Wat is dit!? (Jaarling-merrie met een probleempje!)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Wat is dit!? (Jaarling-merrie met een probleempje!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:39

Onze jaarling heeft nu voor de tweede keer (of derde keer) dat ze tijdens de hengstigheid vaak last heeft van een soort van diarree...!

Haar uitwerpselen zijn gewoon heel erg mooi en goed vast, alleen houdt ze van tijd tot tijd haar staart omhoog, laat dan scheetjes waarbij ze dus ook vloeistof (gewoon dunne poep) verliest (het komt er uitgeschoten eigenlijk.... Bloos )

De hoeveelheden zijn heel erg klein, maar ze heeft wel haar hele staart en benen eronder zitten. Meestal was ik alles mooi met lauw/warm water met een scheutje Betadine, zodat het niet gaat ontsteken (als dat kan) en mooi schoon blijft. Het komt namelijk ook tussen haar billen en ik ben bang dat het gaat schuren en irritaties oplevert als ik het niet regelmatig schoonmaak.

We hebben dus geconstateerd dat ze dit een klein weekje gedurende de hengstigheid heeft (en dan gaat het vanzelf weer weg), maar ze heeft het niet bij elke hengstigheid. En zoals gezegd zijn haar uitwerpselen voor de rest vast en zien ze er gzond uit. Ook onze jaarling zelf schijnt er absoluut niet mee te zitten: Ze is heel erg wakker en fit, lekker actief, eet goed....kortom: Alles is voor de rest zoals het hoort...

Ik wil niet meteen de dierenarts erbij halen want het lijkt me niets ernstigs, maar ik wil graag weten wat dit is en hoe dit kan...? Ik heb dit namelijk nog niet bij zo heel veel merries gezien...

Dus wie kent dit probleem en beter nog: Wie kan mij vertellen wat dit is...!?

Alvast bedankt voor jullie hulp...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 15-10-08 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

manutjuh

Re: Wat is dit!? (Jaarling-merrie met een probleempje!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:45

Ik zou niet weten wat het is omdat ik geen merrie's heb, maar onze oudste ruin heeft het wel eens vlak na het poepen dat er nog iets na spuit zeg maar, volgens mij kan het geen kwaad omdat het niet zo veel is, als het meer is misschien eens gaan kijken naar het voer, of daar niet iets inzit wat deze reactie veroorzaakt. Maar gelijk wassen met betadine is volgens mij wel een beetje overbodige luxe, doe je bij jezelf ook niet, als het erg vies is kan je denk ik ook gewoon even een natte spons eroverheen halen, gewoon voor de hygiëne.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:48

ik widst niet dat een jaarling al hengstig kon zijn, dat is nieuw voor me. Als het mijn jaarling was dat had ik in ieder geval wel even gebeld met de da in ieder geval om even te overleggen, ik vind dat je risisco neemt nu en een belletje hoeft niets te kosten, het zou je zelfs gerust kunnen stellen.
Succes met je jaarling.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:53

manutjuh schreef:
Ik zou niet weten wat het is omdat ik geen merrie's heb, maar onze oudste ruin heeft het wel eens vlak na het poepen dat er nog iets na spuit zeg maar, volgens mij kan het geen kwaad omdat het niet zo veel is, als het meer is misschien eens gaan kijken naar het voer, of daar niet iets inzit wat deze reactie veroorzaakt. Maar gelijk wassen met betadine is volgens mij wel een beetje overbodige luxe, doe je bij jezelf ook niet, als het erg vies is kan je denk ik ook gewoon even een natte spons eroverheen halen, gewoon voor de hygiëne.

Maar ze heeft er alles onder zitten, ook haar vulva, en dat maak ik liever met lauw/warm water met betadine en een apart sponsje schoon Knipoog

De rest zit echt tussen haar billen en ik denk dat het gaat schuren als ik het niet schoon ga maken en het op den duur irritaties oplevert...

Bovendien is het een bont paard en ziet het er op haar witte beentjes vreselijk smerig uit Bloos

Ik denk niet dat het aan het voer ligt, omdat ze het alleen gedurende haar hengstigheid heeft (en ook nog niet eens elke hengstigheid...). Ik denk dat het iets is wat met de hengstigheid te maken heeft...!

@ Garny95: Ze is er inderdaad heel erg vroeg bij. Het is wel iets wat we gevraagd hebben. Volgens de dierenarts hebben meer ljaarlingen dit, het hoeft niet eens iets te zeggen over hun vruchtbaarheid...

(Wij denken tenminste dat het hengstigheid is, want haar hele gedrag (inclusief vloeistof laten lopen wanneer een ander paard daar snuffelt en dat ze vaker kleinere, dikkere vloeistof plast...) wijst daarop...)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:54

mmm.. Da's apart, mijn jaarling merrie is oko al aantal keren hengstig geweest, is ook de leeftijd er voor. Maar diarree? Nee, al is het misschien iets hormonaals waardoor de darmen even ontregeld zijn?..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:55

Het zal vast, net als bij mensen, per paard ( merrie ) verschillen hoe ze hengstig zijn. Ik heb een merrie staan die als ze hengstig is denkt dat ze een hengst is! Gek wordt ik dan van haar zo gaat ze tekeer. Als ze verder gezond is zou ik me er verder maar niet te druk over maken. Mocht je haar ooit willen laten dekken en heeft ze dit "probleem" nog, dan misschien even overleggen met de hengstenhouder of dierenarts.
Bij een natuurlijke dekking kan er dan n.l stront mee naar binnen gaan en of dat nu zo goed is??

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:56

garny95 schreef:
ik widst niet dat een jaarling al hengstig kon zijn, dat is nieuw voor me. Als het mijn jaarling was dat had ik in ieder geval wel even gebeld met de da in ieder geval om even te overleggen, ik vind dat je risisco neemt nu en een belletje hoeft niets te kosten, het zou je zelfs gerust kunnen stellen.
Succes met je jaarling.

De dierenarts heeft het overigens al wel eens gezien en meent ook dat het niet veel kan zijn omdat het vanzelf verdwijnt (de laatste keer tenminste wel, na enkele dagen).

Het is vandaag de 4e dag. Mocht ze het na het weekend nog hebben dan bel ik zeker wel...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:57

is haar ontlasting tussendoor normaal? Zo ja, dan zou ik me weinig zorgen maken, hoor!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:58

detour schreef:
mmm.. Da's apart, mijn jaarling merrie is oko al aantal keren hengstig geweest, is ook de leeftijd er voor. Maar diarree? Nee, al is het misschien iets hormonaals waardoor de darmen even ontregeld zijn?..

Dat vraag ik me dus ook af. Ze heeft het echt alleen op de piek van de hengstigheid (maar niet elke hengstigheid Verward)

Echter zijn de hoeveelheden per keer (ik heb het gezien toen ik haar aan het schoonmaken was Clown ) echt helemaal niks, het stelt niks voor....Maar ik wil wel weten wat het is...!

Edit: Ja, haar ontlasting is voor de rest zoals altijd...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:59

aerdenhout1 schreef:
Het zal vast, net als bij mensen, per paard ( merrie ) verschillen hoe ze hengstig zijn. Ik heb een merrie staan die als ze hengstig is denkt dat ze een hengst is! Gek wordt ik dan van haar zo gaat ze tekeer. Als ze verder gezond is zou ik me er verder maar niet te druk over maken. Mocht je haar ooit willen laten dekken en heeft ze dit "probleem" nog, dan misschien even overleggen met de hengstenhouder of dierenarts.
Bij een natuurlijke dekking kan er dan n.l stront mee naar binnen gaan en of dat nu zo goed is??

Goede tip, want we willen haar zeker eens laten dekken...

Nou ja, in ieder geval toont ze haar hengstigheid goed aan... Huilen van het lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:59

Als ik mijn eerste dag ongesteld ben is mijn ontlasting ook anders. lekker detail, ik pb eventueel wel verder voor verdere info. Bloos

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:03

Volgens mij komt dat gewoon door de hormonale schommelingen op die moment dat haar ontlasting anders wordt...
Denk dat dat bij veel vrouwen hetzelfde is...bij mij allesinds wel... Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:17

detour schreef:
Als ik mijn eerste dag ongesteld ben is mijn ontlasting ook anders. lekker detail, ik pb eventueel wel verder voor verdere info. Bloos

Dito...! Daarom dacht ik ook aan verandering in de hormoonspiegel in verband met wat ze dus heeft Bloos
Laatst bijgewerkt door Adil op 15-10-08 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:20

detour schreef:

daar zeg je wat....dat zou mij niets verbazen..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:27

Wel blij dat jullie dit ook denken...Ik moet zo nog even naar haar toe om te voeren etc. Dus eens kijken hoe het er dan vandaag uitziet...Ik heb het gisteren helemaal schoongeaakt, zodat ik ook een beetje een beeld kan vormen over of het al minder wordt...

Ik hou jullie even op de hoogte...! Lachen