Ervaring met 5 daagse kuur Panacur? (mager paard)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Ervaring met 5 daagse kuur Panacur? (mager paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:59

Mijn pony is altijd al geen dikkerd geweest. Het is een 'droog' paardje waar je de spieropbouw goed van ziet.
Sinds enige tijd voer ik hem iets meer, museli en brok 2 x daags en 3 x daags goed hooi.
Hij heeft laatst paar x koliek gehad en dit wijd ik aan een paar uur in volle weide. Hij staat overdags buiten, maar op weinig gras. Ik liet m dan een paar uurtjes op volle wei om ook wat aan te zetten.
Daarna op stal (niet elke keer) had ie buikpijn. Ik liep er dan wat mee, ontluchte ie wat, mestte en was t zo goed als over.

Hij blijft toch hoekig en je blijft zn ribben zien. Verder glimt ie wel, is alert, buiten fris enz.
Er is me al maismeel aangeraden, moet ik mixen met slobber, dan lust ie het. Maar moet ook weer oppassen met wisselen van rantsoenering.

Nu sprak ik gisteren de veearts.. die vond dat ie toch mager was.. ziet er niet lekker uit..nee..
Zei hem 5 dagen een kuur Panacur te geven.
Maandag word ik teruggebeld daarover. Ik vroeg me af:
gaat het nu om wormspuiten 5 x geven.. of een siroop 5 dgn op eten?

En als t nu om spuiten gaat; bestanddeel is fenbendazal. In de equiwomr F zit dezelfde hoeveeldheid fenbendazal... dan zou dat ook kunnen?

Wellicht dat iemand ervaring heeft? Dan weet ik vast iets vóór de maandag Knipoog

Niet een allerbeste foto, maar meest recente (aug.) Voor t idee
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Branca op 17-10-08 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

sammie18

Re: Ervaring met 5 daagse kuur Panacur? (mager paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:04

Ik heb niet zozeer ervaring met panacur, zelf heb ik mijn paard bietenpulp gegeven, goed aanmaken met water en laten inweken. Mijn paard kwam er redelijk van bij.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:27

Fenbendazole is een slecht idee. Zowat alle wormen zijn daar resistent voor. Het zijn enkel spoelwormen die je daar effectief mee kan aanpakken. Maar zover ik zie op de foto is je paard geen veulen meer, dus de kans dat hij spoelwormen heeft is relatief klein. BOvendien is het ook een raar idee om vijf dagen na elkaar te ontwormen met een middel dat niet werkt. Ik zou hem één keer equest pramox geven. Daarmee heb je zowat alle wormen mee. Verder vind ik niet dat je pony er zorgwekkend mager uit ziet. Voor zover ik op de foto zie, ziet hij er normaal uit.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:35

Heb net veearts aan de lijn gehad:
idd een ontwormingskuur met fenbendazal geven, 5 dgn.
Ik zei al dat ie nooit een dikkerd was, maar ze zei dat je in zn ribben keek ipv er overheen. Ook vond ze zn vacht stekelig. Ze kent het paard al enkele jaren. Ook moet ik mijn voer aanpassen.
Om eea te doorbreken na al die tijd ga ik dat toch maar doen, anders had ze wel iets anders aangeraden? Koe
Op foto zie je een 'droog' paard.. vanaf zijkant kan je idd zn ribben zien.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:45

Ik vind het nog steeds een dom idee. De resistentie voor fenbendazole is gigantisch! Behalve spoelwormen is er geen enkele worm nog aan gevoelig. Equest pramox is je beste keuze. Vijf dagen een middel geven waarvan je weet dat het niet werkt is een beetje geld weggesmeten vind ik.