Problemen door dubbellips voorijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Problemen door dubbellips voorijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:40

Mijn paard is afgelopen zaterdag op dubbel lips voorijzers gezet omdat hij een tijdje terug een hele erge hoefzweer heeft gehad waarvan de voet behoorlijk te lijden heeft gehad. Volgens de smid zou dit voor hem een tijdelijke oplossing moeten zijn om de voet weer meer draagkracht te geven. Dit ijzer ligt ook ietsje verder naar achteren en daarmee ook de nagels. Het is overigens wel een voorijzer, netjes afgerond met een breed roll over punt voor het afrollen van de voet.
Nu was ik er al niet zo happig op maar ik heb alle vertrouwen in mijn smid dus had ingestemd.
Nu ging het rijden niet zo heel erg lekker had ik gemerkt, rechtuit liep hij wel prima maar wat kort maar zodra ik een volte inzette, kreeg ik al snel het gevoel dat hij niet helemaal regelmatig ging. Ook kreeg ik het idee dat hij niet zo graag wilde lopen.
Dus even een dagje rust tussendoor en de wei op. Daarna aan de longe gezet en in eerste instantie zag ik niks (links) maar daarna zag ik rechtsom wel degelijk een kortere pas. Op de langere stukken was het goed maar zodra we het bochtje om moesten ging hij kort en kreupelig lopen. Dus ik moest zo nu en dan echt goed kijken omdat het echt maar op bepaalde stukken was.
Weer een dag in de wei op rust en gisteren wilde ik wat lange teugelwerk doen.
In stap was hij al tegen het been en traag. Ik draafde aan op de lange zijde en het voelde al niet zoals het moest zijn, niet kreupel maar ook niet lekker door het lijf zeg maar. Maar van zodra ik van de hoefslag af wilde draaien was het mis, meteen kreupel maar dan ook echt! Niet meer kunnen lopen. Weer gestapt en weer op de lange lijn aangedraafd en linksom gereden, ook niet goed op de volte maar beduidend minder ernstig dan rechtsom.
Dus ik meteen over de zeik en de smid gebeld, want als hij 2 maanden fantastisch loopt en nu na nieuwe ijzers (ook nog eens andere en anders genageld) opeens kreupel loopt dan kan dat mijn inziens alleen maar aan de ijzers liggen.
De smid was er ook wel van geschrokken en is gisterenavond nog meteen teruggekomen om er weer een normaal 3-tje met voorlip onder te slaan. Die zijlippen sluiten de voet wel meer af en hij dacht dat hij daarom op de volte bij het draaien van de voet kreupel ging en rechtuit, wanneer deze krachten niet zo groot zijn, rad ging. Dit was dus niet het beoogde resultaat en hij heeft nu weer zijn gewone ijzer.
Vanmorgen ben ik even gaan wandelen en hij was opvallend fris en danserig aan de hand, hij wilde echt gas geven.
Rechtuit op de harde, zo rad als een trein. Rechtuit op het zachte zand, zo rad als een trein. Toen effe op een volte en links vertrok hij meteen en begon te bokken en te stuiteren. In de draf kon ik niet meteen iets opmerken linksom.
Daarna rechtsom, ik dacht heel even dat ie hier nog wat kort liep maar zeker niet zo kreupel als gisteren (was wel onder het zadel). Toen vertrok ie hier ook als een idioot. Veel pijn zal ie niet gehad hebben denk ik dan. Daarna kwam hij al blazend terug op een veeeeel te kleine volte maar ik kon ook nu niet echt zeggen dat hij slecht liep en dit was nauwelijks een volte 8 meter in middendraf Knipoog))
Ik neem aan dat hij dan juist heel kreupel had moeten gaan.
Ik ben nog niet helemaal gerust en hij krijgt evengoed 2-3 dagen vrij. Zeker voor het onzekere.
Zijn er wellicht mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Ik schrok er gewoon van dat het beestje op 4 dagen tijd gewoon kreupel werd!
En daarvoor geen centje pijn. Kan dan toch alleen aan die ijzers liggen?
Ben weer zo’n muts dat ik bang ben dat ie straks toch wat anders heeft… Knipoog

Hoeftniet

Re: Problemen door dubbellips voorijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:30

Zwelgje schreef:
Mijn paard is afgelopen zaterdag op dubbel lips voorijzers gezet omdat hij een tijdje terug een hele erge hoefzweer heeft gehad waarvan de voet behoorlijk te lijden heeft gehad. Volgens de smid zou dit voor hem een tijdelijke oplossing moeten zijn om de voet weer meer draagkracht te geven. Dit ijzer ligt ook ietsje verder naar achteren en daarmee ook de nagels. Het is overigens wel een voorijzer, netjes afgerond met een breed roll over punt voor het afrollen van de voet.
Nu was ik er al niet zo happig op maar ik heb alle vertrouwen in mijn smid dus had ingestemd.
Nu ging het rijden niet zo heel erg lekker had ik gemerkt, rechtuit liep hij wel prima maar wat kort maar zodra ik een volte inzette, kreeg ik al snel het gevoel dat hij niet helemaal regelmatig ging. Ook kreeg ik het idee dat hij niet zo graag wilde lopen.
Dus even een dagje rust tussendoor en de wei op. Daarna aan de longe gezet en in eerste instantie zag ik niks (links) maar daarna zag ik rechtsom wel degelijk een kortere pas. Op de langere stukken was het goed maar zodra we het bochtje om moesten ging hij kort en kreupelig lopen. Dus ik moest zo nu en dan echt goed kijken omdat het echt maar op bepaalde stukken was.
Weer een dag in de wei op rust en gisteren wilde ik wat lange teugelwerk doen.
In stap was hij al tegen het been en traag. Ik draafde aan op de lange zijde en het voelde al niet zoals het moest zijn, niet kreupel maar ook niet lekker door het lijf zeg maar. Maar van zodra ik van de hoefslag af wilde draaien was het mis, meteen kreupel maar dan ook echt! Niet meer kunnen lopen. Weer gestapt en weer op de lange lijn aangedraafd en linksom gereden, ook niet goed op de volte maar beduidend minder ernstig dan rechtsom.
Dus ik meteen over de zeik en de smid gebeld, want als hij 2 maanden fantastisch loopt en nu na nieuwe ijzers (ook nog eens andere en anders genageld) opeens kreupel loopt dan kan dat mijn inziens alleen maar aan de ijzers liggen.
De smid was er ook wel van geschrokken en is gisterenavond nog meteen teruggekomen om er weer een normaal 3-tje met voorlip onder te slaan. Die zijlippen sluiten de voet wel meer af en hij dacht dat hij daarom op de volte bij het draaien van de voet kreupel ging en rechtuit, wanneer deze krachten niet zo groot zijn, rad ging. Dit was dus niet het beoogde resultaat en hij heeft nu weer zijn gewone ijzer.
Vanmorgen ben ik even gaan wandelen en hij was opvallend fris en danserig aan de hand, hij wilde echt gas geven.
Rechtuit op de harde, zo rad als een trein. Rechtuit op het zachte zand, zo rad als een trein. Toen effe op een volte en links vertrok hij meteen en begon te bokken en te stuiteren. In de draf kon ik niet meteen iets opmerken linksom.
Daarna rechtsom, ik dacht heel even dat ie hier nog wat kort liep maar zeker niet zo kreupel als gisteren (was wel onder het zadel). Toen vertrok ie hier ook als een idioot. Veel pijn zal ie niet gehad hebben denk ik dan. Daarna kwam hij al blazend terug op een veeeeel te kleine volte maar ik kon ook nu niet echt zeggen dat hij slecht liep en dit was nauwelijks een volte 8 meter in middendraf Knipoog))
Ik neem aan dat hij dan juist heel kreupel had moeten gaan.
Ik ben nog niet helemaal gerust en hij krijgt evengoed 2-3 dagen vrij. Zeker voor het onzekere.
Zijn er wellicht mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Ik schrok er gewoon van dat het beestje op 4 dagen tijd gewoon kreupel werd!
En daarvoor geen centje pijn. Kan dan toch alleen aan die ijzers liggen?
Ben weer zo’n muts dat ik bang ben dat ie straks toch wat anders heeft… Knipoog

Zwelgje,

een goed passend voorijzer met 2 lippen is altijd beter dan een slecht passend voorijzer met 1 lip.

Als je smid het ijzer met 2 lippen wat te ver terug gepast heeft dan bestaat de kans dat de voorste nagels iets te "brutaal genageld" zijn geweest. Gevolg: nagedrukking. Doordat hij het ijzer vervangen heeft voor een ijzer met toonlip zijn de voorste negelgaten wat verder naar voren gekomen en is de drukking verdwenen.

Wees blij met je smid....een luie smid had alleen de voorste nagels eruit gehaald en het probleem was opgelost...je had dan wel gezeten met een wat minder goed passend voorrijzer met 2 lippen.

Een slecht passend voorijzer met 2 lippen is net zo desastreus als elk ander slecht passend ijzer.

Geen zorgen maken dus en je smid in ere houden!

Succes

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:00

Mijn paard heeft al jaar en dag voorijzers met 2 lippen en dat gaat geweldig
En voor de rest ga ik mee met Hoeftniet

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 09:33

@Hoeftniet: klopt wat je zegt van die nagels. Nu het normale ijzer er weer onder zit, zie je ook goed het verschil van de nagelgaten van het dubbellips ijzer. Die liggen echt veel meer naar achteren. Denk toch dat dat heeft zitten drukken tegen het leven aan. Kan bijna niet anders.
Gisterenavond nog even lekker gewandeld en aan de hand laten draven maar hij draafde heel mooi ruim en regelmatig. Was wel alleen maar rechtuit maar goed. IK kan me dus nu wel voorstellen dat wanneer hij last heeft gehad van een bepaalde nagel dat dan bij het draaien van de voet e.e.a. gaat knellen en pijn doen. Dat verklaart ook (denk ik) het feit dat hij enkel rechtsom veel pijn had bij het inzetten van een volte want zodra hij weer recht kon afrollen op de voet was het goed.
Komende dagen ga ik alleen wat in de bossen stappen. IK kan me voorstellen dat het allemaal nog wat gevoelig is en hoop alleen maar dat hij er niet weer een hoefzweer aan over houdt.
Van de zomer had hij namelijk een kneuzing in de teen en is er een zweer van onder naar boven gaan kruipen die uiteindelijk pas na 3 weken aan beide kanten van de verzenen is doorgebroken. Beestje was stokkreupel en 2 gaten in zijn voet. Daar zie je nu nog de schade van.
In ieder geval bedankt voor jullie antwoord!