is er niks aan de hand . ik zou gewoon ijzertjes eraf halen , en rustig op zn eigen tempo over het grintpaadje lopen , zo ging het ook elke keer goed met de mijne !
ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je paardje snel beter loopt!