HELE kleine bultjes onder de vacht...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

HELE kleine bultjes onder de vacht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:41

Vorige week was ik t paard lekker aan t rossen. Bij haar kont voelde het ineens heel hard aan. Toen ik voelde, voelde ik allemaal kleine bultjes (niet een paar, maar echt een heleboel kleine bultjes.)
Verder kan ik ze niet zien..... ze heeft er ook geen last van.
Kan dit komen door eiwitten? (hebben echt super goed hooi)

Ze heeft het alleen bij dat gedeelte, op bovenop haar kont. verder nergens...

Adil

Re: HELE kleine bultjes onder de vacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:46

Vliendertje schreef:
Vorige week was ik t paard lekker aan t rossen. Bij haar kont voelde het ineens heel hard aan. Toen ik voelde, voelde ik allemaal kleine bultjes (niet een paar, maar echt een heleboel kleine bultjes.)
Verder kan ik ze niet zien..... ze heeft er ook geen last van.
Kan dit komen door eiwitten? (hebben echt super goed hooi)

Ze heeft het alleen bij dat gedeelte, op bovenop haar kont. verder nergens...

Wij hbben dit laatst ook bij drie paarden geconstateerd: Allemaal hele kleine bultjes.

Het begint op één plek maar breidt zich over het hele lichaam uit. Bij onze paarden begon het bij de oren, toen over de hals en toen over de rug...! Het kwam best plots. We hebben de dierenarts erbij gehaald en wat bleek: een mineraaltekort (hoofdzakelijk Seleen dacht ik...)waardoor de weerstand van de paarden wat minder was dan anders en daardoor konden nu bacteriën annvallen die bij een goed gezond paard geen kans hebben.

We hebben een poedertje gekregen wat de paarden over het krachtvoer heen krijgen. Binnen 10-14 dagen moet het zo goed als voorbij zijn, anders krijgen ze een antobioticakuurtje!

Mijn tip: Dierenarts laten komen wat bij deze dingen moet je er snel bij zijn: De volgende fase is kalende plekken en etterige wonden...!

Edit: bij het vierde paard op stal is het ook op de kont begonne. Het is over het algemeen iets wat vooral bij jongere paarden eerder voorkomt...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 15-10-08 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

michon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:47

hoi,het zou kunnen door de eiwitten, mijn paard heeft het ook gehad, en die had ook last van teveel eiwitten , hebben ander voer genomen en zijn gestopt met kuil voeren, en ze verdwenen vanzelf!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:56

Het zit nu alleen nog op haar kont (nu dus ongeveer 1 tot twee weken)
Ik zie dat het nu nog niet groter is geworden.
Ik wacht nog heel even af, als het echt erger/meer word dan komt de DA... (aangezien het niet mijn paard is)

Hoe zag het eruit als je de haren erover weg haalt adil?
aangezien dit op de witte plek was, en ze daar wit waren. (kan ook dus komen door de kleur van de haren)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:14

Vliendertje schreef:
Het zit nu alleen nog op haar kont (nu dus ongeveer 1 tot twee weken)
Ik zie dat het nu nog niet groter is geworden.
Ik wacht nog heel even af, als het echt erger/meer word dan komt de DA... (aangezien het niet mijn paard is)

Hoe zag het eruit als je de haren erover weg haalt adil?
aangezien dit op de witte plek was, en ze daar wit waren. (kan ook dus komen door de kleur van de haren)

Bij ons zijn ze ook wit....Bij de twee Friesen donkerder van kleur. Een ander bont paard heeft het nu ook. Zoals gezegd zijn jongere paarden er vaak vatbaar voor (wat bij ons klopt, want de 4 die het hebben zijn 1,5 , 2,5, 3 en 4)

De onze hadden het eerst alleen op de oren en wij dachten aan een soort schimmel (hebben het toen behandelt met Imaverol...daar is het wel van weggegaan, maar dan komt het terug, want de oorzaak ligt binnen in het lichaam...). Na een tijd had onze jaarling het op de hals en de anderen kregen het op de neus. Tpen was bij een fries van de een op d andere dag in een keer de hele rug vol, en toen hebben we de DA gehaald.

De merrie (de 4e) heeft het ook alleen op haar kont, maar daar begint het ook langzaam over de hele hals en op andere plekjes te komen...(dit proces duurt wel even...!)

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:42

Hmmm oke.
Nou ze is al wat ouder... maar kan altijd een uitzondering zijn he Tong uitsteken

bedankt Lachen