Jeugdwratjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Jeugdwratjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:45

Vlak na de aankoop van Aron kreeg hij wratjes op zijn neus/onderlip.
Deze zitten er sinds ongeveer half mei.

Nou heb ik te horen gekregen dat dit een soort virus is dat na ongeveer 6 maanden moet wegtrekken, en dat de kans aanzienlijk verminderd dat ze het nog een keer krijgen op latere leeftijd.

Nou is het absoluut niet verminderd maar alleen verergerd. Wat ik me nu dus afvroeg is:

A: of ik de wratjes moet behandelen
B: of gewoon met rustlaten, dit gaat vanzelf weg.

cheyentic

Re: Jeugdwratjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:55

wratjes kunnen gewoon idd een virus zijn wat vaak jonge paarden (kinderen ook) hebben en dan trekken ze weg.

ook kan het ontstaan door overbelasting van de lever, doordat hij via hooi of water bepaalde gifstoffen binnenkrijgt die hij niet kwijt kan..

Chey had op zijn 2de wratten gekregen en tom kreeg ze ook toen ik hem erbij gekocht had. Die zomer heb ik ze op het land gezet waar dus ook het hooi wat ik voerde vandaan kwam en binnen een week was Chey sterven na dood..
Direct naar huis gehaald en ander hooi gekocht, binnen 2weken waren de wratten bij tommy weg.. (Tom is niet zo ziek geworden hoor en heeft er ook niks aan overgehouden)

Ik zou zeggen behandelen heeft geen zin, ze zitten er niet voor niets.. kijk eens bij andere paarden die hetzelfde voer krijgen en kijk bij hoeveel daarvan ook wratten voorkomen ben je een van de weinige zou ik me geen zorgen maken

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:56

de rest heeft nog niks gehad. Maar iemand op stal zij wel dat ze het kregen.
Dit vind ik raar aangezien de twee pony's vanaf dag een bij elkaar hebben gestaan en pas sinds een week of twee uit elkaar zijn gehaald, en hij krijgt nu pas wratjes.

Hij heeft in het begin op een andere stal gestaan en dus ook ander eten gekregen.
Toen had hij de wratjes ook al Ja

Op het moment staat hij in de wei en krijgt hij 's ochtends en 's avonds een halve kilo brokken en verder niks.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:07

dan zou ik me er niet teveel zorgen om maken, gaat wss van zelf over alleen kan dat duren tot hij volgroeid is net als bij kinderen meestal het geval is

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:18

Wat wij altijd doen is jeugd wratjes insmeren met appelstroop.
Klinkt vies, maar in deze stroop zit een zuur wat de wratjes eraf laat vallen.
Hier werkt het super.

Let wel op dat je zelf handschoenen draagt