leveraandoening

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ayas

leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:49

Heeft er iemand ervaring met een leveraandoening bij paard/pony?
Twee jaar geleden is bij een van onze merries vastgesteld dat haar leverwaarden veel te hoog waren. Ze had ook bloedarmoede. Ze heeft toen injecties gehad, vitaminepreparaten en heeft alleen maar lekker buiten mogen lopen. Na een half jaar leek ze weer goed opgeknapt, ben ik weer rustig aan gaan trainen/werken met haar, maar kreeg zelf een ongeluk waardoor zij nog eens 3 maanden vakantie kreeg. Ze zag er goed uit. Eind april dit jaar heeft ze haar veulen gehad. De zwangerschap was zwaar voor haar, erg dik. De bevalling verliep goed en de tijd erna was ze zelf ook in goede doen, zag er geweldig uit, energiek enz. Sinds een maandje echter gaat het weer bergafwaarts. Erg snel vermoeid, bleek tandvlees, op sommige plaatsen valt ze nogal in. Hetzelfde probleem dus. Ik heb erg met haar te doen, wil het zo goed mogelijk voor haar maken dus......als iemand er iets over weet??? Ze hoeft van mij niet meer te werken als dat beter voor haar is, mag gewoon blijven, maar ik vind het erg als ze zich beroerd zou voelen.

slimmerik

Re: leveraandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:50

Neem contact op met bokker Ans en/of potverdikkie. Die hebben er enorm veel ervaring mee.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:23

dank je!

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:26

maarre......hoe vind ik bokker Ans en/of potverdikke?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:38

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:33

hoi hoi, mijn merrie had een bilirubine van 197 dat had ook met de lever te maken, deze kon de afvalstoffen niet goed kwijt.

Kreeg precies dezelfde symptomen als de jouwe, en uiteindelijk zou ze een vorm van Gilbert hebben, is nooit officieel vast gesteld want dat was moeillijkmoeilijk!
maar als je meer wilt weten pb je me maar!
Overigens gaat het nu erg goed, op moment heeft ze iets wat gelig oogwit dus de waarde zal wel iets verhoogd zijn maar dat houdt ze toch!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:14

Mijn paard heeft ook leverproblemen gehad. Maar het voordeel is dat een lever altijd weer hersteld, dus blijkbaar is de veroorzaker bij jouw paard nog aanwezig, daar zou ik dan eerst naar op zoek gaan.

Bij mijn paard was leverbot de oorzaak (soort wormpje dat de lever opeet), achteraf gezien heeft hij dat 3 jaar gehad en nu, een jaar later, is z'n lever al weer helemaal zoals een lever hoort te zijn. Na 3 jaar leverbot kun je ongeveer wel nagaan hoe die lever eruit gezien moet hebben.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:54

Mijn paard heeft bloedwormen gehad en die bleken haar lever ook zodanig hebben beschadigd waardoor ze behoorlijk achteruit ging. Inmiddels is ze weer de oude.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 21:34

Vandaag is de vee arts weer geweest. het zijn waarschijnlijk melanomen, dat zijn tumoren in de lever. Dat gaat steeds erger worden. Ze is pas 8 jaar en van een heel moeilijke wantrouwende merrie is zij voor mij een geweldige kameraad geworden, dus.....

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:09

Wat verschikkelijk!
Ik wil je heel veel sterkte wensen Ach gut

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:31

Dank je wel Blensink! Ik heb het er toch moeilijker mee dan ik gedacht had., heb even helemaal geen zin in trainen. Gelukkig kan ze lekker hier blijven, in haar eigen kleine kudde bij ons aan huis.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:08

Tuurlijk heb je het er erg moeilijk mee.
Ik weet hoe het is een ziek dier te hebben (het is verschrikkelijk om ze te zien als ze ziek zijn) en zeker als jullie vertrouwen zo gegroeid is en nu ineens het nieuws krijgt dat het erger gaat worden.
Fijn dat ze lekker bij je aan huis kan blijven staan, zo kun je haar makkelijk in de gaten houden en de nodige aandacht geven.
Nogmaals veel sterkte Ach gut

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:40

duik eens het alternatieve circuit in. Mijn merrie heeft een zware leverbeschadiging. Ze heeft veel baat gehad bij de behandeling van www.annettedevogel.nl . Inmiddels ben ik 3 jaar verder en nu ik erg op haar voeding let (weinig eiwitten, suikers en zetmeel) gaat het eigenlijk prima met haar. Wel mag ze geen entingen meer hebben en niet elke 2 maanden een wormenkuur.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:25

Wat een interresante site @Caira!
Weet niet of het ook zou helpen bij het paard van de ts, denk persoonlijk dat melanomen tenslotte toch de overhand nemen.
Maar baad het niet dan schaad het ook niet.
Toevallig las ik in een ander topic ook dat een paard was behandeld met accupuntuur en dat had ook geholpen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:25

Toevallig stuitte ik op dit topic, maar zie dat jullie er wss al achter zijn wat ze heeft.
Melanomen heb ik geen ervaring mee.

Zag dat mijn naam genoemd was in het begin Bloos

Leverbeschadiging... pff ben er jaren mee bezig geweest, van alles geprobeerd, het uitte zich steeds in verschillende dingen.
Ik weet dus niet hoe je melanomen kunt bestrijden/onderdrukken... kan je alleen een tip geven en dat is: wees voorzichtig met antibiotica's/pretnison etc.. dat is namelijk erg schadelijk voor de lever.
Kashmir is zo begonnen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XCA6S74A.jpg

En stond er uiteindelijk weer zo voor:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X76WLDXS.jpg

Voor meer info of vragen kun je me altijd pb'en.

Sterkte..