Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

diphranil schreef:Uit het mestonderzoek bleek dat mijn ventje een beetje last had van Strongyliden (Bloedwormen) Om dit tegen te gaan moet ik hem ontwormen met een Ivermectine (werkende bestanddeel)

Dat doe je 3 of 4x per jaar, dus ben je 45 tot 60 euro per jaar kwijt. En als het paard dan een keer wormen heeft dan bestel ik via diezelfde site de wormkuur, kost niks extra voor het recept want het onderzoek is je recept. Kost alleen een klein beetje aan verzendkosten extra. Maar de goedkoopste ivermectinespuit kost daar maar 7,50 dacht ik. Dus dat valt mee.
_Remona_ schreef:Bedankt voor alle reacties!!
Maar bij zo'n mestonderzoek , dan stuur je mestballen op ofzo?
Dan komt er dus uit wat ze 'hebben' , maak dat is dan toch niet goed. Dan hebben ze dus al wormen? Of alleen eitjes? Kan dat met optijd wormenkuren geven niet voorkomen worden?
Ik ga eens even die site wormbestrijding.nl bekijken! Klinkt goed , maar dit zelf kan ook bij je eigen da? Alleen dan kost het (meestal) duurder?
MarvanTom schreef:ff alles op een rijtje: 'vroeger' stopte je er een wormenkuur in, niet wetend of het wel/niet nodig was.
Nu : eerst een wormenonderzoek, komt daar uit dat je paard wormen/eitjes heeft, behandelen en anders niet.
Moet je behandelen dan kost je dat het onderzoek en een wormenkuur op recept, bij geen wormen alleen het onderzoek.
Ik ben het wel eens met deze nieuwe regeling: eerst onderzoeken of er wel iets nodig is ipv stug iets erin proppen wat het paard misschien niet eens nodig heeft. Beter voor het paard.
Maar.
Ik heb zo het idee dat de nieuwe regeling ervoor gaat zorgen dat er dan minder mensen gaan ontwormen ivm extra kosten en extra gedoe.
Het onderzoek kost al meer dan de gemiddelde wormenkuur...
IndianLady schreef:Ja maar dan vraag ik me weer af hoe vaak doe je dan zo'n mestonderzoek?
Mijn pony's worden nu gewoon 4 tot 5 keer per jaar ontwormd. Via Paardendrogist pakketen gekocht en daar staat dan wanneer wat. Maar hoe doe je dat dan met het onderzoek, hoe vaak per jaar laat je dat doen?