Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Citaat:* STALBENEN/DIKKE BENEN
~ (bruin) bier; elke dag een half blikje bier helpt stalbenen te voorkomen, zorgt voor een glanzende vacht en reinigt de nieren.
~ komkommer; elke dag een in kleine stukjes gesneden komkommer door het eten helpt stalbenen te voorkomen.
~ bleekselderij; een in stukjes gesneden stengel bleekselderij helpt het vocht afdrijven.
~ azijn; een onderlap doordrenken met azijn, dit om de benen doen en daarna met bandages erom een nacht laten staan.
~ kamferspiritus; de benen eerst insmeren met kamferspiritus en vervolgens inpakken met vette watten en stalbandages eromheen doen.

suleilitha schreef:bij zo'n jong dier is vaak geen sprake van stalbenen, maar duidt het op zwakte, wat zich uit in voos beenwerk (d.w.z. dat het beenwerk niet "droog" is)
jesito schreef:Ik denk dat alleen beweging de juiste oplossing is, want in verhouding staat je paardje toch lang op stal van 15.00 tot smorgens 8.00, dat zijn 17 uur die ze achter elkaar binnen staat.
Ik zou haar langer buiten laten zodat ze zowiezo nog langer beweging heeft, ik ben tegen dat gedoe met bandages erom heen.
Hierdoor krijg je overhitte pezen tevens omdat de zwelling er evengoed is maar die duw je weg met die bandage, met het gevolg dat ze gaan knellen.
Mijn pony heeft ook stalbenen en ik doe er niks aan, zoals je zelf al zegt is het na even buiten lopen weer weg, dus geef je het antwoord zelf eigenlijk al: Beweging.

ma_rie_tje schreef:Mijn paard heeft een chronisch dik been door einschuss (feb 2007).
Hij heeft toen een tijd elke nacht met stalbandages gestaan.
Ook als hij de hele dag in het land staat (zomers) blijft zijn been dik. Na een rit van ongeveer 3 uur is het been dun, naar zodra hij een half uurtje in de paddock/in het land/op stal staat is zn been weer dik.
Er is niks blijvends om dat dikker weg te houden. Het enige dat bij ons werkt is een bandage om, en dan het liefste dag en nacht. In de paddock en op het land is dat niet haalbaar, en hij heeft geen last van zn dikke been dus laten we het zoals het is.
Als hij om een of andere reden kreupel is krijgt hij wel nog een bandage om ter ondersteuning. Verder laat ik het zoals het is