Wat is jouwn ervaring met een ataxtie`s paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Wat is jouwn ervaring met een ataxtie`s paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 15:40

Maandag is de osteo bij mijn paard geweest. Na 3 jaar gedacht te hebben dat mijn paard patella fixatie had ten gevolge van slappe knieën omdat hij zo snel gegroeid was. Kwam eigenlijk iets heel anders naar voren toe. Mijn paard is ataxie`s. Mijn paard liep altijd al met zijn achterhand alsof hij dronken was en er zit weinig kracht in. Toen ze het linker achterbeen vertilde corrigeerde mijn paard zich meteen maar bij het rechter achterbeen deed hij dit niet. Bij een knik in de nek begon het probleem zichtbaar te worden. Hier lag volgens haar het probleem. Als enter of twenter heeft meneer waarschijnlijk te wild met zijn maatje gespeeld waardoor een zenuw in de knel gezeten heeft. Omdat deze te lang in de knel gezeten heeft is er een bloeding ontstaan waardoor het zenuwstelsel en ruggenmerg wat beschadigt is. Het seintje dat zijn hersenen doorgeven om vooral zijn rechterachterbeen te gebruiken komen hierdoor niet goed door. Ik heb nooit heel veel met mijn paard durven doen door zijn kwaal en mijn zwangerschap. Hij is nu 6 en het word nu toch tijd dat hij aan het werk gaat om sterker te worden en spieren op te bouwen. Ik kreeg het advies om met dubbele longe te gaan werken en balkjes kris kras neer te leggen zodat hij zich meer bewust word van zijn achterhand. Ook vitamine E zou een goede invloed hebben op het zenuwstelsel en ruggenmerg. Ik wil heel graag ervaringen horen van anderen die ervaren zijn met dit soort paarden.
Clown

mariska32

Re: Wat is jouwn ervaring met een ataxtie`s paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 04:04

in welke mate heeft jouw paard ataxie?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 07:01

Ik heb er slechte ervaringen mee, beschadiging in halszenuwen hebben uiteindelijk geleid tot inslapen. We zijn jaren gewoon aan het rijden geweest, maar niets ging ooit vanzelf. Uiteindelijk kwam hij niet overeind in stal en zijn we gaan dokteren. Daar bleek al snel dat het foute boel was. Nog twee jaar heeft ie gepensioneerd rondgelopen en toen was het klaar.

Ik zou hier nog een second opinion bijhalen, want een atactisch paard kan gevaarlijk zijn, juist omdat ie geen controle heeft over wat ie soms doet.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 07:17

Het lijkt mij een goed idee om ook even een dierenarts ernaar te laten kijken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 07:29

Ik ga mee met voorgaande.

Ataxi die in de hals veroorzaakt word, is vaak de ergste vorm, paard heeft minimale controle over de achterhand, en kan een gevaar voor zichzelf en voor de ruiter vormen.
Een second opinion kan geen kwaad in elk geval.

Licht atactische paarden kunnen nog wel gereden worden, deze zijn gebaat bij heel veel rechtuit-werk. Heel veel stappen op het harde en rechtuit.

Ik vind het ronduit vreemd dat je als trainingstip longeren kreeg, longeren is juist slecht en erg moeilijk voor atactische paarden.

Korte draaien moet je zoveel mogelijk voorkomen,ook de stapmolen moet gemeden worden, evenals korte wendingen en voltes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 07:32

ik zou toch even de VA om een second opinion vragen...........

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 07:33

Ik vind het eerlijk gezegd dat een osteopaat zo op eigen houtje gaat handelen en je niet naar een goede kliniek doorstuurt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:21

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, ik heb een 4 jarige die een paar weken geleden ineens heel wankel op de benen stond en een atactische manier van bewegen had gekregen. Ik heb er een dierenarts bijgehaald en het enige dat hij kon zeggen was dat hij inderdaad atactisch bewoog en mogelijk tevens kreupel was. Dat laatste bleek later ook te komen van de ataxie. Ook mijn paard heeft al jaren geregeld last van een hakende knie.
De DA vertelde dat ataxie in principe meerdere oorzaken kan hebben zoals een val, Rhino en mogelijk erfelijkheid. Wanneer het van een val zou komen is de enige mogelijkheid röntgen-opnamen te maken van de hals in verschillende standen, een paard moet hiervoor onder narcose. Mijn paard heeft een klein kuurtje ontstekingsremmers gehad, maar hij twijfelde of dat iets zou doen.

Er schijnt ook een methode te zijn dat er kan worden gemeten in hoeverre bepaalde prikkels doorgegeven worden door de zenuwen heen en daarmee schijnt ook een eventuele blokkade gevonden te kunnen worden. Ik meen dat dat een EMG heet maar daar moet ik me nog verder in verdiepen.

Een aantal voedingssupplementen die een positieve invloed hebben op de zenuwgeleiding zijn in ieder geval vitamine B, E en magnesium. Ik voer de mijne nu ook Neuro-Cure van VSM bij, een homeopahisch middel dat speciaal hiervoor zou zijn. In hoeverre alles gaat werken weet ik niet. Vanmiddag komt bij de mijne een fysiotherapeut, ik hoop dat zij mij kan zeggen waar het precies zit.

Ik zag in jouw profiel dat je een fries hebt, gaat het om deze? Friezen schijnen genetisch wel makkelijker problemen met dit soort zaken te hebben. Ik denk wel dat het verstandig is om eens met je dierenarts te gaan praten wat hij voor een mogelijkheden ziet (misschien heb je dit al gedaan?). Voor zover ik heb begrepen hoeft ataxie helemaal niet het einde te betekenen, er schijnen zelfs toppaarden te zijn die licht atactisch zijn. Maar op z'n beloop laten lijkt me niet verstandig.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:39

In Gent kunnen ze bekijken in hoeverre de zenuwen beschadigd of alleen afgekneld zijn en of er nog hoop op herstel is. Wel een stukje rijden, maar in NL zijn deze onderzoeksmogelijkheden niet. Kennis van mij werd een jaar geleden door de Lingehoeve daar naar toe doorverwezen.

Onderzoek was toen helemaal niet duur en je weet dan wat er aan de hand is. Zou dus gewoon met Gent bellen als ik jou was en zeker niet gaan trainen voor dat je weet wat of hoe. Is echt niet leuk voor je paard als het niet helpt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:49

irmaz, licht atactisch wil zeggen een ietwat slappe achterhand. Als ze achter zwalken, is dit toch al snel een beetje meer dan lichte ataxi ...

Ik ken weinig tot geen succes verhalen mbt zware ataxi. Lichte ataxi wil zeggen dat ze wat zwakker zijn van achteren, als ze zwalken, of bij de achterbenen-proef, niet zelf corrigeren, spreek je al van een "zwaardere"vorm dan lichte ataxi.
Voor de basissport maakt dit niet zoveel uit, voor de hogere absoluut wel.
Hele zware ataxi gaat gepaard met omvallen als ze een bocht willen maken of vanuit stand omdraaien oid. Dat is de gevaarlijkste gradatie.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:54

daffodil schreef:
Ik heb er slechte ervaringen mee, beschadiging in halszenuwen hebben uiteindelijk geleid tot inslapen. We zijn jaren gewoon aan het rijden geweest, maar niets ging ooit vanzelf. Uiteindelijk kwam hij niet overeind in stal en zijn we gaan dokteren. Daar bleek al snel dat het foute boel was. Nog twee jaar heeft ie gepensioneerd rondgelopen en toen was het klaar.

Ik zou hier nog een second opinion bijhalen, want een atactisch paard kan gevaarlijk zijn, juist omdat ie geen controle heeft over wat ie soms doet.

Helemaal mee eens. Een atactisch paard kan heel gevaarlijk worden en ik vind het knap dat een osteo zo'n diagnose kan stellen terwijl de meeste dierenartsen ataxie niet eens direct herkennen (en vaak ook niet na onderzoek). Dit omdat de afwijking soms zo minimaal is dat het met het blote oog bijna niet te zien is, maar je er met rijden wel degelijk last van kan hebben. In Gent kunnen ze inderdaad de mate van ataxie vaststellen middels een onderzoek.

Ataxie gaat nooit over en wat ik gezien heb wordt het eigenlijk alleen maar slechter en slechter, dit kan soms erg snel achteruit gaan met als resultaat inslapen. Ik heb nog nooit een atactisch paard gezien wat na de diagnose gewoon nog jaren doorhobbelde.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:43

Marieke_K schreef:
Helemaal mee eens. Een atactisch paard kan heel gevaarlijk worden en ik vind het knap dat een osteo zo'n diagnose kan stellen terwijl de meeste dierenartsen ataxie niet eens direct herkennen (en vaak ook niet na onderzoek). Dit omdat de afwijking soms zo minimaal is dat het met het blote oog bijna niet te zien is, maar je er met rijden wel degelijk last van kan hebben. In Gent kunnen ze inderdaad de mate van ataxie vaststellen middels een onderzoek.

Het is op zich niet vreemd dat een osteopaat zo'n diagnose kan stellen aangezien Ataxie een verzamelnaam is, de oorzaak heb je daarmee nog niet gevonden.

Citaat:
Ataxie gaat nooit over en wat ik gezien heb wordt het eigenlijk alleen maar slechter en slechter, dit kan soms erg snel achteruit gaan met als resultaat inslapen. Ik heb nog nooit een atactisch paard gezien wat na de diagnose gewoon nog jaren doorhobbelde.

Of het kan verbeteren of alleen verslechterd hangt helemaal af van de oorzaak. Ook hier op bokt ben ik al wat verhalen tegengekomen van mensen die hun atactische paard weer zover terug hebben gekregen dat ze er binnen bepaalde grenzen mee kunnen rijden. Je kunt Splash1999 haar profiel eens bekijken.

Maar natuurlijk moet je niet verwachten dat je met een zwaar atactisch paard Grand Prix dressuur kunt gaan rijden Cool Maar als ik TS haar verhaal goed lees heeft ze niet een zo heel erg zwaar atactisch paard. En die van mij zwalkt inmiddels gelukkig niet meer maar wanneer je naar het neerzetten van de hoeven luistert kun je horen dat het in stap nog geen zuivere 4 takt is.

Kan iemand mij vertellen wat de kliniek en het adres is in Gent waar ze dat onderzoek doen?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:58

IK heb afgelopen jaar een oudje met lichte ataxie gekocht, aan hem merk je alleen dat ie wat zwakker en slapper is in zijn achterhand ( wat sleept) maar verder niet.
Met rijden gaat het prima, wel hou ik er zelf rekening mee dat ik niet te strak draai enzo, niet omdat hij het niet kan, maar gewoon om er wat extra rekening mee te houden. Ik rij lekker buiten met hem en idd veel rechte stukken, dat gaat prima.
Ook is het wat verbeterd en sterker geworden heb ik het idee sinds hij 24-7 buiten loopt en dus de hele dag beweegt

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 14:45

Ik heb juist eerst de v.a erbij gehad en deze constateerde dus patella fixatie door slapte. Ik heb daar altijd mijn twijfels bij gehad. En achteraf terecht dus. De Osteo heeft mij duidelijk laten zien en uitgelegd waar het probleem lag en alle puzzelstukjes vielen gewoon op zijn plaats. Hij is nooit omgevallen en ik krijg ook niet de indruk dat dit snel gebeuren zal. Goed, nu laat ik het paard nogmaals onderzoeken bij een kliniek, kosten voor alleen een diagnose zijn al zo`n 400 tot 1000 euro (heb ik al na gevraagd) dan krijg ik dus waarschijnlijk hetzelfde te horen of, dat er in een minimaal geval ook misschien nog een operatie mogelijk is (voor een aantal duizend euro`s) die misschien ook nog verkeerd afloopt.....Geloof me, ik heb het echt wel voor mijn beesie over maar ik heb inmiddels al heel wat in hem geinvesteerd (zonder resultaat) Zo heb ik nog een paard gehad wat van de 1 op de andere dag hartstikke ziek was. Ik heb echt een abonnement op de v.a gehad weer een onderzoek weer een kuur....weer dit..weer dat... Uiteindelijk is ze alsnog gestorven. Dus hoever ga je daarin??? Scheve mond Als het geldboompje op mijn rug nou eens groeien ging Haha! dan zou ik de hele wereld voor hem over gaan

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:05

Katja schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd dat een osteopaat zo op eigen houtje gaat handelen en je niet naar een goede kliniek doorstuurt.

Ik ben die "eigenwijze" osteopaat geweest. Knipoog
Zoals Claudia hierboven ook al verteld is het iets genuanceerder gegaan.
Ik heb geen diagnose gesteld, maar het paard zien lopen, testjes gedaan en een bewegingsonderzoek gedaan, o.a. van de wervelkolom.
Gezien de slechte controle over zijn achterlijf, het "waggelen", de trage reflexen aan een achterbeen, bijna omvallen als je hem aan zijn staart opzij trekt, een zeer vreemde beweeglijkheid van zijn hals, etc., heb ik mijn vermoedens wat betreft de ataxie geuit.
Uiteraard heb ik voorgesteld direct naar een goede kliniek te gaan. In België is inderdaad een kliniek die op dit gebied erg goed is.
Maar Claudia geeft hierboven zelf al aan wat hierbij het probleem is.
Vervolgens hebben we een aantal oefenmogelijkheden besproken.
Paard is zeker niet zo slecht dat dat niet verantwoord is. Daar komt bij dat het paard sinds het wordt bereden alleen maar vooruit is gegaan en oefening dus zeker zin blijkt te hebben.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:59

Ik had twee jaar terug een tweejarige met zware ataxie. De zesde/zevende halswervel in zijn hals was dusdanig vervormd (waarschijnlijk door trauma) dat hij amper meer op z'n benen kon staan. Hij waggelde heel erg en op een gegeven moment werd het zelfs zo slecht dat hij telkens dreigde om te vallen. We hebben hem toen helaas moeten laten inslapen.

Nu, twee jaar verder, heb ik een paard met op dezelfde plek in de halswervel een probleem. Twee jaar terug had ik hem gekocht en kreeg hij ineens een groeispurt. Hij werd opeens wat slap en slungelig. Wij dachten dat dit door de groei kwam maar hadden voor de zekerheid een foto laten maken van z'n hals. Daar bleek uit dat een werveltje niet lekker was meegekomen in de groei. De klachten waren zo miniem dat de DA het wel verstandig vond hem toch een tijd op het land te zetten en te bezien of hij er nog overheen zou groeien. Helaas is het daarna maar even goed gegaan en werd hij daarna weer slapper. Dit slappe kwam eigenlijk alleen tot uiting onder het zadel. Zo aan de hand of longe zag je er haast niets van. Daarom kregen we in de kliniek ook steeds te horen dat hij klinisch gewoon in orde was en dat we hem maar de tijd moesten geven. Het werveltje in z'n hals vormt een soort 'skischansje'. Daardoor knelt er blijkbaar toch iets af. De klachten zijn: slapte in de achterhand, bij belasting onder het zadel erg klappen in de voorvoeten/ijzers, lichte coordinatieproblemen in achterhand (wat voorheen op slapte werd gegooid dus) en heel veel moeite met buigen in zijn lijf onder het zadel. Hij is ook altijd erg terughoudend (echt niet vooruit te branden soms). Volgens de da komt dit alles door die wervel. Knelt de zenuw blijkbaar erger af wanneer je hem onder het zadel hebt. Zelfs draven aan een lang teugeltje vindt hij erg moeilijk. Stomme is dat je zo aan de hand niks aan hem ziet. We hebben hem op de kliniek aan de hand moeten laten draven en aan een halstertje moeten longeren. Dan zie je dus haast niets ervan. Zodra je erop zit wordt het weer een ander verhaal. We staan nu voor een lastige beslissing...aangezien ik al een paard met pensioen heb is een tweede paard met pensioen en dan nog een paard erbij kopen om goed mee te kunnen rijden en wedstrijden mee te kunnen rijden bijna niet haalbaar. Bovendien is hij nog maar 5. Ik heb soms ook het idee dat hij geen plezier heeft in wat beweging onder het zadel. Weet niet of het hem pijn doet maar hij heeft wel moeite. Je voelt hem onder je bij het aandraven echt spannen in z'n hele lijf en strak worden. Hij compenseert het hier en daar wat waardoor hij z'n spieren toch ook niet fijn ontwikkelt of lekker los kan laten.

Ik ben vooral verdrietig dat ik een tweede paard tref met deze klachten. Moet nu goed nadenken hoe nu verder. Het is zo'n lief en eerlijk paard.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:18

@Abrahams, jij hebt wel heel erg veel pech Verdrietig Kun je niet gaan mennen met het paard? Dan hoeft hij geen gewicht op zijn rug te dragen.

@Heleenxx: Is het mogelijk om met osteopathie iets te verbeteren aan ataxie?

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:54

Kan ataxi ook in de voorbenen voorkomen?
Is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat een paard als beginnend symptoom vaak struikelt tijdens het rijden?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:02

@Abrahams: Ach gut Verhaal klinkt bekend en verschrikkelijk dat het de tweede is die je zo tegen komt..

@Claudia: ik snap je punt. Ik wil je vooral mee geven goed op je paard te blijven letten. Het dier van mijn vriendin werd op een gegeven moment zo onzeker van zijn ataxie dat het dier dood ongelukkig werd en nog meer ging mankeren, dan moet je helaas het dieren welzijn voorop gaan stellen boven je eigen gevoel voor het dier.

@Wantivano: Ataxie op de voorbenen kan ook, maar veel struikelen kan veel meer oorzaken hebben, wellicht is het verstandiger om je DA te raadplegen over het struikelen, wij kunnen lastig je paard beoordelen vanachter een schermpje Lachen

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:36

[quote="

@Wantivano: Ataxie op de voorbenen kan ook, maar veel struikelen kan veel meer oorzaken hebben, wellicht is het verstandiger om je DA te raadplegen over het struikelen, wij kunnen lastig je paard beoordelen vanachter een schermpje Lachen[/quote]

Mijn paard heeft nergens last van hoor Lachen. Was alleen benieuwd, omdat je het vaak over alleen de achterkant hoort. Bedankt!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:47

Hier zijn in de afgelopen 3 maanden 2 jonge paarden ingeslapen vanwege ataxie. Het begon bij de jaarling als licht onregelmatig en werd erger, bij de driejarige was eerst niks te zien en die had het ineens toen hij met de vrachtwagen meegeweest was. Het begon met wat slepen met een achterbeen, uiteindelijk sleepte de 3jr ook met een voorbeen over de grond. We hebben ze nog een tijd lang ingespoten met vitamine B12, dat zou moeten helpen als de druk op de zenuw werd veroorzaakt door een bloeduitstorting als gevolg van trauma. Ze zijn een tijdje stabiel gebleven, maar uiteindelijk was het toch duidelijk dat het slechter werd. De jaarling had het zo erg dat hij geen korte bocht kon draaien zonder enorm over corrigeren om niet om te vallen en in galop viel hij soms spontaan omver. De 3jarige hebben ze ook getest en hij liet zijn benen gewoon neerzetten en liet ze staan. Als hij zich deftig maakte in draf zag je alleen iets onregelmatigheid, maar een gewoon drafje was niet om aan te zien. Uiteindelijk zijn ze 2 mnd na elkaar weggegaan. Dit waren twee halfbroertjes, hadden dezelfde moeder. Moeder heeft het niet en de merrielijn ervoor ook niet.

Een oudere merrie heeft een lichte vorm, onder het zadel was ze niet sterk genoeg en zakte af en toe door haar achterhand. Toen hebben we haar een tijdje alleen gelongeerd en veel stap met overgangen naar draf en weer terug om sterker te maken. Dit heeft wel goed geholpen, ze kon toen een half uur goed aan de slag zonder last. Echt voor de sport zou het nooit wat worden, maar voor recreatie zou het wel gaan

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:56

Een van de mogelijkheden is een MEP-test laten doen. Dit doen ze inderdaad op de faculteit in Gent (maar wie weet ook ergens in Nederland?). Bij deze test worden via een magnetisch veld pulsen doorgegeven aan de hersenen, en via electroden wordt de reactie van de spieren gemeten. Door de reactie op de vier benen op standaard bepaalde punten na te gaan, is het mogelijk het letsel ONGEVEER te lokaliseren, zo ook de graad van afwijking. Door deze test na een tijdspanne van een half jaar opnieuw te doen, en in dit half jaar bijvoorbeeld aangepaste training, of net weidegang te geven, is het mogelijk na te gaan of eventuele verbetering mogelijk is.

De diagnose 'ataxie' is inderdaad zeer wijdomvattend, en het is lastig letsels te vinden en de grootte hiervan na te gaan. Een röntgenopname van de hals is nog mogelijk, maar als je verder naar he thoracale/ lumbale ruggemerg wil kijken wordt het helemaal moeilijk.

Afahankelijk van je plannen met je paard, is het toch raadzaam even verder te kijken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:19

de spierkracht van mijn atactische paard is enorm toegenomen door doelmatig te trainen en veel rechtuit rijden. Kreeg laatst nog een compliment erover van de arts. dat wil verder niet zeggen dat we er geen probleem mee hebben. We komen nu op dit moment niet verder en zijn haar door de molen aan het halen. Maar over het algemeen gaat het goed bij haar.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:33

Evelyntje schreef:
Een van de mogelijkheden is een MEP-test laten doen. Dit doen ze inderdaad op de faculteit in Gent (maar wie weet ook ergens in Nederland?). Bij deze test worden via een magnetisch veld pulsen doorgegeven aan de hersenen, en via electroden wordt de reactie van de spieren gemeten. Door de reactie op de vier benen op standaard bepaalde punten na te gaan, is het mogelijk het letsel ONGEVEER te lokaliseren, zo ook de graad van afwijking. Door deze test na een tijdspanne van een half jaar opnieuw te doen, en in dit half jaar bijvoorbeeld aangepaste training, of net weidegang te geven, is het mogelijk na te gaan of eventuele verbetering mogelijk is.

De diagnose 'ataxie' is inderdaad zeer wijdomvattend, en het is lastig letsels te vinden en de grootte hiervan na te gaan. Een röntgenopname van de hals is nog mogelijk, maar als je verder naar he thoracale/ lumbale ruggemerg wil kijken wordt het helemaal moeilijk.

Afahankelijk van je plannen met je paard, is het toch raadzaam even verder te kijken.

Is een EMG-test op de faculteit in Utrecht hetzelfde als de MEP-test in Gent?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:51

Bij de mijne is ook ataxie/wobbler geconstateerd als 2-jarige (ook 6e/7e wervel).
Hij viel toen om, heel veel struikelen en zijn achterhand sleepte na.
Het is waarschijnlijk als jaarling gebeurd (over de kop geslagen na uitbraak)

Gelukkig is het bij mij tot nu toe een happy ending.
Ik heb destijds direct Steffi van der Laarse erbij gehaald en laten onderzoeken/behandelen.
Ik heb van haar Arnica c30 / hypercum c30 druppels gekregen en na 1 maand was hij weer goed op de benen.
De druppels sloegen gelukkig goed aan.
Hij waggelde in het begin nog wel wat achter in stap, maar hij is daarna stabiel gebleven.

Nu 1,5 jaar later is hij nog steeds stabiel en veel sterker.
Hij wordt momenteel zadelmak gemaakt en hij loopt heel erg goed Cool
Hij heeft nergens last van, is zo lenig als wat en je ziet er niets meer aan.

Ik heb gewoon superveel geluk gehad!
Mijn paard is gewoon bruikbaar en gelukkig ook nog voor de sport Pling .
Ik moet hem door zijn handicap wel op de klassiek manier rijden, dus niet LDR.
Maar dat is geen straf voor ons beide Knipoog

Voor diegene die willen, per PB zijn filmpjes van het zadelmak maken verkrijgbaar (stap/draf/galop)!