kale plekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 08:57

Mijn mini's (ruinen) hebben nu al een aardige wintervacht, maar sinds een week of twee krijgt een van hen steeds meer kale plekken, oa weerskanten schoft, onder de manen, achterhand (boven-zijkant)

Hij is de enige die het heeft en de huid eronder is volledig gaaf, dus geen wondjes, bultjes of welke oneffenheid dan ook.
Geen loslatende haren aan de rand.

Ik heb hem diverse keren met bril ( Clown ) onderzocht en kan geen luis of neet ontdekken en ziet er zeker niet uit als schimmel of schurft. Met deze twee aandoeningen heb ik ervaring, net als met luis.

Staart en maaneczeem ligt ook niet voor de hand gezien het tijdstip en de plaats waar de kale plekken ontstaan (steeds meer dus). Bovendien schuurt hij manen en staart niet.

De kale plekken schuurt hij volgens mij wel, maar niet extreem.Voor zover ik kan beoordelen is het meer een heel licht schuren, af en toe. Verder schilfert de huid op sommige plekken wel heel erg.

Natuurlijk kan ik er een dierenarst bij halen en dat ligt ook in de bedoeling, maar mijn ervaring bij dit soort problemen is dat de dierenarts het vaak ook niet weet. Ik denk namelijk aan een allergie of alopecia, maar met deze twee heb ik dan weer geen ervaring. Ik heb ook wel eens gehoord van een reactie op eikels? Weet niet of iemand daar meer vanaf weet?

De pony is voor de rest kerngezond, eet goed, is actief en goed gemutst.
Zijn ontlasting is onlangs op wormen onderzocht, maar ook daar is niets aan de hand.
Hij lijkt ook niet over een slechte weerstand te bezitten, want hij is nooit ziek.

Wie heeft ideeën, of liever nog... ervaring hiermee?

edit* even ter aanvulling... we wonen in zweden en de temperatuur is hier momenteel een stuk lager dan in nederland (rond de veertien graden en snachts rond de vijf) , wat staart en maan eczeem dus ook onwaarschijnlijker maakt, gezien er dan geen vliegjes zijn /actief zijn die dit veroorzaken.

Daan_O

Re: kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:19

Bij ons op de vereniging had een pony laatst ook kale plekken, dat was waarschijnlijk een vitamine te kort. Deze pony stond 24/7 op het land maar kreeg verder niets bijgevoerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 14:12

tja... die van mij (al mijn paarden) staan ook 24/7 op het land, maar hebben een vitaminen/mineralen blok.... maaarrrrr... terwijl ik dit schrijf, realiseer ik mij opeens dat die op was en dat ik nog geen nieuwe heb gehaald....

Ik zal daar dus eens ff gisteren achteraan gaan. Niet uitgesloten dat dat het probleem is, omdat ze nu net de wintervacht aanmaken...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:47

en anders even vragen aan de da wat het allemaal kan zijn ?

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:44

kale plekken, schilfers en schuren kunnen tekenen zijn van een parasiet. Vooral als meerdere paarden er last van hebben

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:50

alleen hij heeft er last van en het zijn geen parasieten. De da weet het eigenlijk ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:00

onze shetten hadden het ook en wij konden ook geen luis vinden.
toch hebben we ze gewassen met een luizenmiddel en ze een vitaminestoot gegeven.
toen trok het weg en kwamen er geen nieuwe kale plekken meer bij.
kon ook een huidmijt zijn die met het blote oog niet te zien is en alleen onder de microscoop of met een speciale lamp

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 15:18

een vitaminestoot is een goed idee, denk ik. Wassen zie ik tegenop omdat ze hier altijd buiten staan, met schuilstal en de temperatuur hier al een stuk lager is dan in nederland. Je wast dan ook de beschermende huidvetlaag weg en die hebben ze hier echt nodig.

Bovendien zou je bij parasieten verwachten dat de andere pony er ook last van zou hebben. Twee jaar geleden hadden ze allebei luizen. Dat was dan ook meteen goed herkenbaar. Nu heeft alleen billy kale plekken. De vacht van tommy is harstikke goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:00

wij hebben in een groep paarden er wel 1 gehad met luis en de rest had niks, dat hoeft niet besmettelijk te zijn toch?
bij de shetten idem dito, 1 wel en de ander had nergens last van.
heeft dacht ik ook met de weerstand te maken fozo,ik heb eigenlijk geen flauw idee waarom het ene dier wel luis krijgt en het andere niet

ja toen wij moesten wassen afgelopen voorjaar toen was het ook maar net een paar graden boven nul. Knipoog
de laatste keer hebben we alleen hals,rug,liezen en onder de buik gedaan,2x en toen trok het al weg.
anders even voor nood in de schuilstal en ergens een dekentje wegplukken??

vitamientjes is altijd goed, veel shetten worden heel sober gevoerd waardoor ze nog wel es tekorten kunnen krijgen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 06:30

Ik zal beginnen met vitaminientjes. De kale plekken wassen kan natuurlijk ook. Ik depte ze al met water met teatree, wat ontsmettend werkt.
Meestal is het met luis zo dat, als 1 paard het heeft, de andere (met soortgelijke vacht) het ook hebben. Bovendien zie je luizen en neten. Maar goed, parasieten uitsluiten wil ik ook niet.

De kou is niet mijn grootste probleem. Ik kan hem na het wassen in de garage zetten. Ze hebben een schuilstal, maar dat biedt te weinig beschutting voor een paard wat door en door nat is. Maar het is de beschermlaag waar ik zuinig op moet zijn. Als je in het voorjaar wast, speelt dat een minder grote rol, al is het koud. Ze hebben die laag dan steeds minder nodig. Maar we gaan nu de winter tegenmoet en die beschermlaag is al opgebouwd. Ga ik nu wassen, dan heeft hij geen natuurlijke bescherming meer tegen de winterkou (omdat je die vetlaag dan wegwast en dat is, naast de vacht, een belangrijke bescherming tegen kou en nattigheid) en ik kan hem niet de hele winter met een deken op laten lopen. Zo'n ding overleefd bij hem nog geen uur. (hij sloopt nogal graag) Clown

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 08:30

Goed... ik ben twee weken verder en de plekken zijn erger geworden. Vitaminestoot hielp niet, plekken deppen ook niet.
Heb maar weer de da gebeld, maar ivm een blauwtong probleem hier, daarmee samenhangende noodvaccinaties, onderbezetting en ziekte, kan de da pas over een kleine 3 weken hierheen komen.

Als iemand nog tips heeft... graag-
Het probleem nog een keer samenvattend: kale plekken onder manenkam, schoft en weerszijde bovenkant achterhand
jeuk
heel erg veel schilfering, verder gave huid, geen bulten, puisjes, wondjes,
verkleuring ed.
kan geen luizen of neten vinden
geen loslatende haren zoals bij schimmelinfectie

Gedaan: aangedane plekken deppen met water en teatreeolie
vitaminestoot
vitamine/mineralenblok in de wei

Het wassen is nog een optie, maar ook een risico. Dan was ik namelijk de beschermlaag voor de winter weg, die hij al heeft aangemaakt en die heeft hij hier heel erg hard nodig. Zoals de meeste wellicht weten woon in in zweden en kan het hier heeeeeeel koud worden. In november kan al sneeuw vallen.

iemand nog tips?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:44

Mijn merrie begon een aantal jaren geleden met een plekje onder de voorpluk (zo groot als een € 2 munt) Eerst dacht de dierenarts dat het door schuren kwam. Na een maand was het voorhoofd helemaal kaal. Nog steeds dacht de dierenarts dat het kwam door schuren. Ik was het daar niet mee eens omdat de voorpluk nog altijd dik was en niet geschuurd (kon me ook niet indenken dat mijn paard eerst de voorpluk aan de kant doet en dan lekker uitgebreid gaat staan schuren...)
De kale plekken gingen zich uitbreiden verder op het hoofd en langs de kaaklijn. Er was behalve dat er geen haar meer zat niets bijzonders aan te zien, geen schilfers, geen korstjes, geen bultjes helemaal niets....
Na diverse kweekjes van het haar en van stukjes huid kwam er niets uit. Het was niet besmettelijk gelukkig. Toen wat allergietesten gedaan, ook daar kwam niets uit.
Heb voor de zekerheid een nieuw halster en hoofdstel aangeschaft omdat de plekken zich veelal op en rond het hoofd voordeden. Niets heeft geholpen. De plekken kwamen trouwens niet voor onder het halster of het hoofdstel... (mijn paard heeft alleen een halster om met naar de wei brengen en weer ophalen en bij het poetsen dus dat kon het eigenlijk ook niet zijn)
Heb er nog een homeopatische dierenarts bijgehad. Heb er genoeg smeersels opgehad, niets hielp.
Nu laat ik het voor wat het is. Op het voorhoofd is het haar weer helemaal terug na 3 jaar. Ik moet er maar mee leren leven zei de dierenarts....

alberti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:52

Misschien is het een mykose.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 10:06

alberti schreef:
Misschien is het een mykose.

kun je uitleggen wat dat is? Bloos

Meggiemeg... bij mijn pony zijn wel heel veel schilfers en ik ben bang met de steeds grotere kale plekken dat hij straks onvoldoende bescherming heeft tegen de kou.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:34

Mykose is een soort schimmel. Bij mensen komt het ook voor daar zit het dan voornamelijk bij de nagels.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 19:14

ik kan op google alleen mykose bij mensen vinden. Maar de schimmel die ik bij paarden ken, zoals ringworm, is het in elk geval niet. Daarmee heb ik ervaring en dat ziet er anders uit.
Er is dan meestal geen jeuk, ronde plekken met aan de rand loslatende haren. Billy heeft veel jeuk, geen ronde plekken maar gewoon grillige grote vlekken en geen loslatende haren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:35

zou je er foto's van kunnen maken??
ik ben nu wel heel erg benieuwd hoe het er uit ziet namelijk.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:36

mijn pony heeft daar ook last van maar de dierenarts zegt dat het niets is als je in de winkel vraagt voor zo een zalfje (hebbe wij ook) komt het wel goed

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 09:45

Ik zal er foto's van maken.... Kan best dat het niets bijzonders is, maar ik heb dadelijk een blote pony Ach gut

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:21

Hier de beloofde foto's-
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:33

ik denk toch mijt

teatree is leuk spul maar pakt geen mijt aan.

een van onze shetten had ook zo'n vacht en kreeg er ook last van,we hebben haar 2x behandeld met sebacil en toen was het over, groeide het haar weer bij en de jeuk was weg..
de plekken zagen er echt precies hetzelfde uit en begon omstreeks dezelfde tijd.

als je ze insponst met een middel tegen parasieten raken ze niet hun vetlaag kwijt hoor.
wij moesten het doen toen het ook echt goed koud was en we hebben toen smorgens gewassen,overdag binnen gezet en tegen de avond was ze weer helemaal droog en kon ze naar buiten.

ik zou toch iets opzoeken tegen mijt als ik jou was

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:39

ok thanx.. zou best kunnen. Ik ken wel de huidmijt die bij paarden met sokken, zoals tinkers, op de benen voorkomen maar voor de rest had ik het nog niet gezien...
Weet je toevallig een site waar meer info daarover opstaat?

Verder zal ik dan moeten kijken of ze hier sebacil kennen. Sponsen moet kunnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:58

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:46

Je kan in ieder geval proberen of een behandeling tegen parasieten helpt. Zie dat je in Zweden woont, dus dan sta je niet te springen om de pony nu te wassen lijkt me. Misschien hebben ze in Zweden ook Advantage anti-vlooien pipetten voor de hond. Dan kan je voor een mini een halve pipet op z'n schofthuid uitdrukken, en de andere helft net boven z'n staartwortel. Werkt zéér goed tegen luis en is volledig veilig.
Referentie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1594 ... d_RVDocSum
Als dat werkt, dan was het toch luis.

Verder kan het ook van de broei komen, als de pony een heel dikke vacht heeft, en 't is toch iets van 10-15 graden buiten, dan kan je broei plekken krijgen, die jeuken. Dan zou je op kouder weer moeten wachten, of de pony scheren en daarna onder een deken moeten doen.

Verder schurftmijt, maar dat geeft eerder mokplekken aan de benen dan problemen bij de manenkam en op de rug. Dus dat is w.m.b. een stuk minder waarschijnlijk.

Hopelijk gaat het al beter met de pony!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:13

Knavia... het is geen luis. Dat hadden we twee jaar geleden bij allebei de pony's en dat hebben we idd behandeld met advantage. Maar dat herken ik nu wel. Je ziet dan de neten en vaak ook de luizen zelf.

Van de broei is niet waarschijnlijk. Het is hier geen 10-15 graden, maar vanmorgen was het -10 en het vriest overdag al een paar dagen hier. De temperatuur ligt hier nu eenmaal lager dan in nl in de winter.

Ellepel.... het zou de Psoroptes mijt kunnen zijn (heb inmiddels al eea opgezocht) maar helaas is over die specifieke mijt weinig info te vinden. Verder bracht je mij op nog een idee... Het kan ook vossenschurft zijn, wat ook door een mijt wordt veroorzaakt en hier heel erg veel voorkomt, ook bij honden en paarden. Onze honden werden er vorig jaar voor behandeld met mijtdodende pipetjes. Er schijnt ook een huismiddel tegen te zijn die hier wordt gebruikt, maar ik ben er nog niet achter wat dat is. Juist omdat het hier veel voorkomt, gebruiken mensen vaak huis tuin en keukenmiddeltjes.
Sebacil is hier overigens ook verkrijgbaar, maar alleen via de dierenarts. Dus ik ben ff op zoek of er ook een vrij verkrijgbaar mijtdodend middel is, omdat ik anders twee weken moet wachten...