Ráka had verschrikkelijk veel hooi laten liggen en stond er lusteloos bij. Maar ik schrok pas echt toen ik vanuit mijn ooghoeken iets raars onder haar buik zag... een GIGANTISCHE bult, heel d'r uier was opgezet, ze lijkt wel een melkkoe! Hij was helemaal nat van het zweet en urine omdat Rauks d'r urine liet lopen... De bijsluiter van het ontwormmiddel doorgekamd maar bijwerkingen bij paarden boven de 6,5 maand komen pas voor als er 3x teveel gegeven is. Ook de andere bijwerkingen die in 'zeer zeldzame gevallen' voorkwamen kon ik niet naar Ráka's gigantische uier verklaren dus heb ik de DA gebeld. Die stond ook voor een raadsel, had dit nog nooit eerder gehoord. Hij heeft de fabrikant gebeld en vervolgens is hij gekomen. Wat de fabrikant zei dat geloof je nooit...
doseren moet heel nauw gebeuren, licht overdoseren kan al stevige bijwerkingen geven. Paarden met weinig vet (zoals 32-jarige Raukje) moet juist ONDERGEDOSEERD worden om bijwerkingen te voorkomen. Uiteraard stond dit niet in de bijsluiter en heb ik Ráka gewoon standaard licht overgedoseerd. Net als Amoa trouwens, die had nergens last van. Maar die is ook te vet

Maargoed, DA is geweest en heeft er rustig de tijd voor genomen om Ráka uitgebreid te bekijken. Nergens afwijkingen te ontdekken dus gewoon afwachten. Morgen even bellen hoe het gaat. Inmiddels eet ze weer, kijkt wat levendiger en is gestopt met zweten. Ook heb ik een grote plons urine gevonden en heb ik net niet gezien dat ze de urine liet lopen dus... De zwelling is nog steeds even groot, ik gok dat hij een inhoud heeft van 1 1/2 liter.
Maar boos word ik hier wel van: waarom is dit product op de markt? Waarom staan alle bekende bijwerkingen niet in de bijsluiter? Waarom staat er niet dat er met dit middel bijzonder nauwkeurig gedoseerd moet worden? Waarom kon de DA niet even vertellen dat dit een bijzondere is onder de wormenkuren?
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit product?