Wormenkuren, hoe zit het precies?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Remona_

Wormenkuren, hoe zit het precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 17:20

Hoi! Ik heb eigenlijk meerdere vragen over wormenkuren.

Voorheen kocht ik ze gewoon bij de ruitersportzaak. Nu kan dit dus niet meer, maar moet je een recept van de da hebben. Hoe zit dat precies? Wat bedoelen ze daarmee?
Ik kan namelijk op diverse site's ( agrari , piaffe ruitersp. enz. ) gewoon wormenkuren bestellen...

En nog iets. Ik ontwormde altijd om de 2 á 3 maanden, steeds een andere. Nu hoorde ik van iemand dat zij het zo deed ; Bij goedkope 2 á 3 maanden ertussen , bij dure 4 á 5 maanden. Klopt dat ook zo? Hoe doen jullie het?

Groetjes, Remona

diphranil

Re: Wormenkuren, hoe zit het precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:30

Ik heb van de week mestonderzoek laten doen, om te kijken of mijn paard wormen had en adh daarvan ook advies gekregen of ik moest ontwormen en welk middel.

Niet elk middel werkt tegen elke soort wormen! Dus is het imo niet zinvol om 'zomaar' een middel te geven.

Uit het mestonderzoek bleek dat mijn ventje een beetje last had van Strongyliden (Bloedwormen) Om dit tegen te gaan moet ik hem ontwormen met een Ivermectine (werkende bestanddeel)
Had ik hem nu zomaar een middel gegeven, met een andere werkzame stof, had ik de wormen die hij dus heeft niet gedood.

Ik heb het mestonderoek laten doen door VPL het Woud, zie http://www.wormbestrijding.nl Maar je kunt ook even bij je DA informeren. De volgende keer laat ik het onderzoek gewoon door mn DA doen, is de helft goedkoper.
Met de uitslag van VPL het Woud ben ik even langsgereden bij de praktijk van mn DA en heb daar een wormenspuit gehaald.

Ontwormen om de zoveel maanden is in mijn ogen dus niet zinvol, eerst onderzoek en dan ontwormen.
Bij mensen ga je ook niet een luizen of wormenmiddel gebruiken als die beesten niet aanwezig zijn. Is onnodig gif innemen/opsmeren Clown

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:09

Ben ik het volkomen mee eens !!!
Ik laat al jaren bij Het Woud de mest van onze paarden onderzoeken op wormeieren. Kost 14 euro per paard. Tot nu toe nooit hoeven ontwormen. Een wormkuur geven is zo ie zo al een aanslag op de darmflora van het paard. Onderzoek heeft uitgewezen dat 90 % van de paarden geen wormkuur nodig hebben. Wormkuren en ontwormingsschema's worden ons aangepraat door de producenten en (helaas) ook door DA's. Gr. A3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:11

diphranil schreef:
Uit het mestonderzoek bleek dat mijn ventje een beetje last had van Strongyliden (Bloedwormen) Om dit tegen te gaan moet ik hem ontwormen met een Ivermectine (werkende bestanddeel)

Niet met moxidectine?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:59

Ik denk dat je gelijk hebt, Jannie !

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 00:08

Nee, er stond toch echt Ivermectine... Dit was de uitslag van het Woud:

Wormeitelling
Chaplin
Aarsmade (Oxyuris) < 50 Eitjes per gram
Lintworm (Anaplocephala) < 50 Eitjes per gram
Spoelworm (Parascaris)< 50 Eitjes per gram
Veulenworm (Strongyloides) < 50Eitjes per gram
Strongylus (Bloedwormen) 300 Eitjes per gram

Wormbestrijdingsadvies
Chaplin heeft een lichte wormbesmetting. Het is verstandig om Chaplin binnen een week te behandelen met een ivermectine (Bimectin, Eraquell etc.)
Voor Chaplin adviseer ik een volgend mestonderzoek maart/april 2009.
Sommige paardeneigenaren willen graag (jaarlijks) tegen mogelijke aanwezige lintwormen en horzellarven behandelen. U kunt dan overwegen om Chaplin rond de jaarwisseling te behandelen met ivermectin en praziquantel (Eqvalan duo, Equimax etc.)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 00:23

. hier!
De huidige regeling van wormenkuur op recept van DA (dus veel meer geld kwijt) wil en kan ik niet begrijpen.
Met eerst een mestonderzoek wordt het wel logischer, want dan weet je wat er echt gegeven moet worden.
Dus: wat kost nu een mestonderzoek? En de wormenkuur? En de extra kosten van de DA (uitschrijven recept)?
Mag ik ervan uitgaan dat een wormenkuur op recept dus (minstens) 3 x duurder wordt per keer?
ff grofweg gezegd: 4 x 10 euro= 40 euro per jaar aan wormenkuren, wordt nu zomaar minstens 120 euro per jaar?

Wie heeft er al ervaring met de nieuwe regeling qua kosten?
(sorry TS voor deze wending, maar dan weet jij ook hoe en wat) Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 01:06

MarvanTom; zo begreep ik het dus ook...

Mijn DA zei dat je in principe elke 8 weken mestonderzoek moet laten doen (a 15 euro per paard) en aan de hand daarvan krijg je te horen of en met wat je moet ontwormen en bij de DA betaal je flink meer voor een spuit dan bv bij de Agradi of fouragehandel. Voor mij gaat een keer ontwormen dus een heel stuk duurder worden... Betaalde 6,20 per spuit (kocht groot in), een DA vraagt met gemak 15 euro voor een spuit (2x) en dan nog 2x mestonderzoek, dan wordt dat grapje al snel 60 euro per keer (en dus 360 euro per jaar).

Ik denk dat mensen door deze regel veel minder zullen gaan ontwormen.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:45

@MarvanTom: Volgens mij hoeft het niet duurder te zijn! Ik heb nu dus een mestonderzoek laten doen a 14,50 en ben met de uitslag bij DA langsgeweest en heb daar een wormenkuur afgehaald van 9 euro. Was in totaal dus 23,50 kwijt. En advies is om in maart/april weer een onderzoek te laten doen. Dat is dus over een half jaar.
Heb ook naar de kosten van een mestonderzoek bij de DA geinformeerd en die had het over 6 a7 euro, dus nog een stuk goedkoper. (Is wel in Friesland waar de prijzen vaak toch al een stuk lager liggen dan in bv de randstad.. )

Ik hoefde niet apart een recept te vragen, maar kon het zo ophalen bij de DA. Ik werd daar wel logboek geregistreerd ofzo en heb een papier meegekregen waarop staat wat ik gekregen heb. Op dat papier staat wel dat je verplicht bent om die gegevens 5 jaar te bewaren!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:13

Nou bij agradi kun je de wormenkuren zo bestellen. Die hebben zelf een dierenarts in het bedrijf. Dus probleem opgelost.

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:22

Haha wat toevallig, ik zit met dezelfde vragen en zag net ook dat je op agrari gewoon wormenkuren kon bestellen Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:27

Hier nog iemand die mestonderzoek laat doen Lachen Dat doe je 3 of 4x per jaar, dus ben je 45 tot 60 euro per jaar kwijt. En als het paard dan een keer wormen heeft dan bestel ik via diezelfde site de wormkuur, kost niks extra voor het recept want het onderzoek is je recept. Kost alleen een klein beetje aan verzendkosten extra. Maar de goedkoopste ivermectinespuit kost daar maar 7,50 dacht ik. Dus dat valt mee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:30

De winkels met voorraad mogen deze nog gewoon los verkopen. Zij zijn in de gelegenheid gesteld om de voorraad welke aanwezig was/is op te maken. Vandaar dat je bij sommige winkels nog kuren ziet liggen. Kijk wel goed naar de datum.
Bij Agradi krijg je er gratis een recept bij, staat ook goed vermeld op de site. Bij de paardendrogist staat een mooi stukje over de wetswijziging. (http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=7190)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:41

Ik heb mijn paard wat geen weidegang heeft al tig maanden niet ontwormd.
Ik heb nu maar even zo'n mestonderzoek pakketje besteld.
Ik ben benieuwd, ik heb eigenlijk nog nooit mestonderzoek laten doen.

Ik moet mijn paard binnenkort ook weer laten enten, dus mocht er wat uit die test komen kan ik gelijk het juiste ontwormmiddel regelen bij de veearts.

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 10:15

Bedankt voor alle reacties!!
Maar bij zo'n mestonderzoek , dan stuur je mestballen op ofzo?
Dan komt er dus uit wat ze 'hebben' , maak dat is dan toch niet goed. Dan hebben ze dus al wormen? Of alleen eitjes? Kan dat met optijd wormenkuren geven niet voorkomen worden?

@MarvanTom : Juist handig dat je deze vragen ook steld! Die wilde ik ook wel weten Tong uitsteken

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:27

_Remona_ schreef:
Bedankt voor alle reacties!!
Maar bij zo'n mestonderzoek , dan stuur je mestballen op ofzo?
Dan komt er dus uit wat ze 'hebben' , maak dat is dan toch niet goed. Dan hebben ze dus al wormen? Of alleen eitjes? Kan dat met optijd wormenkuren geven niet voorkomen worden?

Wormenkuren kan je nooit preventief geven! Je kan alleen iets bestrijden wat er al is. Dus als je een mestonderzoek laat doen en er zijn wormeitjes gevonden, dan moet je ontwormen. Zijn die er niet, dan hoef je niet te ontwormen.
Je stuurt een beetje mest van een verse mestbal op in een buisje en dat wordt onderzocht.

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 13:44

Oke! Ik snap hem Lachen Ik ga eens even die site wormbestrijding.nl bekijken! Klinkt goed , maar dit zelf kan ook bij je eigen da? Alleen dan kost het (meestal) duurder?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:21

ff alles op een rijtje: 'vroeger' stopte je er een wormenkuur in, niet wetend of het wel/niet nodig was.
Nu : eerst een wormenonderzoek, komt daar uit dat je paard wormen/eitjes heeft, behandelen en anders niet.
Moet je behandelen dan kost je dat het onderzoek en een wormenkuur op recept, bij geen wormen alleen het onderzoek.

Ik ben het wel eens met deze nieuwe regeling: eerst onderzoeken of er wel iets nodig is ipv stug iets erin proppen wat het paard misschien niet eens nodig heeft. Beter voor het paard.
Maar.
Ik heb zo het idee dat de nieuwe regeling ervoor gaat zorgen dat er dan minder mensen gaan ontwormen ivm extra kosten en extra gedoe.
Het onderzoek kost al meer dan de gemiddelde wormenkuur...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:30

Ik heb toevallig van de week een mest onderzoek laten doen
kwam rode bloedworm uit. Dus een wormenspuit gehad en meteen afgelopen donderdag gegeven
nou ging ik vanmiddag zijn mest controleren op rode bloedworm, zit er spoelworm in?
Dus meteen weer de veearts gebeld
en nu moet ik er nog een kuur overheen geven
voor spoelwormen...
omdat die eerste dat weer niet dekt....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:13

Ben je lekker mee! Ach gut
Jij bent dus nu in 1 x kwijt wat je 'normaliter' per jaar kwijt zou zijn met de oude 'regeling' !
Mja, dit 'foutje bedankt!'- verhaal komt vast mooi uit jouw portemonnee...

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:06

Daar ben ik dus bang voor , dat ze het fout doen ofzo? Dan kost het je 10 x meer.. Mmm, toch ga ik voor de wormeneitelling denk ik Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:13

MarvanTom schreef:
ff alles op een rijtje: 'vroeger' stopte je er een wormenkuur in, niet wetend of het wel/niet nodig was.
Nu : eerst een wormenonderzoek, komt daar uit dat je paard wormen/eitjes heeft, behandelen en anders niet.
Moet je behandelen dan kost je dat het onderzoek en een wormenkuur op recept, bij geen wormen alleen het onderzoek.

Ik ben het wel eens met deze nieuwe regeling: eerst onderzoeken of er wel iets nodig is ipv stug iets erin proppen wat het paard misschien niet eens nodig heeft. Beter voor het paard.
Maar.
Ik heb zo het idee dat de nieuwe regeling ervoor gaat zorgen dat er dan minder mensen gaan ontwormen ivm extra kosten en extra gedoe.
Het onderzoek kost al meer dan de gemiddelde wormenkuur...

Ja maar dan vraag ik me weer af hoe vaak doe je dan zo'n mestonderzoek?
Mijn pony's worden nu gewoon 4 tot 5 keer per jaar ontwormd. Via Paardendrogist pakketen gekocht en daar staat dan wanneer wat. Maar hoe doe je dat dan met het onderzoek, hoe vaak per jaar laat je dat doen?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:35

Ik ben wat op zoek gegaan waarom de wet zo gewijzigd is.
Meggiemeg heeft gelijk al een prachtige link geplaatst : http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=7190 .
Deze wet gaat er dus van uit dat ALLE paarden voor consumptie gebruikt worden.
Apart.... Nors opkijken
Ik ga dus maar wat (kamer)vragen stellen hier en daar... Knipoog

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:34

Deze e-mail verzonden aan Partij voor de dieren, misschien een missiepunt voor hun :

L.S. ,
De nieuwe wetgeving wb ontwormen van oa paarden is gebaseerd op het consumptieve karakter. Er wordt uitgegaan dat alle paarden voor consumptie zijn. Apart. Ik gebruik mijn paard voor recreatie. En er is helemaal niet bekend hoe hij dood zal gaan. Maar ik en vele andere paardeneigenaren worden geconfronteerd met deze wet, die veel hogere kosten met zich meebrengt dan dat het voorheen was. Gaat het om bestrijding van resistentie: prima, maar uitgaande van consumptie is vreemd! Deze wetswijziging zorgt voor zoveel extra kosten: mestonderzoek, wormenkuur wel/niet , recept van vee arts bij wel. Voor de wijziging kocht je een wormenkuur van gemiddeld 10 euro, nu wordt dat minstens 3 x duurder door deze wet!
En dat 4 x per jaar gemiddeld. Veel mensen zullen helemaal niet meer gaan ontwormen hierdoor en dat komt het welzijn van de paarden dus niet echt ten goede...
Wat zijn de cijfers in percentage van consumptief paardenvlees tov ander vlees eigenlijk? Hoeveel paarden zijn er in Nederland? Hoeveel worden er recreatief/zakelijk gehouden en hoeveel voor consumptie ? Heel paardenhoudend Nederland moet dus dieper in de buidel tasten door deze wet.
Sommige doen dat, velen gaan het niet doen ivm de extra bijkomende kosten en extra gedoe om een simpele wormenkuur te kunnen krijgen.
Waarom is deze wet zo? Waarom krijgt dit geen aandacht?
Ik hoop dat dit toch minstens een aandachtspunt zal worden voor uw partij.
Hoogachtend,

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:35

IndianLady schreef:
Ja maar dan vraag ik me weer af hoe vaak doe je dan zo'n mestonderzoek?
Mijn pony's worden nu gewoon 4 tot 5 keer per jaar ontwormd. Via Paardendrogist pakketen gekocht en daar staat dan wanneer wat. Maar hoe doe je dat dan met het onderzoek, hoe vaak per jaar laat je dat doen?

Als je voor de 1e keer onderzoek laat doen, krijg je bij de uitslag ook het advies wanneer je het beste weer onderzoek kan laten doen. Ik heb het afgelopen maand dus gedaan, zie hierboven, en he advies gekregen om in Maart/April weer onderzoek te laten doen.

@_Remona_: Bij de DA hoeft niet duurder te zijn. Zoals ik eerder al zei: Bij wormbestrijding.nl kost het 14,50. Bij mijn DA kost het ongeveer 7 euro. Dus zal het volgende keer bij de DA doen denk ik. Met de uitslag van wormbestrijding.nl kon ik overigens gewoon een kuur bij mijn eigen DA halen, hoefde geen apart recept.