help, een operatie of de slager?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabjus

help, een operatie of de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:31

Hoi,

Mijn paard heeft een meniscus en knieband blessure li-achter. Op de echo blijkt het te zijn beschadigd.
Het is niet gescheurd maar wel onregelmatig.
Mijn merrie is negen jaar en ik heb haar net een jaar en ben binnen dat jaar met haar gestart en we zijn nu m2 startgerechtigd.
Ik reed haar om de dag omdat ze erg zwak bespierd was toen ik haar kocht.
Mijn dierenarts denkt dan ook dat die beschadiging een oud trauma is, een verborgen gebrek dus.
Bij aankoop was alles goed alleen vond ik dat li-achter niet zo goed mee wilde naar voren. De dierenarts dacht dat dat met spierkracht te maken had evenals de fysio.
maar in de loop van het jaar hoorde ik haar knieën echt enorm hard klappen, dus heb ik op de helft van dat jaar nogmaals foto's laten maken van haar knieën op verdenking van ocd.
Weer niets aan de hand. Maar waarschijnlijk slappe kniebanden.
Ik heb haar knieen toen laten inspuiten en achter op ijzers gezet en binnendoor laten zetten.
Ik mocht verder gewoon rustig aan verder trainen.
En plotseling nu ruim een jaar verder enorm kreupel li-achter dus toch naar emmeloord.
Het blijkt toch haar knie te zijn.
Nu geeft de dierenarts haar 30 tot 40% kans op herstel en dan nog niet eens voor de sport.
Dit omdat hij het vermoeden had dat ze die blessure al had aan mijn verhaal te horen.
Ik kan haar dus laten opereren maar ik twijfel.
Heeft iemand ervaringen met dit soort operaties?
Oh ja ,één belangrijk detail nog.
Haar re-knie ging in de loop van het jaar en dus bij zwaarder belasting op slot staan. Alleen als ze in rust achteruit liep. Herkent iemand dit.? Dat is dus een extra handicap.
En nu ze op rust staat is het weer over.Ze kan in ieder geval nu ook niet gebruikt worden voor de recreatie.

Gaarne jullie reacties om mij te kunnen helpen bij mijn beslissing.

Claudia78

Re: help, een operatie of de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:58

Als het om een zaak van leven of dood gaat dan moet je toch zelf de keuze maken.
Dat kan niemand anders voor je doen....Hoe moeilijk die ook is. Ik heb zelf een aantal jaren een kwner gehad die achteraf "af"was.
Iedereen had wel een mening wat ik ermee doen moest. Waarom hield ik in godsnaam zo`n paard? Het was immers al duur genoeg. Maar het was wel mijn maatje. Ik heb hem nog een aantal jaren gehad hij had nog zo`n plezier in het leven. Toen ik merkte dat ie pijn begon te krijgen en het niet meer zag zitten heb ik hem laten gaan Huilen Ik heb altijd het gevoel gehad juist gehandeld te hebben. Wat anderen ook zeggen, jij moet de beslissing nemen Verward

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:01

Dat opslot slaan is niet zo heel erg, vaak kan je dat met binnendoor bekappen oplossen. Mijn hafje heeft dat ook een keer gehad, maar heeft er na binnendoor bekappen al 2 jaar geen last meer van
Pff wel moeilijk om zo te zeggen.. Als ze herstelt, kan ze dan nog buitenritjes maken of helemaal niet meer rijden ?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:03

Heeft je paard pijn? Zo niet kun je haar dan niet lekker op de wei gooien? Of evt. verkopen als gezelschapspaard?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:23

Die van mij heeft just dezelfde blessure als jouw paard.
Daar was ook de keuze om te opereren met minder dan 50% kans om nog als sportpaard op topniveau te kunnen dienen.
De toenmalige eigenaar heeft beslist om Giotto niet te laten opereren en heeft hem aan mij cadeau gedaan omdat hij geen geld wou steken in een paard dat nooit meer zijn oude niveau ging halen...

We zijn nu 3 jaar verder en ik moet zeggen dat hij perfect dient als grasmaaier.Sommige dagen is hij onregelmatig maar de laatste tijd loopt hij eigenlijk gewoon correct.
Ik ben hem van de zomer terug beginnen rijden,gewoon een beetje plat werk,maar daar ben ik met gestopt omdat hij teveel z'n best wou doen en dat kan zijn been niet meer aan.
Maar ik denk dat je normaalgezien nog perfect kan gaan wandelen en zo .

Zolang hij geen duidelijk beeld van pijn geeft mag hij van mij gewoon op de weide blijven lopen...
Je moet natuurlijk zelf beslissen wat je denkt dat het beste is voor je paardje en of je het risico op een operatie wilt nemen als je weet dat het moeilijk zal zijn om haar terug op niveau te trainen en uit te brengen...

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 17:26

Jeanine84 schreef:
Heeft je paard pijn? Zo niet kun je haar dan niet lekker op de wei gooien? Of evt. verkopen als gezelschapspaard?

Ze zal wel pijn hebben anders loopt ze niet kreupel. Het is alleen in draf overigens. In stap zie je niks.
En op de wei zetten kost ook geld. Aangezien het waarschijnlijk een chronische blessure is heb je er ook niet veel aan lijkt me. Ik heb zelf geen wieland achter mijn huis.
anders had ik haar weggezet inderdaad.
Ik vind het wel leuk dat er zo snel gereageerd wordt, bedankt......

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:50

je zou nog eens bij nadere klinieken kunnen informeren wat daar mogelijk is.
soms doen andere klinieken andere technieken waarbij de prognose beter is.

je zou ook kunnen denken aan fokken als je haar pijnvrij krijgt.
bij niet pijnvrij krijgen weet je het antwoord zelf wel...

succes

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:43

paardfysio schreef:

succes

Hoi, ja ik weet het antwoord zelf wel maar wat is pijn?
Ze loopt in stap correct en in draf zet ze het been buitenom om te ontlasten.
Ze is wel happy en ook nog erg actief en allert.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:53

Ik zelf heb nooit in zo'n situatie gezeten maar ik zou gewoon naar je paardje kijken. Als een paardje het opgeeft en hij geen zin meer heeft om zo te leven vanwege pijn dan zou ik hem of haar laten gaan. Huilen Ik zou zelf namelijk nooit willen dat een dier waar ik altijd voor zorg pijn heeft. Maar zoals je zegt is je paardje nog lekker actief en behoorlijk alert. Dus naar mijn mening wil ze nog graag een paar jaartjes doorgaan. Pling Je zou de operatie kunnen overwegen (wie weet komt het wel goed, je weet nooit). Knipoog Mocht je dan merken dat ze pijn heeft en echt lijdt daaronder kun je nog altijd de keuze maken... Ach gut (veel succes!!)

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:46

Kelnardo schreef:
Ik zelf heb nooit in zo'n situatie gezeten maar ik zou gewoon naar je paardje kijken. Als een paardje het opgeeft en hij geen zin meer heeft om zo te leven vanwege pijn dan zou ik hem of haar laten gaan. Huilen Ik zou zelf namelijk nooit willen dat een dier waar ik altijd voor zorg pijn heeft. Maar zoals je zegt is je paardje nog lekker actief en behoorlijk alert. Dus naar mijn mening wil ze nog graag een paar jaartjes doorgaan. Pling Je zou de operatie kunnen overwegen (wie weet komt het wel goed, je weet nooit). Knipoog Mocht je dan merken dat ze pijn heeft en echt lijdt daaronder kun je nog altijd de keuze maken... Ach gut (veel succes!!)

Hoi,

ja ik heb net nog van muiswinkel gesproken en we gaan er gewoon voor.
Ze wordt maandag geopereerd. Als nu blijkt uit de operatie dat het niet meer goed gaat komen laat ik haar inslapen.
Bedankt voor je reactie OK dan!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:58

Heel veel sterkte!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:18

Wat een moeilijke beslissing, sterkte ermee!

En laat nog even weten hoe het gegaan is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:19

Ik ben heel benieuwd naar de precieze diagnose (het paard van mijn zus heeft een degeneratie van de meniscus, vergelijkbaar of niet?). Hem hebben ze eerst ingespoten als dat een positief effect heeft dan is volgens de behandelend arts de kans dat een operatie zin heeft ook groter dan bij de paarden waarbij inspuiten niet helpt.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:57

fabjus schreef:
paardfysio schreef:

succes

Hoi, ja ik weet het antwoord zelf wel maar wat is pijn?
Ze loopt in stap correct en in draf zet ze het been buitenom om te ontlasten.
Ze is wel happy en ook nog erg actief en allert.

De dieranarts of de kliniek kan jou vertellen of je paard pijn heeft of niet mijn vorige paard had hoefkatrol in het laatste stadium, veel mensen hebben hun paard met hoefkatrol nog steeds lopen op de wei, maar wij hebben er voor gekozen om haar in te laten slapen, DA vertelde na uitgereid rontgologisch onderzoek en uitverdoven dat dat toch de beste keus was. En dan had ik ervoor kunnen kiezen om haar lekker op de wei te laten lopen, ze liep ook niet kreupel trouwens maar wetende dat ze heel erg veel pijn zou hebben heeft mij toch tot die beslissing gebracht..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:02

sterkte de komende tijd.
Ik zag ergens het advies verkopen als weidepaard. Dat zou ik nooit doen. Je hebt geen enkel zicht op wat er mee gebeurt en voor het zelfde geld gaat de nieuwe eigenaar er toch weer van alles mee doen.
Voor mij is het grasmaaier op eigen kosten of wegbrengen, maar verkopen en hopen dat ze het niet slecht gaat krijgen vind ik persoonlijk een laffe daad.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:02

Als ze redelijk pijnloos op de wei kan lopen zou ik kiezen voor lekker op pensioen zetten Lachen

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:08

Een dappere beslissing. Hoop dat de operatie gaat lukken. Zo niet dan wens ik je heel veel sterkte toe de komende tijd.

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:42

brudoe schreef:
Als ze redelijk pijnloos op de wei kan lopen zou ik kiezen voor lekker op pensioen zetten Lachen

Hoi een paard op pensioen kost veel geld. Wie weet wordt ze wel 30.
Ik wil zelf ook wel weer kunnen rijden dus zal er een ander paard moeten komen.
We hebben ook nog een pony op pensionstal dus dan betalen we best veel voor drie paarden.
Mocht ik zelf weiland hebben zou nik het wel doen maar dat heb ik net helaas.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:49

hoe is de operatie gegaan???

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:21

mienmien schreef:
hoe is de operatie gegaan???

Ben ik ook erg benieuwd naar, hopelijk heeft het positief uitgepakt!!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:28

fabjus schreef:
brudoe schreef:

Hoi een paard op pensioen kost veel geld. Wie weet wordt ze wel 30.
Ik wil zelf ook wel weer kunnen rijden dus zal er een ander paard moeten komen.
We hebben ook nog een pony op pensionstal dus dan betalen we best veel voor drie paarden.
Mocht ik zelf weiland hebben zou nik het wel doen maar dat heb ik net helaas.

Kan je haar dan niet weggeven als weidemaatje. Mits ze een goed tehuis krijgt, contract opstellen etc. en geen pijn heeft...

Maar goed, misschien is het helemaal niet nodig, hoe is de operatie gegaan?