Ontwormen met equest pramox -> de gevolgen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rauka

Ontwormen met equest pramox -> de gevolgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:28

Vanochtend kwam ik bij de paardjes, gisteren zijn ze ontwormd en had ze beide apart gezet zodat ik precies kon zien bij wie er dode wormen in de mest zaten. Bij Ráka niks en bij Amoa ontelbaar veel: ze bleek een fikse kleine maagwormenbesmetting te hebben. Zei de DA. Want ja, die is geweest...

Ráka had verschrikkelijk veel hooi laten liggen en stond er lusteloos bij. Maar ik schrok pas echt toen ik vanuit mijn ooghoeken iets raars onder haar buik zag... een GIGANTISCHE bult, heel d'r uier was opgezet, ze lijkt wel een melkkoe! Hij was helemaal nat van het zweet en urine omdat Rauks d'r urine liet lopen... De bijsluiter van het ontwormmiddel doorgekamd maar bijwerkingen bij paarden boven de 6,5 maand komen pas voor als er 3x teveel gegeven is. Ook de andere bijwerkingen die in 'zeer zeldzame gevallen' voorkwamen kon ik niet naar Ráka's gigantische uier verklaren dus heb ik de DA gebeld. Die stond ook voor een raadsel, had dit nog nooit eerder gehoord. Hij heeft de fabrikant gebeld en vervolgens is hij gekomen. Wat de fabrikant zei dat geloof je nooit...
doseren moet heel nauw gebeuren, licht overdoseren kan al stevige bijwerkingen geven. Paarden met weinig vet (zoals 32-jarige Raukje) moet juist ONDERGEDOSEERD worden om bijwerkingen te voorkomen. Uiteraard stond dit niet in de bijsluiter en heb ik Ráka gewoon standaard licht overgedoseerd. Net als Amoa trouwens, die had nergens last van. Maar die is ook te vet ROFL De bijwerkingen zwellingen, lusteloosheid en zweten waren ook bekend en het was ook bekend dat jaarlingen vaak problemen met dit middel hebben. En ook dat is nergens terug te vinden in de bijsluiter en ook de DA heeft niks gezegd toen ik dit middel daar gisteren gekocht heb.
Maargoed, DA is geweest en heeft er rustig de tijd voor genomen om Ráka uitgebreid te bekijken. Nergens afwijkingen te ontdekken dus gewoon afwachten. Morgen even bellen hoe het gaat. Inmiddels eet ze weer, kijkt wat levendiger en is gestopt met zweten. Ook heb ik een grote plons urine gevonden en heb ik net niet gezien dat ze de urine liet lopen dus... De zwelling is nog steeds even groot, ik gok dat hij een inhoud heeft van 1 1/2 liter.

Maar boos word ik hier wel van: waarom is dit product op de markt? Waarom staan alle bekende bijwerkingen niet in de bijsluiter? Waarom staat er niet dat er met dit middel bijzonder nauwkeurig gedoseerd moet worden? Waarom kon de DA niet even vertellen dat dit een bijzondere is onder de wormenkuren?

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit product?

mirgino

Re: Ontwormen met equest pramox -> de gevolgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:02

zo, dat is heftig!

ik heb hem ook liggen maar nog niet gegeven en ik geef mijn pony van ong 500kg altijd een hele spuit van wormenkuur
ik hou dit topic even in de gaten of er meer problemen zijn.

iig beterschap met je paard Ach gut

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 02:17

Mijn paard van ik denk 550 kilo ( ongeveer ), heeft vorige week ook een hele spuit van de pramox gehad. Hij heeft geen last gehad van bijwerkingen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:15

Ik zou eens kijken of je via jouw dierenarts en rbs deze leverancier kunt aanklagen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:50

dat is nou de 2e keer in korte tijd dat ik dit hoor over equest.
wij ontwormen er ook mee en ook de veulens ouder dan 6 maanden, wij doseren wel altijd vrij precies .dat scheelt denk ik ook.

hopelijk knapt het paard snel weer op!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:29

Arme Rak Ach gut ik hoop dat ze snel opknapt.
Zou idd uitzoeken of je de fabrikant aan kunt klagen wegens het niet vermelden/verzwijgen van belangrijke bijsluiter informatie,met als gevolg dat je paard daar ziek van is geworden...en hem zeker op laten draaien voor de DA kosten.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:41

Jeetje. Een tijdje geleden hoorde ik van dichtbij van een vroeggeboorte en dode ongeboren veulens na een Equest wormenkuur, de gewone, pramox had je toen nog niet. Staat ook nergens in de bijsluiter, schandalig...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:52

Beetje opletten dat dit geen heksenjacht wordt. Vroeggeboorte en dode veulens kunnen evengoed een andere oorzaak hebben! Niet onmiddellijk het één met het ander verbinden.
Wat dit geval betreft, hoe oud is je paardje? Er staat namelijk wel duidelijk in de bijsluiter dat het paard moet ouder zijn dan 6,5 maand EN dat bij die jonge dieren moet juist gedoseerd worden om bijwerkingen te vermijden. Voor hoeveel kilo heb je ontwormd? Is er ook gekeken of ze toevallig koorts had? Misshien heeft ze een ander probleem. Wat ook in de bijsluiter staat, is dat bij een zware wormbesmetting heftige reacties kunnen voorkomen. Wat dan niet te wijten is aan de ontworming, maar aan het massaal afsterven van de wormen. Een soort allergische reactie dus.
Edit: zie net in je profiel dat je paard veel ouder is! Dus dat kan de oorzaak niet zijn. Het is wel mogelijk natuurlijk dat ze zo fel reageert omdat ze ook al behoorlijk op leeftijd is. Toch wel eens checken of er niets met haar hart is of zo. Succes met je paardje!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:58

Ik heb een slechte ervaring met gewoon Equest.
Mijn paard was destijds 2,5 jaar en ik heb precies gedoseerd zoals het in de bijsluiter stond. Een paar uur na toediening kon mijn paard bijna niet meer op zijn benen staan. Dit was ook vrij snel weer weg. DA om advies gevraagd. Blijkt dat in zeer zeldzame gevallen het paard bijwerkingen die neurologisch van aard zijn kan krijgen, ook al is er juist gedoseerd. Zijn advies was om mijn paard niet meer te ontwormen met Equest, omdat hij de volgende keer nog heftiger zou kunnen reageren.

Best heavy spul dus......

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:02

N heksenjacht, t is maar hoe je het bekijkt. Mijn paard krijgt ze ook maar het gaat mij er om dat hun voorlichting onder de maat is, zelfs naar dierenartsen. (heb op n grote paardenkliniek gewerkt)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:11

Het middel is mij niet bekend. Wel schokkend als de dierenarts ook niet weet hoe het kwam. Heeft ze nu wel een antibiotica gekregen of mocht dat niet in verband met de wormkuur die ze nu heeft gekregen en daardoor ook symptomen heeft?
Fijn dat Rauka nu wel weer eet!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:13

Heel vervelend voor jou paard!

Ik heb toevallig mijn paard zondag equest pramox gegeven voor een paard van 600kg terwijl hij denk ik 550 kg is. Maar hij had nergens last van.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:17

Ben blij dat ik dit lees.
Wilde ook met equest/pramox gaan ontwormen maar doe dit mn 30 jarige maar niet aan.. Bloos

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:12

Die bijwerkingen als neurologische symptomen zijn wel bekend en worden ook gewoon vermeld. Ik heb persoonlijk nog geen problemen gehad met de equest pramox. Nog niets van symptomen. Zelfs aan veel drachtige merries gegeven, geen enkel probleem.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:40

Er staat duidelijk op de verpakking dat Equest Pramox niet aan dragende merries mag worden gegeven.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:11

Dat staat op bijna alle geneesmiddelen. En de enige reden daarvoor is dat het zeer moeilijk is om deze testen te doen. Dat wil zeggen dat je een grote groep drachtige merries moet hebben en daar dan je medicijn op testen. Niemand doet dat omdat het niet ethisch verantwoord is. Maar dat wil niet zeggen dat het per definitie slecht is. Dat wil wel zeggen dat de firma zich wil indekken voor het geval er ooit iets gebeurt. Wij hebben met deze ontworming nog nooit problemen gehad, ook niet bij drachtige dieren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:13

Rauka schreef:
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit product?

Ik heb deze een aantal keer gegeven aan 2 paarden en nooit ergens last van gehad.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:35

Juist magere paarden krijgen vaak zo'n extra stevige wormspuit. Beetje raar dat het daar blijkbaar dus niet zo geschikt voor is.
Net plijsters die niet geschikt zijn om op een wondje te plakken Haha!.

Toen mijn paard erg mager was heeft hij Equest Pramox gehad via de dierenarts. Die was dus blijkbaar ook niet op de hoogte. Het is gelukkig wel goed gegaan.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:39

Volgens mij moet dit echt niet overdreven worden hoor! Het is mogelijk dat dit paard gewoon extra gevoelig is, vergeet niet dat het al een paard op leeftijd is. Ik denk dat wij ondertussen al bijna 1000 paarden hebben behandeld, drachtig en niet drachtig, jong (ouder dan 8 maand) en oud en nog NOOIT hebben we reacties gezien. Dus geen paniek.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:39

Coliena schreef:
Die bijwerkingen als neurologische symptomen zijn wel bekend en worden ook gewoon vermeld. Ik heb persoonlijk nog geen problemen gehad met de equest pramox. Nog niets van symptomen. Zelfs aan veel drachtige merries gegeven, geen enkel probleem.

Ja bij ernstige overdosering, niet bij normaal gebruik, zoals bij mijn paard het geval was. Dit is wel al bijna 5 jaar geleden, dus wellicht is de bijsluiter aangepast?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:40

eergister heeft mijn paard ook pramox gehad en er was niets aan de hand met haar. Ze is normaal slank en ze weegt 550 en geef haar de volle spuit.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:41

Volgens mij staat toch duidelijk aangegeven dat je niet aan jonge en zwakke dieren moet geven!! Een vermagerd paard valt in mijn ogen onder zwak.

Wij hebben vorige maand 16 paarden met pramox ontwormd en geen van die 16 paarden heeft bijwerkingen gehad.

Dus niet gelijk zeggen dat het een slechte wormenkuur is ook zelf nadenken.

Evengoed enorm rot dat zoiets gebeurd TS

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:53

Downhill schreef:
Het middel is mij niet bekend. Wel schokkend als de dierenarts ook niet weet hoe het kwam.

Dat de dierenarts dit niet weet is omdat deze bijwerking heel zeldzaam is blijkbaar. Daar is dus niets schokkends aan. Het werkt als volgt:

De fabrikant verzameld de gegevens uit de markt per middel; daarvoor is het nodig dat iedereen die ermee te maken krijgt de evt. bijwerkingen meldt.
De verzamelde gegevens worden door de fabrikant (registratiehouder) doorgegeven aan het Bureau Bijwerkingen en dit bureau publiceert de gegevens dan weer, zodat alle dierenartsen uiteindelijk alle gegevens van alle middelen krijgen. Hoe zeldzamer de bijwerking, hoe minder gegevens, dat is logisch. (Ook de informatie uit andere EU lidstaten worden trouwens verzameld, niet alleen NL.)

Succes met het herstel van je paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:53

Ik heb ook de pramox hier liggen. Wil hem rond de jaarwisseling geven.
Toen ik de spuit binnen kreeg was ik bang dat het te weinig was omdat er maar voor 575 kilo in zit, en ik normaal altijd wat overdoseer en de volle 600 of 700 kilo erin gooi.
Nu ben ik wel blij dat ik het topic lees, hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat ik te weinig geef.
Nu zit ik wel weer te denken of ik nu de hele spuit moet geven, of echt heel precies moet doseren. Ik weet het gewicht van mijn tink niet precies.. Maar wat ik uit de reacties lees is dat 50 kilo overdoseren toch geen kwaad moet kunnen Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:24

Coliena schreef:
Dat staat op bijna alle geneesmiddelen. En de enige reden daarvoor is dat het zeer moeilijk is om deze testen te doen. Dat wil zeggen dat je een grote groep drachtige merries moet hebben en daar dan je medicijn op testen. Niemand doet dat omdat het niet ethisch verantwoord is. Maar dat wil niet zeggen dat het per definitie slecht is. Dat wil wel zeggen dat de firma zich wil indekken voor het geval er ooit iets gebeurt. Wij hebben met deze ontworming nog nooit problemen gehad, ook niet bij drachtige dieren.

Op de andere wormkuren die ik heb staat overal op dat ze wel geschikt zijn en de Pramox niet....