Welk en hoeveel voer voor Shetlandveulens?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje70

Welk en hoeveel voer voor Shetlandveulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 09:44

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van twee shetland (hengst) veulens. Bij de fokker kregen ze naast melk en gras, altijd veulenbrok te eten. Hier krijgen ze gras en veulenbrok. Als ik op de verpakking van de veulenbrok kijk, zie ik dat er heel erg veel eiwit in zit. En volgens mij mogen Shetlanders niet teveel eiwit ivm hoefbevangenheid. Met welke leeftijd moet ik overgaan van veulenbrok naar ponybrok?

Momenteel doe ik (natuurlijk!) niets met hen, behalve paard laten zijn, ze staan elke dag op de wei, behalve als de wei echt helemaal onbegaanbaar is (zoals nu Haha! ), dan staan ze in de paddock. Hoeveel ponybrok mogen ze dan hebben?

TiffanyJoy

Re: Welk en hoeveel voer voor Shetlandveulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:46

Heb zelf ook een jaarling en een veulen beide shetlanders.
Het veulen krijgt nog wel veulenbrok.......paar handjes per dag.
De jaarling krijgt speciale muesli met laag eiwit en extra caroteen...verder krijgen ze onbeperkt hooi.
En elke dag krijgen ze een schepje foene griek en wat zeewier.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:55

Ik heb 2 veulens die net afgespeend zijn, ze krijgen samen 3x daags ander half bekertje pavo startbrok en 1 bekertje pavo nature best muesli erdoor.
Ze staan van half 9 tot half 5 buiten op het gras en krijgen ook nog enkele wortels. En op stal voor de nacht voordroog.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:07

mijn babyshet kreeg t/m 6 maanden veulenbrok en daarna eigenlijk alleen maar pavo summerfit/aura. En als ik nu iets met hem gedaan heb krijgt hij een piepklein handje muesli. Hij is nu 2 1/2 jaar en het enige wat ik doe is wandelen, spelen en losgooien met mn fjord.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:51

shetlandveulentjes mogen best wat hebben hoor Ja zou ze zeker wel veulenbiks bij blijven voeren want na het spenen kunnen ze redelijk snel afvallen. gewoon goed door die dikke vachtjes blijven voelen hoe dik ze zijn en daarop aanpassen met onbeperkt hooi en biks oid

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 11:43

Dank jullie wel voor de antwoorden. Het is moeilijk om te zien hoe dik ze zijn door die enorme vacht van hen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:41

[SH] > [VS]

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:49

Zelf heb ik ook een shet van nu bijna 5 maanden.
Door omstandigheden net afgespeend.
Die van mij heeft ook zo'n enorme vacht waardoor het idd erg moeilijk te zien is.
Hij krijgt op dit moment onbeperkt kuil en elke dag twee handjes bix.