Cauda Equina syndroom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

whoopie

Cauda Equina syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 09:42

Hallo

Mijn dierenarts vertelde dat er sprake kan zijn van het Cauda Equina syndroom bij mijn paardje, kan er nog niet zoveel info over vinden. Zijn er hier mensen die meer info hebben of er zelf ervaring mee hebben (bij hun paarden natuurlijk).

Alvast bedankt,

Groetjes Janneke.

Woody2015

Re: Cauda Equina syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:45

Neuritis cauda equinae, cauda equina syndroom

Een bij het paard voorkomende ontsteking van de cauda equina gepaard gaande met verlamming van rectum, anus, urineblaas, penis en staart. Histologisch wordt de zenuwaantasting vooral gekenmerkt door demyelinisatie en granulomateuze ontsteking. Ook andere spinale zenuwen en ook kopzenuwen kunnen ontstoken zijn (polyneuritis). Er wordt wel gedacht dat auto‑immuunmechanismen pathogenetisch een rol spelen.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 17:34

Jij hebt het dus over een vorm die ontstaat door ontsteking (neuritis).
Waar heb je de info vandaan, ik kan er wel iets over vinden maar gaat meestal over mensen of honden.

Alvast bedankt, Groetjes Janneke

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:21

Hey Janneke,
ik heb eigenlijk gewoon de ziekte ingetypt op google met paarden erachter en dan komt er een boel tevoorschijn.

Dus ; Cauda Equina syndroom paard

Zoek daar maar eens op en dan kom je het een en ander tegen!
Succes!!!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 05:40

Cauda equina is Latijn voor 'paardenstaart'. Het cauda equina syndroom (CES) is een vrij zeldzame neurologische aandoening, genoemd naar de bundel van de wortels van alle ruggemergzenuwen onder de eerste lendewervel. Deze zenuwwortels waaieren uit als een paardenstaart. Door bijvoorbeeld een tumor of een hernia in de rug raken deze zenuwen bekneld, waardoor allerlei klachten (uitvalsverschijnselen) kunnen optreden. Bij het cauda equina syndroom is vrijwel altijd sprake van een partiele dwarslaesie.(Gedeeltelijke verlamming)

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 12:30

Bedankt alvast, heb nu de info gevonden.
Ben vooral ook op zoek naar mensen die er zelf bij hun paarden ervaring mee hebben.

Groetjes Janneke

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:19

Iemand nog foto's???????????? Van alles????????