Training voor op slot schietende knieen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Training voor op slot schietende knieen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 17:06

hallo allemaal!

Sinds 2 weken heeft 1 van mijn merrie's last van continue op slot schietende knieen. Opzich als ze loopt valt het mee, maar als ze bijv stilstaat en ik wil haar hoeven uitkrabben oid schieten ze continue op slot.(dus ook zonder uitkrabben, ze staat vast, ik wil haar iets omdraaien oid en ze schieten op slot.) Nou heb ik haar hierom afgelopen 2 weken wat met rust gelaten (ik was nl net begonnen met inrijden) maar zit er nu aan te denken om haar licht te trainen aan de longeerlijn, zodat haar spieren misschien haar knieen kunnen versterken en zo het op slot schieten kunnen verminderen.

Volgens de DA is het nl zo (omdat het nog nooit eerder was voorgekomen) dat het 1 keer per ongeluk is gebeurt en nu haar banden uitgerekt zijn. dit moet zelf weer aanspannen maarja als ze continue op slot schieten wil dat natuurlijk niet zo.

Nu zit ik dus zelf te dneken om te longeren met een losse pessoa (alleen aan de achter, niet vast aan het bit) te trainen, zodat haar benen niet te ver onder haar lichaam uit komen (dat is namelijk het probleem met haar, dan schieten ze op slot) en zo haar spieren te versterken.

Maargoed dit is nog vrij nieuw voor mij en ik vroeg me af wat andere mensen hier voor ervaringen mee hebben en hoe jullie het op hebben gelost? Wat voor soort training etc.. (of juist niet?)

Alvast bedankt! Gr leonie

SamCo

Re: Training voor op slot schietende knieen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:21

Rechte lijnen in buitenritten. Veel overgangen stap-draf en wat tempowisselingen.
Rondjes lopen aan een longe is wel heel belastend voor zo'n jong dier en zou ik persoonlijk niet voor kiezen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:23

ze is 6,5 jaar Lachen door veel verhuizen wat late ringereden dan gewoonlijk.. buitenritten worden nl moeilijk aangezien ze pas 2 weken onder het zadel is en nog geen bevestigde rem heeft. Ook heeft ze een 2 maanden oud veulen aan de voet.. ben het wel met je eens met de belasting, maar buiten word gewoon erg lastig voor me. Ik kan natuurlijk wel met longeren stukken melopen in de bak en/of weiland zodat haar rondes niet zo klein worden.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:29

Hee Leo! Balen zeg.. Ach gut

Mijn paard heeft er ook zo nu en dan last van. Gelukkig niet extreem.
Wat vaak wel helpt is om het paard binenn door te laten zetten door de smid. Dan worden de hoeven in een andere stand gezet waardoor de kans minder groot is dat de boel op slot wordt gegooid.
Je kan ook de banden door laten snijden, of spul in laten spuiten. Maar zelf krijg ik bij die ideeën alleen al de rillingen...

Verder is rust niet de beste oplossing, maar juist bewegen. Veel rechte lijnen, heuveltje op, heuveltje af. Achterhand trainen enz.
Bij die van mij werkt een deken ook als tovermiddeltje. Klinkt vreemd, maar wanneer de spieren warm(er) blijven, gaat zn knie minder op snel/(niet) op slot.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:07

Er zijn al best wat topics over geweest met goede adviezen, ik zou gewoon eens zoeken bij Patella Fixatie, of knie op slot.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:07

Ik zou dan eerder kiezen voor wandelen aan de hand, rechtuit, dan in de bak bochtenwerk doen. Of op het land, als ze toch laat ingereden is kunnen er misschien nog wel 2 maandjes bij?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:28

Absoluut GEEN longeer- of ander bakwerk, dit is extreem belastend. Zoals hier al gezegt enkel rechte lijnen en overgangen. Hiervoor kun je dus het beste lekker buitenritten gaan maken, deze zijn het minst belastend. Daarnaast kun je de hoofsmid je paard aangepast laten bekappen/ beslaan (binnendoor of buitendoor zetten). Dit maakt ook vaak al een groot verschil. Daarnaast moet je je paard absoluut niet op rust zetten, dit verergerd het probleem, dus gewoon lekker rijden.

Ik heb zelf ook een fries die regelmatig opslot stond. Hij is door de smid binnendoor bekapt en ik heb heel veel rechte lijnen en overgangen op buitenrit gereden. Daarnaast heeft hij 1x een anaolen spuit van de DA gehad, omdat hij er eht heel erg last van had (wegens ziekte geen bespiering in achterand).
Bij mijn paard zijn de knie problemen zo goed al over Echt heel af en toe blijft hij nog wel eens haken, maar hij moet ook nog veel sterker in de achterhand worden.

Al met al heeft het opslot slaan van de knieen altijd te maken met slapte van de achterhand spieren.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:33

slapte van de achterhandspieren zou dan dnek ik nummer 1 oorzaak zijn, omdat ze nog totaal geen spieren heeft Lachen bedankt voor alle tips!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:35

Ik heb er als mens ook last van, heel iritant en kan er niets aan doen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:36

Binnendoor laten zetten door de smid, werkt vrij goed Lachen
En verder inderdaad rechte lijnen, overgangen, eventueel balkjes.
Wist je trouwens dat ze vaak weer van t slot gaan als je ze een pasje terug zet? Is misschien handig om te weten..

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 12:22

ja dat wist ik Lachen maar toch toch bedankt Knipoog

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:10

Ik zou zeker haar rug na laten kijken. Vaak ligt de oorzaak in blokkades van de lendewervels. Daardoor gaat de sturing van de spieren die de knieschijf moeten omhoogtrekken mis.
Een goede osteopaat zou je hierbij kunnen helpen.