wondjes op "aandrijf" plekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

wondjes op "aandrijf" plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:15

Hoi,

Mijn paard heeft een gevoelig velletje...blijkbaar...
Gister had ik les en ze was niet erg voorwaarts, hierdoor heb ik haar flink moeten aansporen en vandaag zag ik dat ze aan haar linkerkant een wondje heeft (schaafwondje, nattig) vermoedelijk van het aansporen. Uiteraard hebik het gelijk behandeld met zalf, het is niet heel erg maar ik vraag me af hoe ik hiermee de komende dagen het beste kan omgaan zodat het plekje goed kan genezen?

Anoniem

Re: wondjes op "aandrijf" plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:17

niet rijden maar gewoon longeren maar zoiezo heb je wel heel erg hard lopen stampen alssie van jou been wondjes krijgt.... ik ken genoeg paard met een heel gevoelig huidje maar daar heb ik noooit wondjes gehad van het aandrijven

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:19

niet rijden maar longeren
maar vind het wel eigenlijk sneu
dat ze een plekje heeft van het aandrijven rijd je dan met sporen
gezien dit niet van laarzen kan komen.
reageert die niet op het been wie ben jij dan om
je paard even een tik te geven dat je een reactie verwacht

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:19

Rijd je met sporen? Zo ja, weg doen, want je kan er blijkbaar niet mee om gaan!
Een paard kan ook prima voorwaarts lopen zonder sporen. Als je paar niet reageerd op je been, gewoon een klein tikje met de zweep achter je been doen, niet hard, maar gewoon even om te laten zien dat ze wel moet reageren. Dat is je paard zo voorwaarts zonder dat je hoeft te schoppen Knipoog

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:22

Nee, ik rijd zeker niet met sporen, vandaar dat het plekje me ook verbaasd. Zal haar de komende dag longeren, het is maar een klein plekje (ter grootte van een oud dubbeltje) maar toch....

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:23

Heb je gecheckt of het echt op de plek van aandrijven is en niet van bijvoorbeeld de singel? Kan ook zijn dat daar iets mis is gegaan...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:25

Wow dat is dan wel heel erg raar.. Dan heb je óf heel erg hard geschopt, óf je paard heeft een SUPERgevoelig huidje, óf het komt ergens anders door.
Ik zou in ieder geval niet rijden tot het weg is, want het kan pijnlijk zijn.
En dan als je paard weer een keer niet voorwaarts is gewoon elke keer: Geen been = tikje achter je been. Werkt goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:25

Even een paar dagen niet rijden zodat het mooi kan helen. Echter zou ik wel meteen als je begint met rijden aan het voorwaarts rijden gaan werken. Door veel aan je overgangen etc te werken en het basistempo wat omhoog te leggen gaat je paard al wat meer doorlopen. Het kan goed zijn dat het plekje er al voor het rijden zat maar dat het je pas na het rijden opviel. Je moet nl wel erg goed je best doen om ze paard zónder spoor open te rijden geloof ik.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:27

Miss_Montana schreef:
Even een paar dagen niet rijden zodat het mooi kan helen. Echter zou ik wel meteen als je begint met rijden aan het voorwaarts rijden gaan werken. Door veel aan je overgangen etc te werken en het basistempo wat omhoog te leggen gaat je paard al wat meer doorlopen. Het kan goed zijn dat het plekje er al voor het rijden zat maar dat het je pas na het rijden opviel. Je moet nl wel erg goed je best doen om ze paard zónder spoor open te rijden geloof ik.

Inderdaad, staat het paard niet in de wei?
Misschien dat hij een klap heeft gehad van een ander paard.
En dat hij daar een wond van heeft

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:31

Ja, paard staat de hele dag op de wei maar het ziet er niet uit als een schopwond van een ander....ik heb haar inderdaad wel een paar keer een flinke "schop" verkocht maar het plekje is klein en rond (zou idd van een spoor kunnen zijn, ware het niet dat ik die niet gebruik). Houd het wel even in de gaten, vind het wel sneu, weet hoe banketstaaf pijn zo'n klein schaafwondje bij mezelf kan doen...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:32

Het is denk ik een wondje van wrijving Ja. Ik denk dat iedereen dat ook weleens zelf gehad heeft (dus niet op je paard, maar bij jezelf Tong uitsteken)

Ik denk dat het een wrijfplekje is, en dat betekent dat je je benen niet stil genoeg houd of niet ontspannen laat afhangen. Benen los van je paard en reactie=actie.

Het wondje goed droog houden Ja. En even een paar dagen iets anders doen inderdaad.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:33

Tja, maar van een flinke schop krijgen de meeste paarden toch ook geen wonden? Ik denk dat het ergens anders van is gekomen, misschien is ze op weg naar de wei ofzo tegen iets aangelopen? Kan net stom toeval zijn dat het op die plek was.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:35

Tja....zou ook kunnen...wondje van iets anders op die plek......nu ja... ik geef haar maar wat "been" rust de komende dagen, wel sneu....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:36

Ja natuurlijk is het sneu, maar je moet je niet banketstaaf gaan voelen want grote kans dat het niet door jouzelf komt Lachen

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:37

Doe ik ook niet hoor! Het is ook geen drama...gelukkig... thanks voor jullie snelle reacties. Het komt vast goed (als dit niet goed komt hahaha) Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:47

Misschien wel een ruw plekje op je laars of zat er zand aan of iets dergelijks?
Je weet het nooit wat dat betreft met die gevoelige huidjes.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:50

Natuurlijk komt het goed! Haha!
En zand is inderdaad ook wel een goede, dat schuurt behoorlijk!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 22:10

Nou, dan houden we het op zand oid en zien we de goede afloop tegemoet! Knipoog

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:14

In deze tijd van het jaar laten de haren makkelijker los, ik denk dat dat ook niet mee werkt.
Mijn paard heeft ook wel eens een kale plek van mijn spoor gehad. Had ik daarna een week niet gereden en vervolgens zonder sporen, werd het alleen maar erger.
Nu doe ik rond de tijd dat ze verharen equistar spuiten op de plaatst waar mijn been/hak haar buik raakt en blijven de haren wel zitten.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:58

Als ik mijn 9 jarige met een spoor rij, ligt hij gegarandeerd open. Als hij met welk lichaamsdeel van hem ook maar ergens tegenaan stoot ligt hij open. Dus dan een paard zo'n gevoelige huid heeft kan zeker wel. Ik rij nu met een spoortje met een knop erop, heb gelukkig een stille beenligging (had anders ook niet met sporen gereden), maar wil alleen zeggen dat je bij hem er bijna niet naar kan kijken of hij heeft weer ergens een wondje.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:01

hier nog iemand met zo'n paard dat gauw kale plekken krijgt. Voornamelijk in deze tijd van het jaar als zijn haartjes weer donshaar wordt.
Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik een stille beenligging heb. Ook van de singelstoot krijgt hij nu weer kale plekken. Andere tijd van het jaar geen probleem.

DraakjeII: jouw tip ga ik een keer proberen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:16

Hier ook iemand met een paard met een gevoelig huidje.
Vooral in het na-en voorjaar heeft mijn paard er last van. Of ik nu met of zonder sporen rijd, hij heeft er dan last van. Even niet rijden en een paar dagen longeren ofzo. Ik smeer er altijd wat Calendula op.

Er zijn gewoon ook paarden die gewoon snel last van plekjes hebben.
Ik vind de eerste reacties dan ook wel erg overdreven met de conclussie dat
A iemand niet goed rijdt, of juiste beenligging heeft!
B Ze sporen (mis)bruikt.

Mijn paard wordt in het najaar al kaal van de singel of deken die hij op heeft. Komt puur door wrijving( lange winterharen) en ja niet iedereen heeft erg stille benen.
Mijn paard heeft er ook helemaal geen last meer van als hij eenmaal geschoren is.