Lucerne voeren aan paard dat kiezen mist en slecht kauwt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Lucerne voeren aan paard dat kiezen mist en slecht kauwt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 21:42

Mijn merrie van 24 mist al een aantal kiezen en kan daardoor moeilijk kauwen.
Ze krijgt seniorenvoer (muesli) van de DA waar ik slobber van maak en ze eet gewone brokken die ze op een handige manier in de voerbak plet voordat ze ze opeet.

Maar ruwvoer is een probleem. Kuil kan ze sowieso niet eten, de stengels zijn te lang. Ze krijgt nu kruidenhooi, de stengeltjes zijn korter, maar ook daar maakt ze proppen van. Ook gras gaat nu moeilijker en er valt tijdens het eten veel weer uit haar mond.

Zou ik nog lucerne kunnen proberen of loop ik dan juist het risisco dat zit dit ook niet goed kauwt en heel door gaat slikken en het risico op verstopping loopt?

dolor

Re: Lucerne voeren aan paard dat kiezen mist en slecht kauwt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:57

vraag het anders aan je da wat je kan voeren. en anders aan een paardentandarts. die zullen dit wel vaker mee gemaakt hebben en waarschijnlijk dus ook wel weten wat je kan voeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:23

Lucerne schijn je ook in brokvorm te hebben die je kan weken ...
Er is ook speciaal voer voor paarden die niet meer goed kunnen kauwen, maar natuurlijk wel ruwvoer nodig hebben. Ik ken het van Subli ---> seniores priores. Ook dit voer moet je weken en is dus een soort slobber ( met oa bietenpulp ) Ik geloof dat je per 100 kg lichaamsgewicht 1 kg seniores priores moet geven ALS je paard helemaal geen hooi meer kan eten. Dit voer vervangt dan dus helemaal het ruwvoer en krachtvoer.
En je kan natuurlijk ook zelf bietenpulp, olie, zemelen, bolkaf etc mengen ( pulp, zemelen, bolkaf bevatten allemaal ruwvoer vervangers ). Alleen zit je dan met de juiste verhoudingen..

Er is ook een topic over voer voor oudere paarden op Bokt, misschien kan je daar ook nog ideeen opdoen ....!
Succes.

Groetjes,

Maris

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:25

Bij ons op de manege was ook een oude pony die haar ruwvoer moeilijk kon kauwen. Die kreeg idd ook wat lucenren bij gevoerd. Dat kon ze nog wel goed kwijt.

Anders idd ff met de DA overleggen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 16:31

Maris schreef:
Er is ook speciaal voer voor paarden die niet meer goed kunnen kauwen, maar natuurlijk wel ruwvoer nodig hebben. Ik ken het van Subli ---> seniores priores. Ook dit voer moet je weken en is dus een soort slobber ( met oa bietenpulp ) Ik geloof dat je per 100 kg lichaamsgewicht 1 kg seniores priores moet geven ALS je paard helemaal geen hooi meer kan eten. Dit voer vervangt dan dus helemaal het ruwvoer en krachtvoer.
En je kan natuurlijk ook zelf bietenpulp, olie, zemelen, bolkaf etc mengen ( pulp, zemelen, bolkaf bevatten allemaal ruwvoer vervangers ). Alleen zit je dan met de juiste verhoudingen..

Er is ook een topic over voer voor oudere paarden op Bokt, misschien kan je daar ook nog ideeen opdoen ....!
Succes.

Groetjes,

Maris

Thanx!

Seniores priores heb ik al geprobeerd, nadeel is het 6 uur tevoren weken.

En het topic voor voeding voor oude paarden ken ik ook, maar dat gaat niet specifiek over paarden die ook niet meer goed kunnen kauwen ..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:49

simodi schreef:
Maris schreef:

Succes.

Groetjes,

Maris

Thanx!

Seniores priores heb ik al geprobeerd, nadeel is het 6 uur tevoren weken.

En het topic voor voeding voor oude paarden ken ik ook, maar dat gaat niet specifiek over paarden die ook niet meer goed kunnen kauwen ..

Diegene die smorgens voert kan het alvast klaarmaken voor savonds en die savonds voert voor smorgens.Zo deden wij het ook. Je moet het nl minimaal 6 uur van te voren laten weken mag dus wel langer weken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:27

Je hebt ook nog grasbrok, maar ook dat moet je weken.
En ken je Pre Alpin Senior ? Dat wordt ook gegeven als hooivervanging.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:39

ik zou wel oppassen met de lucerne, dat kan gaan proppen, laat je voorlichten door je tandarts of da.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:50

Goede ervaringen met grasmix van Hartog. Dat is veel zachter dan lucerne en propt niet zo snel. Eet veel makkelijker dan hooi/kuil

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:57

Op wat voor bedrag zit je voor die gras mix van Hartog?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:09

TICKELS schreef:
Goede ervaringen met grasmix van Hartog. Dat is veel zachter dan lucerne en propt niet zo snel. Eet veel makkelijker dan hooi/kuil

Oei... ik heb hele slechte ervaringen met grasmix van Hartog... mijn jongste paardje van 3 jaar (met slechte tanden) heeft onlangs slokdarmverstopping gehad dankzij grasmix van Hartog: slecht kauwen, deels ongekauwd doorslikkend en propt gigantisch snel.
Ik vind het "afschuwelijk" spul voor slechte-tanden-paarden.

Ik hoor wel vaker problemen met grasmix en Lucerne droog gevoerd aan slechte-tanden-paarden. Gemengd in slobber-achtige substanties, schijnt minder groot risico te geven voor slokdarmverstopping/-verslikking.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:17

Jeetje Bloos!
Ik zit met hetzelfde dilemma als de TS nl, alleen krijgt mijn oude welsh van 31 al lucerne. En ik moet zeggen, ik wil voor deze winter wel wat anders vinden, ook dus vanwege de kans op verstopping. Hij doet eigenlijk alles met zn voortanden, en heeft nog maar 3 kiezen. Dus wil vanwege dat verslikken en verstopping ook wat anders als lucerne.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:21

Heb indertijd met een ander slechte-tanden-paard (tja...) maïs-kuil gemengd met Lucerne/grasmix gegeven.
Maiskuil haalde ik bij de koeienboer op.
In dit maiskuil zit de hele plant in verwerkt... stengel, bladeren en de mais zelf.
Gemengd met grasmix/Lucerne.

Enorm voedzaam, maakt wat dikker en zit genoeg ruwe celstof in. En, ook niet onbelangrijk, slechte-tanden-paardje at er goed van en kreeg het makkelijk weg.
Risico tot slokdarmverslikking/-verstopping was in zo'n mix erg klein.

Misschien is dat wat voor jouw paardje van 31?
Mijn paard at dit mengseltje toen zonder te kauwen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:27

Hmmm, dat klinkt idd wel goed.
Wat was je kwijt voor dat mais-kuil? En in wat voor mate voerde je het? (kg per dag) En als laatste, kan je ook alleen dat mais kuil voeren? Mijn pony staat vanaf s ochtends op de wei tot s avonds in de winter, dus krijgt wel 2x krachtvoer, maar meestal 1 x ruwvoer. Dus weet niet of t dan perse gemixt moet worden?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:50

sylva schreef:
Jeetje Bloos!
Ik zit met hetzelfde dilemma als de TS nl, alleen krijgt mijn oude welsh van 31 al lucerne. En ik moet zeggen, ik wil voor deze winter wel wat anders vinden, ook dus vanwege de kans op verstopping. Hij doet eigenlijk alles met zn voortanden, en heeft nog maar 3 kiezen. Dus wil vanwege dat verslikken en verstopping ook wat anders als lucerne.

Mijn merrie plet de brokjes ook met haar voortanden, ze worden wel vindingrijk he! Haha!

Ik heb vorig jaar lucerne gevoerd, dat ging redelijk, maar nu heeft ze nog minder kiezen en kan eigenlijk gewoon niet goed meer kauwen. gezien de reacties hier denk ik dat ik het toch maar niet weer ga proberen dit jaar.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:43

Ik voerde de "maïs-kuil x Lucerne in-de-mix" zo'n 7 kg per dag. Lucerne 2 kg en maïskuil 5 kg.
Ik haalde het bij de koeienboer op voor 5 euro per 25 a 30 kg.
En nee, gewoon maïs is absoluut niet hetzelfde omdat maïs-kuil zo'n 80% bestaat uit de stengels en bladeren van de plant en slechts 20% maïs zelf (schat ik een beetje in).

Ik zou zelf een oud paardje zoveel mogelijk ruwvoer toch naar binnen proberen te krijgen hoor. Paarden zijn immers ruwvoer-verteerders pur sang.

Indien het maïskuil niet lukt... meng je ruwvoer (lucerne danwel grasmix) met geweekte bietenpulp. De kans tot slokdarmverstopping is dan ook heel klein, zo heb ik zelf ervaren. Mix van 50% bietenpulp en 50% grasmix/lucerne.

Maar maiskuil, vind ik persoonlijk, superspul voor paarden met tandproblemen.
En... heel makkelijk verkrijgbaar! Iedere koeienboer heeft maïskuil!
Maar het bederft heel snel. Ik ging 2 x per week een nieuwe lading halen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:12

Van mij even een stip omdat hier een 10 jarige merrie staat met dat probleem en ook omdat mijn 2,5 jarige volop aan het wisselen is....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:48

Mijn merrie mist meerdere kiezen en kan Lucerne goed kauwen.
Misschien een tip maar ik spoel met de slang regelmatig de mond van mijn paard uit waardoor proppen vrij komen en dan spoel in na met Chlorhexidine spoeling. Helpt tegen onstekingen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 09:48

Wilawander schreef:
Mijn merrie mist meerdere kiezen en kan Lucerne goed kauwen.
Misschien een tip maar ik spoel met de slang regelmatig de mond van mijn paard uit waardoor proppen vrij komen en dan spoel in na met Chlorhexidine spoeling. Helpt tegen onstekingen.

Dat is idd handig!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:07

Bij de paardendrogist krijg je le brick ruwvoer, dat zou korter moeten zijn maar ik denk dat je daar veel van nodig hebt en dat is gruwelijk duur.
Het is eigenlijk voor hoefbevangen paarden en dus weinig eiwit en suikers en ik heb eens gehoord dat het korter is dus niet zo'n lange stengels.
Misschien een combinatie van lucerne en le brick, zeker omdat lucerne soms ook nog melasse bevat.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:30

De korte stengeltjes a 2 cm lang van bijvoorbeeld Lucerne en grasmix, maakt dat slechte-tanden-paarden snel een slokdarmverstopping krijgen: deels ongekauwd doorslikken is heel makkelijk met dit spul. En juist dit spul propt/klontert in droge toestand razend snel in de mond/keel. Probeer maar eens verkruimeld droog beschuit snel en zonder te kauwen door te slikken... je stikt bijna.
Echter meng je dit verkruimelde beschuit met bijv melk of brintapap, dan kan je het zonder problemen en zonder te kauwen doorslikken.

Korte stengeltjes gemengd in een geweekte bietenpulp maakt de kans tot verslikking/-verstopping al een stuk kleiner.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:21

Wij hebben een oude pony gehad die ook kiezen ging missen. In het begin heeft hij gewoon droge lucerne gekregen, toen hij zijn kuil niet meer wegkreeg. Daarnaast kreeg hij een slobber.
Op den duur at hij de droge lucerne ook niet meer, toen zijn we zijn lucerne door de slobber heen gaan mengen, toen is het weer een tijd goed gegeaan. Tot hij dat ook niet meer wegkreeg, zijn we over gegaan op grasbrok geweekt in de slobber en hier heeftie het nog behoorlijk lang op gedaan (inmiddels waren alle kiezen weggesleten, achter zijn voortanden was alles glad).
Hij bleef ook redelijk goed in zijn bespiering zitten, is uiteindelijk van ouderdom gestorven.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:15

Marije_jiplover schreef:
Wij hebben een oude pony gehad die ook kiezen ging missen. In het begin heeft hij gewoon droge lucerne gekregen, toen hij zijn kuil niet meer wegkreeg. Daarnaast kreeg hij een slobber.
Op den duur at hij de droge lucerne ook niet meer, toen zijn we zijn lucerne door de slobber heen gaan mengen, toen is het weer een tijd goed gegeaan. Tot hij dat ook niet meer wegkreeg, zijn we over gegaan op grasbrok geweekt in de slobber en hier heeftie het nog behoorlijk lang op gedaan (inmiddels waren alle kiezen weggesleten, achter zijn voortanden was alles glad).
Hij bleef ook redelijk goed in zijn bespiering zitten, is uiteindelijk van ouderdom gestorven.

Ik denk dat ik dat maar s ga proberen. Jammer dat ze dat spul allemaal zo prijzig maken. Zal wel een enorme aanslag op mijn weer salaris worden Tong uitsteken

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:21

Anneke Hallebeek (als ik het goed heb) heeft ook speciale voeders voor probleempaarden. Ook voor het oudere paard, dit vervang volledig het ruwvoer. Dit voer is alleen via de dierenarts te verkrijgen, hoewel veel kleinere dierartsen het nog niet echt kennen. Ik ben eraan gekomen via dierenkliniek emmeloord. Die hebben mij ook aan speciaal voer voor mijn jonge merrie geholpen en het is echt supergoed voer!
En dat voer heet.. eh... sanequi. Ja heb net even gezocht via google het is inderdaad anneke hallebeek en dat voer dat zij heeft ontwikkeld heet sanequi. zie ook www.voedingsadviespaard.nl. In echte probleemgevallen kan ze ook een speciaal dieet samenstellen voor je paard, waarbij je precies weet hoeveel wortelen/bieten/etc etc je paard moet hebben, gebaseerd op lengte, gewicht, prestaties, leeftijd etc. Misschien heb je hier ook wat aan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:47

Er is zelfs een artikel van Anneke te vinden op internet mbt voer voor oudere paarden, dat heeft ze geschreven in "de hoefslag". Is op basis van oa zemelen, pulp, havermout, bolkaf en olie.

Lucerne schijnt er ook in brokvorm te zijn ...... misschien nog gemakkelijker te verwerken voor een paard dat niet goed kan kauwen ( die brok moet eerst geweekt ).