Merrie van 19 ..wel of geen veulentje fokken???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara1975

Merrie van 19 ..wel of geen veulentje fokken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:18

Ik heb een hele lieve merrie van 19 waar ik een paar keer per week recreatief mee rijd in de bossen en hier door de landerijen. Daarnaast heb ik nog 2 andere jongere paardjes een jaarling en een 4 jarige. De laatste 2 trekken erg veel met elkaar op en spelen en rennen wat af..

Ik merk dat mijn oudere merrie daar geen zin in heeft maar toch behoefte heeft aan gezelschap..een leeftijdsgenootje voor haar erbij zie ik niet zo zitten omdat het altijd maar afwachten is of het klikt of niet.

Toen ontstond het idee om haar volgend voorjaar te laten dekken zodat ze wat heeft om voor te zorgen en iets wat eigen is. Uiteraard mag het veulen gewoon altijd bij ons blijven nadat het gespeend is want we hebben er plek genoeg voor de paarden staan aan huis.

Maar nu is mijn vraag...is het nog verantwoord medisch gezien en geestelijk en lichamelijk gezien voor een 19 jarige merrie om haar te laten dekken?

De moeder van mijn inmiddels bijna 1,5 jarige was ook 18 op het moment dat z emijn jaarling kreeg en naar mijn idee was ze wat minder geduldig dan een misschien jongere mama zou zijn...

Ik hoor graag jullie meningen.

_Do_

Re: Merrie van 19 ..wel of geen veulentje fokken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:21

Het kan wel, alleen is een oude merrie moeilijker drachtig te krijgen, helemaal als ze nog nooit een veulen heeft gehad.
Als ze verder in conditie is en gezond zie ik het probleem niet.

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:22

het zal misschien wel kunnen. maar ze is dan wel 21 als ze een veulentje krijgt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:44

Heeft ze ooit eerder een veulen gehad?
Mocht dat meerdere jaren gelden zijn dan is het best moeilijk. Mede ook omdat haar botten nu wat ouder zijn. Haar spieren zijn taai. En vooral omdat ze niet gewend is een veulen te krijgen.

Het is heel leuk om een veulen te fokken maar je loopt met een oudere merrie wel veel meer risico's. Ook vooral voor je merrie.
Wij hebben een 22 jarige merrie maar ze weet niet beter dat dat ze BIJNA ieder jaar een veulen krijgt. Ze is nu weer drachtig. Persoonlijk had ik deze merrie een goede oude dag gegeven maar het is niet mijn merrie. Maar met haar leeftijd nu heeft ze natuurlijk wel een hoger risico om het loodje te leggen.

Ik zou ook eens vragen aan je eigen paardenarts vragen wat hij van jou idee vindt NADAT ie jouw merrie heeft GEZIEN.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:00

Ik twijfel ook echt heel erg want ik vind ook dat ik het niet kan maken. Ik heb gezien hoe die moeder van mijn jaarling omging met haar..

En voor zover ik weet heeft mijn merrie nog nooit een veulen gehad. Lichamelijk is ze in prima conditie maar ik vind ook niet dat ze op deze leeftijd nog eens een dracht zou moeten hebben..en ik ben blij datdat toch merendeels bevestigd wordt.

Ik rij haar ongeveer nog 3 keer per week lekker in het bos en in de landerijen en z eis nog onwijs voorwaarts en geniet er ook volop van. Dus het is niet zo dat ze staat wegte kwijnen...dan misschien toch maar overwegen om een leeftijdsgenootje voor haar te zoeken waarze iets mee kan opbouwen...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:55

Of een SH.IT-lander erbij Lachen hihihi....
Sorry.... SHET
Leuk dat je nog wel een beetje met haar dingen onderneemt. Dat maakt ze vitaal en worden ze oud van.
Laatst bijgewerkt door VDB op 21-10-08 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:56

Als ze niet eerder een veulen heeft gehad is het echt, echt af te raden............ moet je niet willen op die leeftijd.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:02

laat de da is komen deze hebben ook nog wel goede adviezen
voor sommige merrie s kan het een prima oplossing zijn

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:40

@Downhill...ik heb al een shetlander van 4...en daar krauwelt ze mee en dara houd het verder ook mee op..ze heeft gewoon geen zin in al dat geren en gespeel met dat jonge grut(mijn 2 andere paardjes)

En ik wil haargezondheid absoluut niet op het spel zetten..ik ben stapelverliefd op dat beest netzoals mijn man..ik zou gek worden als haar wat overkwam dus dat risico wil ik gewoon niet nemen..ze fungeerd al als pleegmoeder voor mijn jaarling merrie en ook al pikt ze alles van haar ik zie dat ze doodmoe wordt van datjonge grut hahaha

Dus ik ga denk ik toch maar op zoek naar iemand die een goed tehuis zoekt voor zijn oudere merrie...en dan hoop ik maardat het klikt tussen mijn merrie en die merrie.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:38

Ik zou het niet doen als ze nog nooit een veulen heeft gehad. Zitten een hoop risisco's aan.

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:45

vraag bij eventueel overname van een oudere merrie of je haar een paar weken op proef mag om te kijken of het klikt ik vind dat je dat na een paar uurtjes nog niet echt kan zeggen vandaar mijn proef periode van een paar weken?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:48

MIsschien een Shetje erbij? Gaat soms super, weinig kosten en een blij paard!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:51

het zou wel kunnen maar je zal eerst de DA een onderzoek moeten laten doen.
Als ze helemaal gezond is en de DA geeft bevestiging dat het kan, zou je het kunnen overwegen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:53

Barbara1975 schreef:
@Downhill...ik heb al een shetlander van 4...en daar krauwelt ze mee en dara houd het verder ook mee op..ze heeft gewoon geen zin in al dat geren en gespeel met dat jonge grut(mijn 2 andere paardjes)

Volgens mij beantwoord je hier je eigen vraag Knipoog Een veulen kwalificeerd zich volgens mij als jong grut Knipoog

Als je de ruimte toch hebt, waarom bied je dan geen plekje aan voor een ouder paardje om zijn/haar oude dag te slijten? Dat wordt nog veel gevraagd hoor.
Laatst bijgewerkt door Annemeik op 22-10-08 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:55

Had ik niet gelezen, sorry.
ik zou er niet mee gaan fokken als ze al maatjes heeft.

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:45

Waarom bied je geen plekje aan voor een ouder paardje?

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:50

Zelf denk ik dat het wel zou kunnen. Het lijkt mij idd dat het gezelliger is voor dat paard, als ik het dan zo hoor.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:46

@annemeik..op zich heb je wel gelijk maar ik denk dat het heel anders is als iets eigen is..zoals bijvoorbeeld dus een veulen..

En ik heb al diverse oproepjes uitstaan o.a. op mp om een oudere merrie een goede oude dagte bieden maar hoop mensen vinden Duitsland toch net iets te ver weg..

En idd een proefperiode is ook mijn voorwaarde. Nietdat als het niet klikt ik met een paard zit wat me eigenlijk alleen maargeld kost.

Ik heb contact met een vrouw uit Noord-holland die voor haar friese merrie een goede oude dag zoekt dus daar ga ik binnenkort eens kijken en kennismaken was ergens in Schagen geloof ik.

Mocht iemand nog een merrie van rond de 19 jaarweten die een maatje zoekt en een goede oude dag dan hou ik me uiteraard aanbevolen. Wel een gezonde merrie niet dat ik voor medische kosten kom te staan. lichte Arthrose of niet meer berijdbaar is geen probleem uiteraard.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:56

Eigen is voor een merrie ook maar betrekkelijk. Na het afspenen is het vaak al gauw 1 van de anderen.

Ik zou het ook niet willen als ik in jouw schuitje zat. Er is maar weinig zo mooi als een veulen van je eigen merrie, maar 1 ding vindt ik mooier; de merrie zelf.

Is het het je waard om vrij grote risico's te nemen voor een nog onbekend/ongeboren veulen of gaat de merrie boven alles.

Ik heb zelf ongeveer dezelfde afweging moeten maken. Mijn merrie had 2 veulens gehad en ik wilde graag een heel speciale opvolger. Als 14 jarige heb ik haar laten dekken en als 15 jarige is haar veulen tijdens de geboorte gestorven. De stand was toen 2 dode en 1 levend veulen. Ik heb voor mijn merrie gekozen, die is mij alles waard.

Ik denk dat je er beter aan doet om een oude dame te zoeken zodat ze samen lekker oude wijven dingen kunnen doen Haha!.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:09

@fjordnina...die merrie is alles voor me ..er bestaat echt geen liever en betrouwbaarder paard..dankzij haar durfde ik weer te rijden na een behoorlijke val en 1 jaar niet meer rijden door blessure! Ik kan met haar lezen en schrijven ook al heb ik haar pas 1 jaar...ze heeft in het verleden genoeg meegemaakt dus ik kies zeker voor mijn merrie...Ook mijn man is stapelgek op haar geworden terwijl hij altijd doodsbang was voor paarden...dus ze heeft zeker haar sporen wel verdiend bij ons!

Ik heb al een heel lief maar ontdeugend en ondernemend jaarling NRPS merrie veulen waar ik mijn handen aan vol heb hahaha dus het gaat mij niet om het veulen maar zeker wel om de gemoedstoestand en het lichamelijk welzijn van mijn merrie..en ze is al pleegmoeder voor dit veulen en ik zie hoe moe ze afen toe van haarwordt hahahah..dus aan haar lijf geen polonaise..ben blij te lezen dat de meeste ook van mening zijn dat het drachtig worden niet echt een optie is.