Ontwormen d.m.v injectie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noa_M

Ontwormen d.m.v injectie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:41

Hallo,

Ik kreeg laatst de mogelijkheid om mijn paard te ontwormen d.m.v een injectie ipv oraal. Maar weet hier eigenlijk niet zoveel van.
Heeft een van jullie hier ervaring mee? Kun je me vertellen of dit beter of juist slechter is dan oraal ontwormen. Misschien de voor en nadelen noemen?

Alvast bedankt!

VDB

Re: Ontwormen d.m.v injectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:07

Ik heb er wel over gehoord. Het bestaat volgens mij al een behoorlijk tijdje.
Is het niet ergens te vinden met Google?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:23

Lees maar eens het topic "dood door ivomec injectie"! Niet aan beginnen zou ik zo zeggen.

[MD] Paard dood door mokspuit, Ivomec

Als je je paard wil behandelen als een koe en je wil hem graag dood, dan zou ik zeggen, doe maar.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:26

sommige paarden reageren zeer heftig op ivermectine injecties... Ik zou er ook vooral niet aan beginnen...

Geef mij maar gewoon de ouderwetse wormenspuit Haha!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:29

Errug kort door de bocht hoor Coliena...

Er worden al jarenlang en al langer dan met past dieren ontwormd met ivomec, de gevallen die mis gaan blijven mensen herrineren. Ik ken ook een paardje dat dood is gegaan door een behandeling met Imaverol, nou, een allergische reactie kan hoor.

Wat belangrijk is bij Ivomec is dat je het niet ineens moet gaan gebruiken als je al een hele tijd niet hebt ontwormd, dan komt het nl een heel stuk harder aan, aangezien dan alle wormen die zich ingekapseld hebben in de darmen loskomen en daar bloedingen kunnen veroorzaken. Daarom moet je ook nooit in 1x beginnen met een megasterk middel als equimax of equest als je een tijd niet hebt ontwormd. Altijd eerst een lichtere variant en dan na 6 weken de zware variant. Dan verwijder je de wormen gelijdelijker. En dat is minder belastend voor hetpaard.

Als je met injectie wilt ontwormen omdat je paard moeilijk ontwormd, zou ik of leren ontwormen aan het paard, of kijken naar die nieuwe ontwormingspillen van equimax. Die zien er uit als snoepjes.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:33

Toen ik een verwaarloosd veulen kocht, zat deze vol wormen. Ik heb diverse reguliere wormspuiten gebruikt. De wormbesmetting bleef. Het dier had ondertussen al diverse koliekaanvallen gehad. Dierenarts heeft toen die spuiten gegeven. Ik wist toen niet dat dit gevaarlijk was. Het heeft geholpen en hij is er bovenop gekomen. Maar nu ik dit weet zal ik het niet meer zo snel doen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:03

Ik raad iedereen aan om het bovengenoemde topic eens door te lezen en dan vervolgens met mij in discussie te gaan. Ontwormen door middel van injectie is illegaal, gevaarlijk EN niet effectief. Ik word er moe van om alles nog eens te moeten herhalen, inclusief wetenschappelijke artikels. Ik herhaal het nog eens, het enige voordeel er aan is dat het goedkoop is. Als dat je argument is, hou dan geen paarden. Voor de rest heeft het enkel maar nadelen. Als je er niets van kent, begin dan de discussie niet. IVomec en dectomax zijn zware beroepsfouten en niet goed te praten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:07

Ik kan het alleen maar eens zijn met Coliena. Het is niet voor niks dat het nu illegaal is! Persoonlijk zou ik het risico echt niet gaan nemen.
Als je moeite hebt om de orale pasta in te brengen, kan je nu idd de tabletten proberen.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 08:26

Oke. Bedankt voor de reacties. Had zelf niet in de gaten dat het zo erg kon zijn. Ga het zeker ook niet riskeren nu!
Ga wel ff het topic doorlezen omdat ik toch benieuwd ben naar de wetenschappelijke artikels.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:02

Staan dacht ik op voorlaatste pagina.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:36

Coliena, maar dan bedoel je hopelijk de Ivomec in INJECTIES en niet de pasta's, hoop ik?
Ivomec is toch een "zusje" van de Ivermectine? Of is dit hetzelfde???

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:49

Ivomec heeft als werkzame stof ivermectine, dectomax heeft als werkzame stof moxidectine. Deze twee producten zijn gemaakt voor KOEIEN en moeten worden ingespoten. Deze formuleringen zijn absoluut niet geschikt voor paarden en werken bovendien maar half zo goed. Ivermectine en moxidectine zijn echter ook beschikbaar in ANDERE formuleringen, speciaal voor paarden. Dit zijn dus de pasta's. Die zijn helemaal veilig, dus zijn geen probleem.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:55

Had dit oa gevonden op dierennieuws, antwoord door DA:
"Aan het spuiten van ivermectine zijn enige bezwaren verbonden; ten eerste kan een paard acuut dood van de naald vallen als het middel in de ader wordt gespoten door de oplosstoffen (o.a. propyleenglycol) die in deze vloeistof zitten. Verder treden er bij injectie in bv. de spier ernstige weefselreacties op. Ook is het middel nog eens niet geregistreerd voor het paard en betaald de verzekering dus niet uit bij eventuele schade."

Ik vraag me ook af hoe het 'anders' werkt dan via de spijsvertering. Het zal directer zijn. of?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:58

1 op de honderd paarden vind de dood door ontwormen dmv injectie

aan jou of je dat risico wilt nemen

als het niet noodzakelijk is zou ik gewoon de wormenspuit
gebruiken ipv een injectie

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:59

Ik zou iedereen aanraden om het bovengenoemde topic eens te lezen. Ik heb er enorm veel uitleg in geschreven.
Kort: De paarden reageren niet op de ivermectine, maar op het oplosmiddel (propyleenglycol), waardoor ze in een terminale shock kunnen gaan.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:21

Coliena schreef:
Ivomec heeft als werkzame stof ivermectine, dectomax heeft als werkzame stof moxidectine. Deze twee producten zijn gemaakt voor KOEIEN en moeten worden ingespoten. Deze formuleringen zijn absoluut niet geschikt voor paarden en werken bovendien maar half zo goed. Ivermectine en moxidectine zijn echter ook beschikbaar in ANDERE formuleringen, speciaal voor paarden. Dit zijn dus de pasta's. Die zijn helemaal veilig, dus zijn geen probleem.

donder...
Ik kreeg al een dikke brok in mijn keel........ Tong uitsteken
Thanks Tong uitsteken