Wat kunnen oorzaken zijn van Jeuk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LetsgoKelly

Wat kunnen oorzaken zijn van Jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:07

Beste allemaal,

Mijn tweejarige merrie is sinds kort erg aan het schuren gegaan. Ze heeft verschrikkelijke jeuk op haar borst en aan haar staart. Op haar borst heeft ze ook al een kale plek die nog steeds jeukt.

Ze heeft eind augustus haar eerste wormenkuur gehad

Nu is mijn vraag:
Wat kunnen allemaal dingen zijn die jeuk veroozaken?
Zou het ook gewoon de rui kunnen zijn of zou ze dan geen jeuk bij haar staart hebben?

Ik wil in ieder geval wormen uitsluiten, exceem weet ik weinig vanaf en ik weet dat ruien ook jeuk veroorzaakt, maar ik ben dus op zoek naar meer verklaringen als het geen wormen blijken te zijn.

Bedankt alvast.

spicegirl

Re: Wat kunnen oorzaken zijn van Jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:09

van ruien krijgen ze niet extreme jeuk.
waar ik aan denk, zijn luizen of mijt.dan worden ze gek van de jeuk, overal. de eczeemtijd is al wat voorbij, en dan is t meestal alleen staart/manen.
ff de DA bellen, het is nauwelijks tot niet met t blote oog te zien.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:28

Bij mij op stal is een paard die sinds enige tijd ontzettende jeuk heeft en zich kale plekken schuurt.
Overal op zijn lijf en ook manen en staart, dit paard heeft absoluut geen manen/staart exceem.
We hebben al het een en ander geprobeerd, van stro op vlas dit met rede omdat de kwaliteit van het stro momenteel slechter was en hij misschien daardoor irritatie had, maar geen effect.
Gewassen met alles waarmee je maar kan en mag wassen, homeopatische druppels en noem maar op, geen effect.
Nu zijn we back to basic met het voer gegaan, hij heeft namelijk ander voer gekregen en wie weet ligt het daaraan, maar dat duurt uiteraard enige tijd voordat het zichtbaar word.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 11:15

Hmm oke, de DA moet toch nog komen om in te enten dus dan kan ik dan gelijk laten kijken of het zoiets kan zijn.

Ik dacht ook miss een mestonderzoek laten doen voor wormen.

Het is zo vreemd dat ze niet overal jeuk heeft maar alleen haar borst en staart.

Als je het voer veranderd zou er toch al snel verbetering moeten komen verwacht je.. De irritatie is dan weggenomen lijkt me. Wel een dilemma zeg..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:23

Rui, exceem, wormen, schurft/mijt, voeding, luis, allergie, opgedroogd zweet, insectenbeten..
Een mestonderzoek kan nooit kwaad. Kun je bijvoorbeeld laten doen bij http://www.wormbestrijding.nl/ Een dag later heb je het potje thuis, en na opsturen heb je een dag later de uitslag al in je mailbox Lachen
Wat krijgt je paard te eten? Sommige paarden zijn erg overgevoelig voor suikers.
De rui kan ook zorgen voor jeuk op een paar kleine plekjes. Die van mij heeft dan altijd veel jeuk bij de flanken.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 11:38

Ze krijgt vanaf augustus Pavo Podo grow..
Maar zou het vreemd vinden als ze daar nu pas jeuk van krijgt. We zijn wel van hooi veranderd naar kuilgras.

Ik zal ze wel eens wassen op die plekjes met betadine shampoo, dat kan nooit geen kwaad.

De DA zal ik eens laten kijken voor eventuele beestjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:25

Ik ken meerdere paarden die extreem overgevoelig zijn voor kuil. In kuil zit heel veel suiker, en voor veel paarden is dat gewoon te voedingsrijk, en die krijgen dan vaak jeuk en uitslag. Ik zou nog eens even normaal hooi voeren, een paar maanden, en kijken of het dan over is.
Wassen met betadine is prima inderdaad. Dat kalmeert de huid ook.