ouder paard met rugklachten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claudiabrax

ouder paard met rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:28

Ik heb een paard van 23 jaar oud, zij heeft de laatste tijd last van haar rug en kan moeilijk bij de grond komen om gras en hooi te eten, zij is inmiddels behandeld door de osteopaat maar ik blijf het moeilijk vinden om te beoordelen of zij nou wel of geen pijn heeft met rijden. Ik heb haar inmiddels ook al een vitamenspuit gegeven en we doen veel strekoefeningen met haar. Ze moet blijven bewegen en mijn dochter rijdt er nu alleen op omdat ik haar rug niet wil belasten met een zwaarder gewicht. Wie heeft tips!

Vonnie84

Re: ouder paard met rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:34

Wellicht dat een masseur kan helpen om de spieren wat soepeler te maken, mits het natuurlijk een spierenkwestie is. Als het in de botten zit (artrose in de rug) dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Maar vaak zit het em in de spieren. Daarnaast kun je zelf ook masseren. En die strekoefeningen zullen ook wel goed zijn.

Rijden kan goed zijn, mits je het paard goed over de rug laat lopen. Dus niet de rug weg laten drukken. Ik gebruik bij mijn oude paard (22 jaar) een Korrector onder het zadel (http://www.zadelmakerijboer.nl) wat voor hem erg fijn werkt! Hij loopt daarmee veel fijner over zijn rug heen.

claudiabrax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:44

Bedankt voor je reactie, wat houdt zo'n korrector precies in, moet je dan niet echt verstand hebben van hoe het zadel moet liggen? Wat zijn de kosten van zo'n korrector dit kan ik op de site niet terugvinden?

Vonnie84 schreef:
Wellicht dat een masseur kan helpen om de spieren wat soepeler te maken, mits het natuurlijk een spierenkwestie is. Als het in de botten zit (artrose in de rug) dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Maar vaak zit het em in de spieren. Daarnaast kun je zelf ook masseren. En die strekoefeningen zullen ook wel goed zijn.

Rijden kan goed zijn, mits je het paard goed over de rug laat lopen. Dus niet de rug weg laten drukken. Ik gebruik bij mijn oude paard (22 jaar) een Korrector onder het zadel (http://www.zadelmakerijboer.nl) wat voor hem erg fijn werkt! Hij loopt daarmee veel fijner over zijn rug heen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:28

claudiabrax schreef:
Bedankt voor je reactie, wat houdt zo'n korrector precies in, moet je dan niet echt verstand hebben van hoe het zadel moet liggen? Wat zijn de kosten van zo'n korrector dit kan ik op de site niet terugvinden?

Een Korrector is een pad, welke je vult met lucht. Omdat je de 4 compartimenten die erin zitten onafhankelijk van elkaar kunt oppompen, kun je het zadel eventueel zelfs beter op de rug krijgen dan zonder Korrector. De kosten weet ik zo niet meer, maar hij is niet goedkoop. Ik dacht rond de 200 euro. Je kunt de Korrector door de zadelmaker laten afstellen (wat zeer aan te raden is).

Hier zijn oude topics waar je misschien iets aan hebt:
(flair is het opvullen van de kussens van een zadel met lucht. De Korrector is ongeveer hetzelfde idee, maar dan een pad die je onder je zadel legt).
[HAR] Korrektor pad.
[HAR] Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..
[HAR] Flair / Wow zadels
[HAR] zadel met lucht

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:09

Een korrector pad is inderdaad heel fijn voor een paard met rugklachten. Toen ik er 1 voor mijn paard had gekocht voelde ik al meteen een duidelijk verschil in zijn beweging. Maar het is ook inderdaad belangerijk om een paard met rugklachten goed over de rug te rijden, wat weer aanzienlijk makkelijker word met de pad.
Ik weet niet wie van jullie 2 er het beste is met het paard over de rug te rijden, maar een weggedrukte rug is schadelijker dan gewicht. Mijn verzorgster mag ook wel eens op mijn paard rijden, en die weegt ruim 25 kilo lichter dan ik, maar de volgende dag kan ik dan toch goed merken dat het mijn paard meer moeite kost om los te laten.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:23

zelf zou ik iemand afraden een paard te rijden als dit paard nog moelijk bij de grond kan komen met eten (primair)

ik zou rekoefeningne doen, evnetueel wat massage en als het beter gaat longewerk.
gaat dit weer naar behoren dan pas weer rijden.

nu krijg je met rijden meer extensie van de rug die een averechts effect hebben op het herstel van het paard.

een korrektor op de rug van een paard heeft allleen zin, als het paard kwa belasting assymmetrisch is, zodat je ruimte hebt om de spieren te laten groeien onder het zadel.
een bontje kan tijdelijk wat demping geven, maar dna moet je zeker weten dat het zadel goed ligt en je genoeg ruimte in de kamer hebt.

succes