Graasvoetje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Graasvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:48

Hoi,

Mijn veulen van 1 1/2 staat sinds een klein jaar in de opfok. Nu heeft ze daar een graasvoetje opgelopen (toen we haar wegbrachten had ze 4 keurige hoefjes dus dit is ontstaan op de weide en niet aangeboren). Het voorstel van de hoefsmid (NB) is om haar maandelijks te bekappen en zo voorzichtig de hoef weer naar normale(re) stand te krijgen. Wie van jullie heeft hier ervaring mee en kunnen jullie ook aangeven hoe lang het bij jullie heeft geduurd voor alles (al dan niet) goed kwam? Ik ben erg benieuwd.

Lise81

Re: Graasvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:01

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:13

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:15

Het is en geen grasbeen en geen bokhoef. Een graasvoet krijgt een paard omdat ie altijd met hetzelfde been naar voren staat. Daarom is het voetje wat altijd naar achter staat, stijler dan het voetje wat naar voren staat. Zo'n stijl voetje van het grazen noemen ze een graasvoet. Een bokhoefje is aangeboren. Heel regelmatig de smid laten komen en het is binnen een paar maanden weer in onder. Wel moet je het goed bij blijven houden. Want vaak blijft het paard op die manier grazen en het voetje kan dus weer in de stijle stand terug komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:25

Ik heb het op dezelfde manier aangepakt zoals TS beschrijft in de aanpak van haar NB-er. Het is lastig te zeggen hoe lang het duurt voor het opgelost is, een harde ondergrond die meer slijtage aan de hoef aanbrengt is weer anders dan een zacht weiland.

Ik bekapte het paardje wekelijks overigens en niet maandelijks.