Hij is de enige die het heeft en de huid eronder is volledig gaaf, dus geen wondjes, bultjes of welke oneffenheid dan ook.
Geen loslatende haren aan de rand.
Ik heb hem diverse keren met bril (
) onderzocht en kan geen luis of neet ontdekken en ziet er zeker niet uit als schimmel of schurft. Met deze twee aandoeningen heb ik ervaring, net als met luis.Staart en maaneczeem ligt ook niet voor de hand gezien het tijdstip en de plaats waar de kale plekken ontstaan (steeds meer dus). Bovendien schuurt hij manen en staart niet.
De kale plekken schuurt hij volgens mij wel, maar niet extreem.Voor zover ik kan beoordelen is het meer een heel licht schuren, af en toe. Verder schilfert de huid op sommige plekken wel heel erg.
Natuurlijk kan ik er een dierenarst bij halen en dat ligt ook in de bedoeling, maar mijn ervaring bij dit soort problemen is dat de dierenarts het vaak ook niet weet. Ik denk namelijk aan een allergie of alopecia, maar met deze twee heb ik dan weer geen ervaring. Ik heb ook wel eens gehoord van een reactie op eikels? Weet niet of iemand daar meer vanaf weet?
De pony is voor de rest kerngezond, eet goed, is actief en goed gemutst.
Zijn ontlasting is onlangs op wormen onderzocht, maar ook daar is niets aan de hand.
Hij lijkt ook niet over een slechte weerstand te bezitten, want hij is nooit ziek.
Wie heeft ideeën, of liever nog... ervaring hiermee?
edit* even ter aanvulling... we wonen in zweden en de temperatuur is hier momenteel een stuk lager dan in nederland (rond de veertien graden en snachts rond de vijf) , wat staart en maan eczeem dus ook onwaarschijnlijker maakt, gezien er dan geen vliegjes zijn /actief zijn die dit veroorzaken.