achterbeen soms op slot

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardjess

achterbeen soms op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 19:13

Hallo,
Misschien dat iemand een idee heeft wat mn pony heeft, daarom dit topic Lachen
Aangezien ze geen pijn heeft en niet kreupel loopt of iets heb ik er nog geen dierenarts bij gehaald.

Ik heb een pony (een haflinger/welhsje) van 14jr , die sinds een half jaartje ofzo af en toe met dr achterbeen opslot lijkt te staan.
Dit gebeurt alleen als ze vanuit stilstand wil lopen, dan loopt ze een paar pasjes moeilijk (schiet uit t stot) en vervolgens loopt ze gewoon en heeft ze helemaal geen last.
ik heb ook t idee dat als ik vaak rij (elke dag of om de dag) dat ze dan vaker op slot komt te staan.
Verder loopt ze de hele dag buiten in de wei en komt ze savonds binnen in dr stal.
groetjessss

xFioon

Re: achterbeen soms op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:15

mijn pony had dat vorig jaar ook, ik heb de dierenarts erbij gehaald
mijn pony wordt nu achter binnendoor bekapt door de hoefsmid, en loopt weer helemaal goed.
als dit neit helpt bij je pony kun je hem ook laten opereren...

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:17

klopt wat hierboven gezegt word Ja

Ik heb het vandaag nog gevraagd aan m'n DA omdat mijn 4 jarige het soms ook heeft

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:17

Die van mij heeft een tijd op speciaal beslag gestaan omdat ze en erg slap was van achteren en haar been op slot schiet. Inmiddels loopt ze op blote voeten en schiet het been alleen nog op slot als ze lange tijd stil staat en dus niet gereden wordt. Dan merk je dat alles weer slapper begint te worden waardoor het op slot schieten terug komt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:39

VSW-->MD

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:55

Ik zou er toch even naar laten kijken. Die van mij deed dat ook, na stilstand er moeilijk lopen en na een paar passen was het over.
Mijn paard heeft toch een peesblessure, helaas.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:58

Ik heb ook een paard gekend die dat heeft gehad. Deze kreeg later speciaal beslag en over was het. Wat wij als advies kregen van de DA was zodra het paard op slot stond, direkt een paar passen achteruit lopen met het paard zodat het weer los schoot en verders overleggen met de hoefsmit wat het beste is om te doen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:09

xFioon schreef:
mijn pony wordt nu achter binnendoor bekapt door de hoefsmid, en loopt weer helemaal goed.

klopt helemaal!
maar met alleen binnendoor laten zetten ben je er nog niet,ik moest mijn paard 2 maanden lang rechtuit rijden,dus niet op de volte,maar rechtuit op het harde,ook niet rijden in een mulle bodem,zodat de knieband sterker word,en waarom rechtdoor op het harde,omdat de knie iets naar buitenstaat(de banden houden dit normaal op zijn plaats,maar doordat die slap is komt de knie naar buiten,waardoor de knie niet meer recht in de kom valt en op slot slaat)daarom rij je rechtuit,de band word sterker(strakker),en duwt de knie weer recht,ga je op de volte,en de band is nog niet sterk,duw je de knie weer naar buiten,en lost het zich niet op,op een zachte bodem,moet het paard meer kracht zetten van achter,waardoor hij met zijn been gaat draaien,om meer kracht te zetten,en de bodem is niet stabiel,plus je kunt het overbelasten.
opereren gebeurt niet snel,en dan is het wel heel slecht.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:14

Je kunt ook de banden laten inspuiten, dan komt er nog geen operatie aan te pas. Maar ook hier kleven risico's aan.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:26

MISTRAL94 schreef:
Je kunt ook de banden laten inspuiten, dan komt er nog geen operatie aan te pas. Maar ook hier kleven risico's aan.

help niks,in nederland doen ze dat al niet meer,dan moet je al naar duitsland gaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:27

De verhalen zijn wisselend, ik heb hier op bokt wel positieve verhalen gelezen en het inspuiten kon hier gewoon in nederland.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:29

Ik dacht dat op slot slaan, meestal bij jonge paarden voor komt. Jouw paard/pony is 14, en eigenlijk weet je niet precies wat het is. Daarom zou ik toch een DA er naar laten kijken, dan weet je het zeker.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:29

knooopje schreef:
xFioon schreef:

klopt helemaal!
maar met alleen binnendoor laten zetten ben je er nog niet,ik moest mijn paard 2 maanden lang rechtuit rijden,dus niet op de volte,maar rechtuit op het harde,ook niet rijden in een mulle bodem,zodat de knieband sterker word,en waarom rechtdoor op het harde,omdat de knie iets naar buitenstaat(de banden houden dit normaal op zijn plaats,maar doordat die slap is komt de knie naar buiten,waardoor de knie niet meer recht in de kom valt en op slot slaat)daarom rij je rechtuit,de band word sterker(strakker),en duwt de knie weer recht,ga je op de volte,en de band is nog niet sterk,duw je de knie weer naar buiten,en lost het zich niet op,op een zachte bodem,moet het paard meer kracht zetten van achter,waardoor hij met zijn been gaat draaien,om meer kracht te zetten,en de bodem is niet stabiel,plus je kunt het overbelasten.
opereren gebeurt niet snel,en dan is het wel heel slecht.

nee okee, ikmoest eerst stappen aan de hand, ik mocht ook niet in een zware bak rijden, alleen rechtuit draven en nog niet galopperen eerst

paardjess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:45

Bedankt voor alle reacties, dit is inderdaad wat ik gelezen had. Wat ik alleen nergens kan vinden is dat doordat als ik vaker rij dat t dan slechter llijkt te gaan? klopt dit bij t op slot springen?
groetjes

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:50

paardjess schreef:
Bedankt voor alle reacties, dit is inderdaad wat ik gelezen had. Wat ik alleen nergens kan vinden is dat doordat als ik vaker rij dat t dan slechter llijkt te gaan? klopt dit bij t op slot springen?
groetjes

Dan zou ik het toch laten onderzoeken. doordat je meer aan het rijden bent zou je zeggen dat het allemaal sterker zou worden. Bij die van mij is het dus net andersom wanneer ze meer beweging krijgt wordt het op slot springen juist minder.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:52

als een achterbeen op slot schiet kan dat dan ook van spat zijn?
tenminste daar dacht ik aan, maar misschien is dat alleen bij het wegelopen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:57

Daar heb ik niet eerder van gehoord maar goed ik ben ook geen dierenarts

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:33

hoi,

Mijn paard heeft dit ook gehad toen hij jonger was. De knieschijf (de patella) staat dan vast.
Binnendoor zetten om de binnenste band te ontlasten Balkje lopen is een goed advies om de achterhand sterker te maken

Succes