3,5 jarige pony met ingezakte rug

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

3,5 jarige pony met ingezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:13

Ik heb mijn pony nu reeds een aantal maanden en ik vroeg me af hoe het zou kunnen komen dat ie zo'n ingezakte rug heeft.
Hij is 3,5 jaar en ben hem half juli beginnen leren. We doen het heel rustig aan, moet maar max 1x per week werken, soms om de twee weken eens en hij doet steeds flink zijn best en begint stilletjes aan zeer netjes te lopen. Zadel en hoofdstel kende hij absoluut nog niet, dat was te merken, zelfs poetsen kende hij niet.

Toen ik hem kocht zag hij er niet uit, verwaarloosde voetjes, vol met beten van andere paarden en wondjes van prikkeldraad, en je kon hem amper aanraken. Hij was doodsbang.

Hij is nog zeer jong, heb hem gekocht toen hij volgens de eigenaren net 3 geworden was. volgens mijn veearts was hij al zeker 3,5.

Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij een erg holle/ingevallen rug. Hij is nog sterk overbouwd maar die rug zal altijd blijven.
Hij is half arabier en on-ge-loofelijk soepel. Hij kan echt letterlijk dubbel vouwen!

De ostheopaat heeft zijn rugje al volledig gecheckt en is in orde, geen abnormale spanningen of plekken die vastzaten.

Ik ben nu in het rijden vooral aan het oefenen op laag lopen en dat hij zich draagt. Galopje laat ik nu nog achterwege omdat hij daar nog érg zijn hoofd in de lucht steekt en zijn rug wegdrukt. Ik hoop hierdoor zijn rugspieren toch wat sterker te maken. In omgang is hij ook echt een schatje geworden nu Lachen

Zijn er meerdere redenen waardoor dit zou kunnen komen? Ik dacht eerst dat ze hem al zouden gereden hebben maar dat betwijfel ik sterk aangezien hij echt nog niets kende en zo bang was.

Afbeelding
Afbeelding

Woody2015

Re: 3,5 jarige pony met ingezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:28

Ik herken dit type bouw zowel als bij een volbloed, die zijn vaak overbouwd gebouwd, maar ik herken het ook als de bouw die je vaker ziet bij paarden met kissing spines.
Al moet ik zeggen dat ik het erg moeilijk vind om vanaf deze foto een oordeel te geven, of hij nu wel of niet is overbouwd bedoel ik dan want de foto vertekend een beetje, als hij wel overbouwd is lijkt het erger die rug.
Maar het paard van mijn vriendin heeft precies hetzelfde alleen is bij hem op een gegeven moment dus kissing spines geconcludeerd, dat kan natuurlijk ook opgewekt worden door de overbouwde bouw waardoor er een soort van 'verkeerde'vouw in de ruggewervel ontstaat en je dus een soort van vroegtijdige slijtage kunt krijgen van het kraakbeen.
Maar het is ook zo dat volbloeden vaak ook een beetje zo'n bouw hebben, hoger achter en die lopen zonder problemen.
Verder kan het natuurlijk zo zijn dat als hij straks spieren gaat ontwikkelen het er beter uitziet Knipoog maar ik zou eerder aan de hand gaan werken dan gaan rijden, op zijn minst tot hij meer spieren heeft ontwikkeld en is uitgegroeid.

Maar het kan ook zo zijn dat hij deze bouw heeft gekregen omdat hij het voor jou slecht heeft gehad en daardoor een soort van groeiachterstand heeft gekregen en daardoor zo is gebleven, maar het kan ook nog een heleboel bijtrekken nu hij het goed heeft hoor, want paarden groeien minimaal door tot de 5 jaar en verder hoeft hij er natuurlijk niet perse last van te krijgen Haha!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 22-10-08 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:46

Ik denk dat ik zelf zo'n paardje eerst de kans zou geven om uit te groeien voordat ik er op kroop.
Dus niet voor zijn 5e berijden. Met name ook omdat hij het blijkbaar voordat hij bij jouw kwam, het slecht heeft gehad. Laat hem eerst eens bijkomen (en daar bedoel ik niet dikker worden mee, maar zijn achterstand inhalen). Een paard wat slecht te eten heeft gehad, heeft ook niet alle bouwstoffen die noodzakelijk zijn voor een opgroeiend paard, binnen gekregen. Misschien vererger je zo'n holle rug alleen maar als je er nu al op kruipt.

Ik zou hooguit longeren en voor de koets laten lopen om wat spieren op te bouwen en hem toch bezig te laten zijn.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:50

Het spijt me dat ik het zeg maar erg gezond ziet de rug van je paardje er niet uit.
Mijn eerste indruk was dat hij jonger was maar als een DA heeft gezegd 3,5 jaar, dan kun je daar wel op vertrouwen. Ik zou zelf niet meer rijden, eerst uitzoeken wat er aan de hand is en waarom de rug van jou paardje is zoals het is... succes!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:51

Volgens mij is er wel een verschil tussen een holle rug of overbouwd. Bij dit paard staan schoft en "kont" al redelijk ook 1 lijn, dus IMO is dit paard niet echt overbouwd. Ik ga dit verder even volgen.

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:57

Ik heb geen idee hoe dit zou kunnen komen, maar de rug is best ver ingezakt, zelf heb ik het nog nooit gezien..
hmm, ik volg dit topic even vindt het eigelijk wel intressant!
Succes nog met het vinden van je antwoord en veel plezier nog met je pony! Ach gut

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:09

Ik zou eens een second opinion vragen bij een ANDERE paarden-arts. Eveneens zou ik dan vragen of het nog wel een pony is die uberhaubt onder het zadel aan het werk MAG.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:12

Ik herken de rug erg aan mijn eigen arabier.

Die is geboren met een holle rug en heeft het dus altijd al gehad.
Zijn moeder had het ook lichtelijk, maar hij heeft het helaas erger.
Maar ondanks dat, gaat alles goed.
Hij is nu 13 jaar en ik rijd dressuurmatig met hem. We zijn nu L1 met wedstrijden.
Wel is het bij hem belangrijk om zijn rug te goed te trainen, zo rijd ik met hem veel laag en rond.
Ook tijdens buitenritten kan ik hem niet constant lange teugel geven om om zich heen te kijken, maar moet ik ook gedeeltes hem aan het werk zetten om zijn rug goed te gebruiken.

Het is dus een bepaalde beperking, je moet er goed rekening mee houden, maar over het algemeen merk ik verder niets anders aan hem.
Enkele keer een opmerking met wedstrijden gekregen: "Paard drukt de rug weg". Tja, het is wat moeilijker om hem perfect te krijgen, maar als dat het ergste is..?

Foto van mijn paard, kon even geen betere vinden (en hier staat hij dus al met iets bollere rug)
Afbeelding

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:21

Clown Heb wel eens een paardje, ook arabiertje , gezien bij de kliniek in Roosendaal, deze werdt behandeld door een arts die doet aan chiropractie , accupunctuur,en manueeltherapie.
Ik hoorde dat ze de eigenaar vertelde dat ze haar paardje niet te veel in moest houden en met hoofd naar boven te lopen ( dit doen veel arabieren).
Zij moest hem laag gaan rijden en rechtuit, zijn buikspieren moesten sterker worden .Verder heeft zij hem behandeld dmv accupunctuur e.d .

Met onze pony waren wij bij haar omdat zij heel veel spierpijn had over de rechtekant van haar hele lichaam, na behandeling ging het veel beter met haar. Dit is wel iets anders als jou paardje heeft, alleen wil ik ermee duidelijk maken, dat je misschien eens een beroep op haar kan doen. Zij verricht echt wonderen , terwijl ik nooit zo ben voor accupunctuur e.d. Maar ik stond verbaasd wat zij deed.
Link even naar www. dierenkliniek visdonck.nl

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:23

ik denk dat mijn pony zijn rug eerder erg hol is net voor de lendenen, ipv achter de schoft. Dus op een vreemde plaats..
Nu is hij al behoorlijk opgeknapt sinds hij bij mij staat, hij ziet er gezond en vrolijk uit en zijn rugje is al wat verbetert (of komt dit omdat ik het gewoon ben om het te zien?) Hij loopt lekker in het land bij de paarden en moet heeel af en toe eens werken. Soms eens 10 dagen niet, soms om de week, soms eens een wandelingetje ertussen. Dus zoveel moet ie niet doen. Hij is gewoon érg braaf in het rijden, echt een droom ook omdat ie zo elastisch is, en daarom wilden we hem houden.
Volgens de ostheopaat was het niet erg, mijn veearts had er ook niet echt veel op aan te merken. Zaterdag komt een veearts mijn merrie keuren die verkocht is, ik zal aan haar tussendoor even een second/third opinion vragen ..

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:31

zoo zoo die van jou adawi die is wel heel erg!
Ik zou idd even wachten met het rijden even afwachten.
en zou ook nog door een andere DA voor de zekerheid laten controleren.
succes, leuke pony heb je wel! Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:33

Ben benieuwd wat de rug doet als je het volgende doet: Op de plek van de singel bij een van de voorbenen stevig kroelen en daarbij ook je vinger of knokkel wat meer in de huid te duwen. Als hij dan zijn rug hoger draagt (goed in de gaten houden, is niet altijd even duidelijk) zul je met de buikspieren aan het werk moeten. Goede oefeningen daarvoor zijn het slepen van boomstammetjes of een weidesleep o.i.d. Zo gaat hij zijn rug beter gebruiken.

Rijden zou ik even mee wachten. Heeft hij een goed ondertredend achterbeen?

Verder zou je met een pessoateugel het e.e.a. kunnen oefenen en versterken.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:35

Nu hangt de diepte van zijn rugje uiteraard wel af van de manier waarop hij staat, op sommige momenten is het t niet zo erg te zien als op de tweede foto. Maar toch vaak genoeg om er toch enige vraagtekens bij te stellen.
Nuja ik blijf positief, hij is zó heeerlijk om te rijden, en ik heb na goedkeuring van mijn veearts over de pony mijn merrie verkocht om hem te kunnen houden.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:36

Ik zal vrijdag eens een filmpje maken. Zowel los in de wei als 10 minuutjes onder het zadel..
Laatst bijgewerkt door PatsyPatsy op 22-10-08 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:36

Lastig probleem
maar dit is wel een stuk beter te krijgen!
laat hem eens '' in model kneden'' door iemand van http://www.happy-athlete.nl
Zijn hals ziet er nl qua spieren ook nogal strak uit, en zo trekt hij zijn rug nog holler waardoor het probleem nog erger lijkt

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:49

dit is een foto als hij rondcrosst op de weide:

Afbeelding
Afbeelding

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:38

unamie schreef:
Lastig probleem
maar dit is wel een stuk beter te krijgen!
laat hem eens '' in model kneden'' door iemand van http://www.happy-athlete.nl
Zijn hals ziet er nl qua spieren ook nogal strak uit, en zo trekt hij zijn rug nog holler waardoor het probleem nog erger lijkt

massage is in dit geval onzin, dit slaat echt nergens op!!

het is waarschijnlijk een stukje bouw en als de rug verder los is, zul jij de rug sterker moeten proberen te maken.
zal niet erg eenvoudig zijn.
je kunt al beginnen met oefeningen om de buikspieren reflexmatig te leren aanspannen, zodat je paard leerd de onderlijn aan te spannen.
daarnaast zou je voorzichtig kunnen beginnen met longewerk (voorwaarts, neerwaarts-->niet dwingend, maar vragend) en werk aan de hand om de achterhand meer te activeren.

succes in ieder geval

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:08

TS, je paard is overbouwd. Dit vertekent de rug ook al erg, hou daar rekening mee!
Als ik de foto's zo bekijk dan zie ik niet echt een weke (zwakke) rug máár weke lenden! Mits een goede training kunnen beiden -rug en lenden- aansterken. Vergeet ook zeker niet de buikspieren! Je paard heeft deze nodig om zijn rug los te kunnen laten.
Trainen aan de Pessoa is hiervoor aangewezen. Een probleem is echter dat je paard nog erg jong is. Ik zou hem toch nog zeker een jaar de tijd geven om uit te groeien.
Wat je wél al kan doen, is een heel simpele oefening. Het zogenaamde 'bellyliften'. Je gaat met je vingertoppen druk uitoefenen op de buik - van voren naar achteren- als je dit goed doet dan zal je merken dat het paard zijn buikspieren gaat aanspannen en de rug omhoog gaat brengen. Dit is een hele simpele oefening, die mij al heel veel goede resultaten heeft laten zien! Je kan dit simpelweg 's avonds in de stal doen. Het neemt maar enkele minuutjes van je tijd in beslag.

Edit: Dit wil ik toch nog even kwijt hoor... Een zwakke rug/lenden is NIET Arabier-eigen! Ik word er spontaan scheel van als ik mensen maar -onwetend!- hoor roepen dat dat Arabier eigen is! Ik ken zelfs meer KWPN'ers of Friezen met weke rug/lenden dan AV's.
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 24-10-08 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:14

klein puntje: lenden hoort ook bij de rug, is een gedeelte van de rug

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:20

Klopt, maar mijn fysio maakt daar dus onderscheid in. Vandaar dat ik dat ook doe.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:43

precious20: Dat bellyliften is inderdaad ook wat ik precies bedoel, wist alleen niet dat het die naam had.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:10

Oh Fjordnina, ik zie post nu pas... Bloos Sorry, daar heb ik wsl over heen gelezen! Maar wat jij bedoelt, is dus idd 'bellyliften'. Op de trainingsstal, waar ik gewerkt heb, gebruikten ze deze benaming. Ik betwijfel of dit een echte benaming is maarja...
Mss een kleine aanvulling op jouw uitleg... Ik las dat jij op de singelplek druk uitoefent, wel, ik heb al gemerkt dat dit bij vrij veel paarden niet veel effect heeft (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Vandaar dat ik ook druk uitoefen over de gehele lengte van de buik. Mja, dit is, zoals ik al zei, mss wel paardafhankelijk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:12

Wat is je plan met dit dier?
Door zijn bouw heeft hij bepaalde beperkingen die zullen blijven, hoeveel bellyliften je ook doet.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:45

[***] schreef:
Wat is je plan met dit dier?
Door zijn bouw heeft hij bepaalde beperkingen die zullen blijven, hoeveel bellyliften je ook doet.

puur recreatief, wat gaan dressuren, wandelingen maken, hier en daar wat lesjes meepikken. In de winter hem ook af en toe eens meenemen op een wedstrijd tussen de paarden als ik met mijn ruin ga.
Echt puur voor het amusement.
Als het om prestaties gaat heb ik mijn ruin Lachen

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:50

mischien iemand vragen die er ervaring mee heeft(paarden met ingezakte rug) en ik zou niet meer gaan rijden, het kan erger worden.