Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Maris schreef:Lucerne schijn je ook in brokvorm te hebben die je kan weken ...
Er is ook speciaal voer voor paarden die niet meer goed kunnen kauwen, maar natuurlijk wel ruwvoer nodig hebben. Ik ken het van Subli ---> seniores priores. Ook dit voer moet je weken en is dus een soort slobber ( met oa bietenpulp ) Ik geloof dat je per 100 kg lichaamsgewicht 1 kg seniores priores moet geven ALS je paard helemaal geen hooi meer kan eten. Dit voer vervangt dan dus helemaal het ruwvoer en krachtvoer.
En je kan natuurlijk ook zelf bietenpulp, olie, zemelen, bolkaf etc mengen ( pulp, zemelen, bolkaf bevatten allemaal ruwvoer vervangers ). Alleen zit je dan met de juiste verhoudingen..
Er is ook een topic over voer voor oudere paarden op Bokt, misschien kan je daar ook nog ideeen opdoen ....!
Succes.
Groetjes,
Maris
simodi schreef:Maris schreef:Lucerne schijn je ook in brokvorm te hebben die je kan weken ...
Er is ook speciaal voer voor paarden die niet meer goed kunnen kauwen, maar natuurlijk wel ruwvoer nodig hebben. Ik ken het van Subli ---> seniores priores. Ook dit voer moet je weken en is dus een soort slobber ( met oa bietenpulp ) Ik geloof dat je per 100 kg lichaamsgewicht 1 kg seniores priores moet geven ALS je paard helemaal geen hooi meer kan eten. Dit voer vervangt dan dus helemaal het ruwvoer en krachtvoer.
En je kan natuurlijk ook zelf bietenpulp, olie, zemelen, bolkaf etc mengen ( pulp, zemelen, bolkaf bevatten allemaal ruwvoer vervangers ). Alleen zit je dan met de juiste verhoudingen..
Er is ook een topic over voer voor oudere paarden op Bokt, misschien kan je daar ook nog ideeen opdoen ....!
Succes.
Groetjes,
Maris
Thanx!
Seniores priores heb ik al geprobeerd, nadeel is het 6 uur tevoren weken.
En het topic voor voeding voor oude paarden ken ik ook, maar dat gaat niet specifiek over paarden die ook niet meer goed kunnen kauwen ..
TICKELS schreef:Goede ervaringen met grasmix van Hartog. Dat is veel zachter dan lucerne en propt niet zo snel. Eet veel makkelijker dan hooi/kuil
sylva schreef:Jeetje![]()
Ik zit met hetzelfde dilemma als de TS nl, alleen krijgt mijn oude welsh van 31 al lucerne. En ik moet zeggen, ik wil voor deze winter wel wat anders vinden, ook dus vanwege de kans op verstopping. Hij doet eigenlijk alles met zn voortanden, en heeft nog maar 3 kiezen. Dus wil vanwege dat verslikken en verstopping ook wat anders als lucerne.
Wilawander schreef:Mijn merrie mist meerdere kiezen en kan Lucerne goed kauwen.
Misschien een tip maar ik spoel met de slang regelmatig de mond van mijn paard uit waardoor proppen vrij komen en dan spoel in na met Chlorhexidine spoeling. Helpt tegen onstekingen.
Marije_jiplover schreef:Wij hebben een oude pony gehad die ook kiezen ging missen. In het begin heeft hij gewoon droge lucerne gekregen, toen hij zijn kuil niet meer wegkreeg. Daarnaast kreeg hij een slobber.
Op den duur at hij de droge lucerne ook niet meer, toen zijn we zijn lucerne door de slobber heen gaan mengen, toen is het weer een tijd goed gegeaan. Tot hij dat ook niet meer wegkreeg, zijn we over gegaan op grasbrok geweekt in de slobber en hier heeftie het nog behoorlijk lang op gedaan (inmiddels waren alle kiezen weggesleten, achter zijn voortanden was alles glad).
Hij bleef ook redelijk goed in zijn bespiering zitten, is uiteindelijk van ouderdom gestorven.