dikke pees en warme hoef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

dikke pees en warme hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:59

1,5 week geleden heb ik mijn pony kreupel uit de wei getrokken. Zijn pees was aan de binnenkant ook iets dikker (vocht).
Natuurlijk goed gekoeld en de dierenarts (dit keer niet mijn eigen omdat hij vakantie had) erbij gehaald. Toen deze na een paar dagen kwam was zijn pees behoorlijk geslonken en ze moest ook goed kijken om te zien dat hij nog kreupel liep. Ik moest het heel rustig aan doen met vooral over het harde stappen.
Er hoefde volgens haar geen foto's echo gemaakt te worden.

Gisteren was zijn pees weer ietsie dikker en vandaag nog steeds, mijn pony wilde ook niet graag over het harde stappen. Dit heb ik tegen mijn instructeur verteld en hij vroeg of ik even goed aan zijn hoeven wilde voelen of ik temperatuur verschil zou voelen. En inderdaad bij zijn op dit moment slechte been was de binnenkant van zijn hoef wat warmer dan zijn rechter hoef.

Nu is mijn vraag: Zou dit ook kunnen wijzen op een hoefonsteking. Kan er dus bij een hoefontsteking zijn pees dikker worden?

Morgen bel ik zowiezo mijn eigen dierenarts weer, maar ben benieuwd of misschien iemand van jullie dit weet.

Aukelizzy

Re: dikke pees en warme hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:35

Bij een hoefzweer kan idd het hele been wat dikker worden.
Maar dan zie je niet dat alleen de pees dik is maar het hele been.
Moeilijk hoor, heel verstandig om even contact op te nemen met je eigen veearts. Ook kun je je smid even laten kijken als je eigen veearts ook denkt aan een hoefzweer.
Heel veel beterschap alvast.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 09:43

Vanmorgen gebeld maar mijn eigen veearts is nog niet terug.... Ik ga zo eerst nog even langs mijn pony en nog een keer goed voelen. Dan bel ik mijn hoefsmid even op.

Het is niet de pees zelf die dikker is, maar vocht.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:47

Bij een hoefzweer kan het zijn dat het vocht idd in het been trekt. Het kan heel lastig te onderscheiden zijn waar het nou precies vandaan komt, ik ken wel wat gevalletjes die als peesprobleem zijn gediagnosticeerd en uiteindelijk een hoefzweer bleken.
Ik zou de hoefsmid even laten kijken, als die niks kan vinden, kan je altijd nog een peesscan laten maken.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:54

Hier ook een keer een dik been gehad. Schoot gelijk in de stress, maar was inderdaad een hoefzweer! Dikke kans dat dit ook bij jou het geval is! Heb je de hoefsmid al gesproken?

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:29

verstandig om de hoefsmid te laten kijken.
het zou ook een hoefzweer kunnen zijn, waarbij de ontsteking het been is getrokken (de pees was toch niet dik, maar het been?)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:22

Ik wilde mijn eigen dierenarts nog een keer laten kijken. Maar die is maandag pas weer bereikbaar.

Het temperatuurverschil is maar een heel klein beetje. En daarbij is het alleen bovenaan de hoef warmer. Dicht tegen de kroonrand aan. Zijn been is inderdaad dikker en niet de pees zelf Lachen Alleen aan de binnenkant en dat maar een heel klein beetje.

Hij heeft al eerder een keer een hoefzweer gehad en toen kn hij bijna niet lopen. Nu stapt hij wel normaal alleen in draf loopt hij onregelmatig.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:30

erleyne schreef:
Bij een hoefzweer kan het zijn dat het vocht idd in het been trekt. Het kan heel lastig te onderscheiden zijn waar het nou precies vandaan komt, ik ken wel wat gevalletjes die als peesprobleem zijn gediagnosticeerd en uiteindelijk een hoefzweer bleken.
Ik zou de hoefsmid even laten kijken, als die niks kan vinden, kan je altijd nog een peesscan laten maken.

Inderdaad.. Ik heb een half jaar geleden ook mijn paard mankend uit de wei gehaald, vocht rond het peesgebied en dus een dik been, hoef was niet extreem warm. Dierenarts gekomen, ontstekingsremmers gekregen, maar die bleken niet te werken, twee weken met een dik been gestaan, hoef was niet extreem gevoelig of warm dus ook niet direct gedacht aan een zweer, maar dan kwam de hoefzweer er toch uit... Langst boven in plaats van langst de onderkant van de hoef! Mijn paard heeft in totaal haar volledige hoef een dag of twee volledig ontlast, daarna mankte ze ook niet extreem hard meer. Het kan dus wel..

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 11:57

Kan de hoefsmid er ook iets aan doen als het bovenin de hoef zit? Of kan ik beter maandag mijn eigen dierenarts bellen?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:03

als er een zweer in de hoef zit kan het onderbeen mee dik beginnen worden ja.
ik zou een smid bellen om de hoef af te voelen, maar intussen kan je bv de voet in biotex weken (met een hoefzak of met een verband met watten gedrengd in biotex) soms gaat de zweer daar spontaan van open (meestal langs de kroonrand)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:05

kan een hoefzweer zijn mijn paard had vorige week 2 hoefzweren 1 achter 3 dagen later voor.ze voor been was dik en hoef warm achter weer niet .

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:08

2 weken geleden had ik hetzelfde. Paard had plots een enorm dik been ( dacht ook eerst iets met de pees). Bleek dus een hoefzweer te zijn, de hoefsmid gebeld. maar toen die kwam was de zweer al langs boven opengebroken. De smid heeft dan langs de onderkant de zweer wat opengemaakt, zodat het vuil er voldoende uit kon. veearts heeft het paard nog wat serum ingespoten om de ontsteking wat tegen te gaan

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:47

Mitxa schreef:
Kan de hoefsmid er ook iets aan doen als het bovenin de hoef zit? Of kan ik beter maandag mijn eigen dierenarts bellen?

Dat hangt er van af waar in de hoef het zit en hoe groot het is. Ze moeten er nog bij kunnen zonder in het leven te komen zeg maar. Anders moet hij langs boven open breken, dat is erg pijnlijk voor je paard.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:01

Ik ga naar m'n pony toe voor een soda/biotex sopje en bel dan meteen ook even de hoefsmid wanneer dat hij tijd heeft.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:13

De hoefsmid komt morgenochtend kijken. Zijn been is nu bijna weer normaal. En de temperatuur verschilde ook niet echt veel. Maar zo kan ik het wel even uitsluiten of het wel of niet een hoefzweer is.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 10:05

Hoefsmid is vanmorgen geweest en heeft geen hoefzweer kunnen vinden. Hij loopt nu ook niet meer kreupel en zijn been is weer normaal. Heb 20 min over de weg gestapt en hem daarna weer goed afgespoten. Hopelijk blijft het nu zo Lachen

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:32

Het meest waarschijnlijk is toch een hoefzweer geweest - itt wat men denkt kunnen sommige hoefinfecties, zeker als het paard/pony niet 'stokkreupel' is, weer verdwijnen met rust, het lichaam kan ook dingen zelf oplossen!

Zwelling vindt vaak thv de (achter) zijkant van pezen plaats, hier is door het losmazige weefsel onder de huid veel meer ruimte voor vocht (oedeem). Opvallend is geregeld dat de hoef dan vaak warmer is aan de zijde waar meer zwelling zit in tegenstelling tot peesproblemen die gewoonlijk een duidelijk koude hoef hebben door inactiviteit.

Advies: RUSTIG wat licht werken/gecontroleerd bewegen, opvoeren gedurende 1 week en niet springen of zich laten misdragen in de wei, de pees kritisch blijven bekijken zeker de volgende ochtend. Dit niet omdat het waarschijnlijk een peesprobleem is maar omdat een peesprobleem veel meer gezondheidsrisico geeft dan een hoefzweer.

BIJ TWIJFEL DIERENARTS BELLEN!

Mogelijke aflopen (in volgorde van waarschijnlijkheid):
1 - Je merkt niets meer, hoogtens snijdt de hoefsmid na meerdere maanden een gebied tevoorschijn waar infectie heeft gezeten.
2 - Er ontwikkeld zich na 2-3 weken toch een duidelijke hoefzweer, therapie is helder, simpel en succesvol.
(3 - ZELDZAAM!!!, er is toch een pees- of ander probleem in het been, deskundig onderzoek en behandeling vereist, er zijn trouwens ook nog vele andere mogelijkheden dan een peesprobleem, hier zal ik je maar helemaal niet mee vermoeien, ter indicatie: bij ons zijn nog geen 20% van de aangeboden "peesproblemen" daadwerkelijk peesproblemen).

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:29

dat paard bij ons op de wei had ook dat ze de ene dag kreupelde en de andere dag niks aan te zien en dan wa het een dag heel erg en toen de smid kwam was de zweer langs boven uitgebroken.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 23:37

Hippiater, fijn om te horen! Ik blijf het zowiezo de komende tijd nog rustig aan doen. Maar ik vond het toch een beetje een `vreemd` probleem. Maar nu ben ik toch al gauw erg bezorgd over m´n pony.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 07:50

onze pony stond donderdag ook met een dik been ,aanfezien de pony in maart een peesblessure had opgelopen vreesde ik weer het ergste.
het was smorgens tijdens het voeren dat ik het zag ,gelijk ingeladen en naar de kliniek in emmeloord.
de hoefsmid het ijzer eraf en inderdaad een hoefzweer ,gelukkig voor ons ,voor de pony wel pijnlijk.
nu iedere dag een paar keer in een soda badje en het gaat prima ,gaatje wat de smid gemaakt heeft goed open houden en droog zodat er lucht bij kan .
pony loopt nu weer een stuk beter