Verschil tussen "stijf" onregelmatig en "pijnlijk" kreupel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Verschil tussen "stijf" onregelmatig en "pijnlijk" kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:54

Even heel kort samengevat: mijn paard heeft een gevoelig rechtervoorbeen. Heel af en toe loopt ze daardoor onregelmatig, vooral na het rijden. Medisch is er niets te vinden, waarschijnlijk eerder stijfheid. Aangepast beslag zorgt voor al bijna jaar, "mankvrij".

Enfin, nu gisteren heb ik een flinke tocht gereden, en merkte op erg drassige, diepe stukken dat ze kreupelde. Ingehouden, nagekeken, in de bak gaan rijden, niets meer te zien.
Maar daarna buiten nog wat gaan "uitrijden" en ja hoor, weer af en toe precies kreupel linksvoor ...
(het GOEDE been zogezegd)

Alles nagekeken, geen steen, zwelling, warmte, niks te vinden. Op wei gezet, en daar in draf toch weer dat lichtjes kreupelen.

Nu zei me iemand "jamaar, dat kan ook een beetje stijfheid zijn".

Ok dat wil ik best aannemen, maar hoe zie ik nu in vredesnaam het verschil tussen "stijfheid" en echt kreupelen (en dus pijn hebben)?

In stap zie je niets, in draf rechtdoor en op volte rechts ook niet, op beton ook niet, maar linksom op volte dus wel...

Zou ik meteen DA erbij halen of enkele dagen rust en even afwachten?

JoCo

Re: Verschil tussen "stijf" onregelmatig en "pijnlijk" kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:00

O ja nog vergeten: het speciale beslag zijn gewoon antischok zooltjes ...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:27

Heb je al eens een kreupelheidsonderzoek bij een kliniek laten doen en foto's laten maken?

Ik vind stijf meestal iets in het hele lijf en met alle of beide benen en onregelmatig of kreupel vaak met 1 been...
stijf is wat korter lopen, onregelmatig is echt een onregelmatige gang, soms met knikken van het hoofd erbij...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:13

Als ze kreupel of onregelmatig loopen op zachte ondergrond denk ik eerder aan weke delen (pezen e.d.) waar het probleem zit, omdat die onder die omstandigheden meer "opgerekt" worden. Is daar al eens naar gekeken ?