Cornage operatie. Incl. Foto's

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Cornage operatie. Incl. Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:34

Mijn paardje is nu 2 keer geopereerd in 2 weken tijd aan ernstige cornage.

Toen ik wat dingen daarover probeerde uit te zoeken kon ik er hier op bokt weinig over vinden. Dus ik heb wat foto's gemaakt en wil ik hier delen met mensen die er wat meer vragen over hebben. Ik wist niet echt goed wat ik moest verwachten want ik had wel hele erge horror verhalen gehoord. Uiteindelijk viel het mij opzich wel mee.

In dit geval hebben ze de erg verlamde rechter stemband opgeknoopt aan de wand van de luchtweg. De eerste operatie was het niet ver genoeg opgebonden en daarvoor hebben ze het een tweede keer moeten doen. Bij de eerste operatie hebben ze het gat gemaakt onder de keel, van die keer zijn deze foto's. De tweede keer hebben ze dat gat niet opnieuw hoeven in snijden of openmaken.

Ik doe ze in link want het is natuurlijk niet echt een heel smakelijk gezicht.

http://s2.photobucket.com/albums/y37/Na ... C04555.jpg

http://s2.photobucket.com/albums/y37/Na ... C04557.jpg

http://s2.photobucket.com/albums/y37/Na ... C04559.jpg

Deze foto's zijn 1 dag na de operatie gemaakt.

Het is overigens wel de bedoelding dat deze foto's bekeken kunnen worden door mensen die meer willen weten over dergelijke operatie, en is het dus niet de bedoeling dat deze foto's voor andere doeleinden gebruikt worden!!

knooopje

Re: Cornage operatie. Incl. Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:40

lekker als ie gaat hinikken,klink hees en na een week komt er gore troep uit Vingers aflikken
hoe gaat het nu met je paardje?

even offtopic!wat een schattige 2ling!!!!
Laatst bijgewerkt door knooopje op 15-10-08 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:42

knooopje schreef:
lekker als ie gaat hinikken,klink hees en na een week komt er gore troep uit Vingers aflikken
hoe gaat het nu met je paardje?

Ja die periode hebben we al gehad. Ze staat al 2.5 week op de kliniek en die onderste wond is dus niet weer opengemaakt en zit nu al heel ver in het helingsproces.

Ze hinnikte overigens zowiezo al niet normaal meer. (helaas)

edit: Nu gaat het eigenlijk best goed met haar. Levendig en best zich zelf.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:44

Ziet er helemaal niet horror uit!
Ik heb al is eerder een paard gezien na een cornage ingreep...

succes met herstel van je paard!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:44

haha bedankt. Ik moet echt eens nieuwe foto's van de tweeling op bokt zetten. Zijn echt super gegroeid.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:48

Ik vind dit wel interessant om te zien.
Ik heb eigenlijk niet zo veel vragen, want ik weet niet zo veel van cornage af (ga mij eerst wel een keer verdiepen Lachen )

Maar sterkte en succes met Whiz!

En fijn dat de tweeling zo goed groeien Lachen (ik kan me het topic nog als de dag van gister herinneren...)

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:49

De foto's zijn inderdaad interessant.
Toch is het een relatief kleine ingreep of niet? Heb ik altijd geleerd tenminste.. Komt vaak voor iig.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 07:51

Eyck schreef:
De foto's zijn inderdaad interessant.
Toch is het een relatief kleine ingreep of niet? Heb ik altijd geleerd tenminste.. Komt vaak voor iig.

Nou, de DA zijn dat het toch een vrij ingewikkelde operatie was. En zij was door haar specifieke aandoening nogal een specifiek geval.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:38

Morgen mag ze weer terug naar huis. Dan heeft ze ook al 2.5 week daar gestaan meer dan genoeg!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:41

ziet er niet echt eng uit hoor.
dat gat wat je ziet is dat om alle pus enz eruit te laten vloeien??

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 16:04

buster4ever schreef:
ziet er niet echt eng uit hoor.
dat gat wat je ziet is dat om alle pus enz eruit te laten vloeien??

Bij die van mij was het geloof ik ook voor ademhaling. Er is ook een tube door het gat ingebracht om te zorgen dat ze wel kon ademen.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:02

haha Lachen mooi dat ze al weer haarzelf is:)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:13

Interessante foto's...
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe oud je paardje is. Een oud stalgenootje van mij heeft dit ook laten doen en de operatie heeft absoluut niet gewerkt. Ze mocht een tweede poging doen maar dan mocht ze wel weer RIKKEN aan de betreffende dierenarts. (betalen) Ik heb er zelf geen verstand van maar ik ben wel heel erg benieuwd wat voor een GARANTIES een arts dan kan geven over zo'n operatie. Is het leeftijdsgebonden? Wat was de reden dat jouw paardje voor een tweede keer onder het mes moest?
En betekent deze operatie nu dat je paard dan (over een paar maanden) weer helemaal ECHT aan het werk gezet kan worden?

Heel veel sterkte in ieder geval voor je eigen paard, het ziet er op zich best netjes uit, toch?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 21:07

Downhill schreef:
Interessante foto's...
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe oud je paardje is. Een oud stalgenootje van mij heeft dit ook laten doen en de operatie heeft absoluut niet gewerkt. Ze mocht een tweede poging doen maar dan mocht ze wel weer RIKKEN aan de betreffende dierenarts. (betalen) Ik heb er zelf geen verstand van maar ik ben wel heel erg benieuwd wat voor een GARANTIES een arts dan kan geven over zo'n operatie. Is het leeftijdsgebonden? Wat was de reden dat jouw paardje voor een tweede keer onder het mes moest?
En betekent deze operatie nu dat je paard dan (over een paar maanden) weer helemaal ECHT aan het werk gezet kan worden?

Heel veel sterkte in ieder geval voor je eigen paard, het ziet er op zich best netjes uit, toch?

Ze is 15 jaar oud. Volgens de DA een behoorlijke leeftijd, maar ze is sterk en vorig jaar een tweeling ter wereld gebracht terwijl het haar eerste drachtigheid was. De DA zei ook dat ze niet over kwam als een ouder paard, met het wakker worden uit narcose dan.

Nee geen garanties of het goed gelukt is. Maar dat zeggen DA's volgens mij nooit als ze moeten operern. Ze zeiden wel dat het zoveel graat zou verbeteren. Maar goed na de eerste operatie hoorde ik gewoon dat het niet was wat het zijn moest. En hij heeft toen dus weer gescoped en zei mij toen dat het inderdaad niet voldoende was dus dat het nog een keer moest gebeuren. Het paard zal nooit meer in de top van de sport kunnen lopen, maar dat is niet echt de reden waarom ik haar heb laten operen. Zij werd op een gegeven moment gewoon benauwd bij een klein beetje arbeid. Ze kan nu beter ademen wat gewoon het leven voor haar prettiger maakt en kunnen gewoon nog een beetje van elkaar genieten.. een bos rit en wat licht werk.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:35

Super dat je dat voor haar hebt gedaan Whis!
Vele mensen brengen een paard met cornage dan voor de dood. Ga je weer met haar fokken?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:46

Downhill schreef:
Super dat je dat voor haar hebt gedaan Whis!
Vele mensen brengen een paard met cornage dan voor de dood. Ga je weer met haar fokken?

Ja, dat zou ik op zich wel weer willen doen. Maar ben ook heel benieuwd wat ze qua rijden weer aan kan over een paar weken. Mocht het nog steeds moeilijk voor haar zijn dan ga ik er denk ik weer een veulen bij doen. En dan natuurlijk goed opletten dat het er geen 2 zijn.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:23

Ik was aan het googlen op cornage, een verkocht paard van mijn stalbaas blijkt het te hebben. Beest is echter al 11 maanden bij hem weg, hij wist er niets van en de huidige eigenaar wil hem weer terugbrengen... Wat overigens niet gaat lukken aldus de advocaat.

Anyway, was dus aan het googlen wat er aan te doen is, en hoe het komt. Lees dat 95% van de gevallen erfelijk zou zijn, behoorlijk percentage.

Maar ik las ook dat een operatie op de lijst van verboden ingrepen staat (nu was dat de bokt wiki) Verward Hoe zit dat dan?

IIG fijn dat Whiz ervan opgeknapt is!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:44

Wat onwijs boeiend dit! Ik kan helaas niet de foto's bekijken, dat doe ik vanavond.

Een stalgenoot haar paard heeft redelijk lichte cornage Lachen Die gaat alleen piepen en brommen als hij zich heel erg moet inspannen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:30

corine1981 schreef:
Ik was aan het googlen op cornage, een verkocht paard van mijn stalbaas blijkt het te hebben. Beest is echter al 11 maanden bij hem weg, hij wist er niets van en de huidige eigenaar wil hem weer terugbrengen... Wat overigens niet gaat lukken aldus de advocaat.

Anyway, was dus aan het googlen wat er aan te doen is, en hoe het komt. Lees dat 95% van de gevallen erfelijk zou zijn, behoorlijk percentage.

Maar ik las ook dat een operatie op de lijst van verboden ingrepen staat (nu was dat de bokt wiki) Verward Hoe zit dat dan?

IIG fijn dat Whiz ervan opgeknapt is!

Dat is geloof ik ook wel zo. Omdat het is de meeste gevallen gezien wordt als een schoonheidsfoutje. (dacht ik). Weet het overigens niet 100% zeker dat het zo is dat het een verboden ingreep is. Maar als de cornage hinderlijk is voor het paard dan doen ze het geloof ik wel.

Iig er stond nog een ander paard op de kliniek die de zelfde soort operatie had. Alleen volgens de DA had mijn merrie het in de ernstigste vorm.