Hoe zandweg (poeder) aan onwillig veulen geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misz_J

Hoe zandweg (poeder) aan onwillig veulen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 18:33

Lieve Bokkers,

Op mijn stagebedrijf hebben we een probleem. Gisteren ontdekte ik een veulen met accute koliek. We hebben direct de veearts gebeld, maar die wist ook niet zeker wat voor koliek ze had. Het meest logische zou zijn gas- of zandkoliek. Dus, zijn we vandaag onder andere begonnen met zandweg. Helaas is dit een poeder en onze pittige tante is het er niet bepaald mee eens. We hebben al verschillende dingen geprobeerd, maar onze creativiteit heeft ook grenzen. Wat we al hebben geprobeerd:
- slobber
- in brood
- oplossen in water (dit was een erg slecht idee)
- in een appel
- in hooi (natuurlijk met een beetje water zodat de poeder aan het hooi zou blijven 'plakken')
We zin er de hele dag mee bezig geweest om dingen te verzinnen, maar weten het echt niet meer.
We zouden het liefste een makkelijke oplossing willen waarbij we haar niet van de groep hoeven te scheiden (het is een opfokbedrijf) omdat dat te veel tijd gaat kosten en je dan handen te kort komt..

Hebben jullie nog tips?
Ik weet zeker dat D'Amour niet het enige moeilijke paard hier is dus er moet haast wel iemand zijn die een trucje weet Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Misz_J op 21-10-08 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

duodenum

Re: Hoe poeder aan onwillig veulen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:34

Appelmoes werkt vaak heel goed, supplementen zijn van zichzelf wat bitter namelijk Knipoog. Succes Haha!

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 18:59

Het probleem met deze poeder is dat het (voor 100 gram) erg veel is, en dat 2x daags. En daarbij absorbeert het het water, daarom was de oplossing niet zo succesvol Tong uitsteken En zover ik het weet bevat appelmoes ook vocht *zucht* But thanks!

Nog iemand die een handig trucje weet?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:01

misschien mengen met suiker.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:02

Vraag een huls van de vee-arts die normaliter gebruikt worden voor injecties. Als je hem verteld HOEVEEL erin moet kan je het poeder aanmengen met een beetje water en moet je het in de mondhoek spuiten.
Ga niet treuzelen bij dit soort activiteiten maar stap resoluut op hem af. Anders hebben ZIJ de tijd om te denken en dus over jou te twijfelen. Aai hem even en spuit dan de spuit leeg in zijn mondhoek. Desnoods met 2 mensen die hem vasthouden als hij echt een draakje is Lachen
Succes en beterschap met hem

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:03

amazone77 schreef:
misschien mengen met suiker.

Is dat medisch verandwoord om met 100 gram zandweg te mengen? Ook qua hoeveelheid?

amazone77

Re: Hoe zandweg (poeder) aan onwillig veulen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:04

dat durf ik niet te zeggen,zou dat even na vragen aan je veearts.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:05

misschien dat je het anders kan mengen met wat kuilmais.vinden de meeste paarden ook lekker.misschien dat je veearts hier een oplossing voor weet.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:08

Mengen met appelmoes en in een 60cc spuit geven als een wormkuur? Spuit is wel te krijgen via veearts.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:08

DE tip werd aan gegeven, in een soort wormenspuit doen (evt met wat appelmoes, paard bij kop en kont pakken en hupsakee die spuit erin, niet te wild, dan heb je morgen een probleem, maar er dus vooral geen welles nietes spelletje van maken. veel suc6!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:10

Die van mij aten het ook niet , ik gebruik tegenwoordig Sand-ex en dat eten ze zelfs zo gewoon van je hand en ruikt ook erg lekker.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:14

Mijn varken at het ook niet.
Ik heb het gemengt met Subli energiekernmix (ook een soort poeder, vettig is dat) en Subli granenmix en veulenbrok (geen grote brokken, maar juist hele kleintjes zodat het niet netjes gesorteerd kan worden Knipoog ).
En zette m'n veulen vlak naast een ander die zijn bak wel wou hebben. Het is niet zo'n eter, maar als een ander zijn bak wou hebben in eens wel Knipoog.

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:23

draaakje schreef:
DE tip werd aan gegeven, in een soort wormenspuit doen (evt met wat appelmoes, paard bij kop en kont pakken en hupsakee die spuit erin, niet te wild, dan heb je morgen een probleem, maar er dus vooral geen welles nietes spelletje van maken. veel suc6!

Het probleem is dat de poeder absorbeert. We hebben het al gewoon met water geprobeerd, maar dit werd drapperig en bijna hard, waardoor het onmogelijk werd om het nog in een spuit te kunnen zuigen. We hebben het met één spuit gedaan, maar om de hele dosis binnen te krijgen zouden we zeker 20 van die spuiten moeten maken, dat is niet te doen met een veulen.

Naast een ander veulen zetten die wél wil is een goed idee, maar dan moeten we wel iets hebben waarmee we het kunnen mengen en waar de poeder niet gewoon doorheen valt..

Dank jullie wel allemaal tot nu toe!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:44

Ik vind die poedertjes maar lastig en zeker voor die kleine veulentjes.
De Sand-ex van Equimins bestaat uit psylliumvezels in kleine brokjes, net zo groot als de veulenbrokjes. Dat werkt veel makkelijker, kun je gewoon door de brok mengen en die van mij at het goed.
Ik koop dit bij Pardoes Aurora.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:59

Ooit aan gekookt lijnzaad gedacht? Dat eten ze vaak wel en dat werk net zo goed (of zelfs beter) om zand af te voeren.

En anders idd die brokjes variant proberen van zandweg o.i.d.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:01

draaakje schreef:

Weljaaaa......
Er lopen hier maar 19 paarden....... Waarvan ieder jaar 5 veulens erbij komen.
Geen van die moeilijk doen als je het aanpakt zoals ik omschreeft. Tuurlijk zijn er uitzonderingen.

Maar jij schrijft het zo cru op dat het dus nergens op slaat.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:33

Ik meng het gewoon door het voer wat ik eerst een beetje vochtig maak. Met nieuwe dingen (poeders, supplementen) meng ik de eerste dag er maar een klein beetje door, een eetlepel ofzo. Ze kunnen dan aan de geur en de smaak wennen en leren dat ze er niet dood aan gaan. De dag daarna geef ik wat meer, zeg de helft van de normale hoeveelheid, en de volgende dag de hele portie. Dit werkt eigenlijk altijd.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:38

Ik herken je probleem. Ook de spuit hebben wij geprobeerd, maar het spul wordt zo snel gummi dat het vreselijk lastig uit de spuit komt en de hoeveelheid die je moet voeren is inderdaad te groot. Het beest ziet je aankomen na de tiende spuit. Doei, doei
Eerlijk gezegd heb ik de hoop opgegeven. Het lukt gewoon niet. Gekookt lijnzaad eet ze overigens wel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:36

Ik heb hier Psyllium zaadjes in vlokkenvorm. Die opgelost in water een soort dripudding worden. Dit gemegd met wat lekkers wordt naar een paar dagen door spuit goed opgenomen en meestal gaan ze het ook vanzelf eten. Mijn veulen in elk geval wel.