paard met vreemde huidproblemen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saray1

paard met vreemde huidproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:18

Mijn paard heeft op zich een heel mooi glad huidje (ik hoef hem ook nooit te scheren) Haha!
Hij heeft echter regelmatig vreemde plekken en bulten.
Zo had hij vorig jaar zomer allemaal bulten onder het zadel (enkele ter grootte van een knikker).
2 verschillende zadelmakers hebben naar mijn zadel gekeken en geconstateerd dat mijn zadel goed past
Volgens de dierenarts was het een extreme huidreactie op druk (een zadel moet ergens op steunen, dus aan druk ontkom je niet). De bulten zijn niet pijnlijk of open, is alleen een rotgezicht.
Later in winters gaan de bulten weg (er zitten er nu ook een paar, maar niet zo erg als vorige zomer).
Singels zijn ook zo'n probleem; zelfs met een (goede) schapenvacht is het altijd schilferig onder zijn buik.
Het is nu 2 x gebeurd dat er een korst onder zijn buik op de plek van de singel zat (zit er ineens, dag daarvoor nog niet aanwezig)
Het is niet open, de huid is wel helemaal gebarsten en schilferig. Na een aantal dagen vallen deze korsten er weer af.
Hij heeft zo'n zelfde korstplek een keer gehad op zijn hals na een injectie met een pijnstiller van de dierenarts (en bij bijv. inenten is er geen probleem).
Lijkt op een soort allergie.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt?

Frances

Re: paard met vreemde huidproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:21

Heeft de dierenarts niet verteld wat je eraan kunt doen?

Ik ken wel een manegepaard die bulten onder het zadel krijgt als die zonder bontje gereden word..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:22

zweet ze erg onder het zadel en de singel? misschien komt het door de warmte en kan ze er niet tegen,wat voor kleur heeft jou paard?

saray1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:56

Volgens de dierenarts heeft hij gewoon een gevoelige huid.
Rijden met een bontje onder het zadel heeft weinig effect helaas

Het heeft beslist iets met warmte te maken, want 's winters zijn de problemen veel minder.
Mijn paard is een roodvosje

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:36

ik ben bang dat je er dan weinig aan kan doen,misschien na het rijden de huid onder het zadel en de singel koelen,misschien dat het dan wat scheelt.je hebt tegen woordig goede koelings gels,maar zou het even overleggen met je veearts.
succes met je paard.