Mager paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 21:38

Hoe krijg je een paard, wat altijd op een zandweitje staat, dikker?

Paard (ca. 1.60m) wordt niet bereden (door tijdgebrek), heeft continu beschikking over goed ruwvoer, krijgt 1 keer per dag een paar scheppen muesli, wordt regelmatig ontwormd en blijft nog mager.

Vooral nu het weer kouder wordt, zie je gewoon de vetreserves weer wegtrekken om natuurlijk een dikkere vacht te kunnen aanmaken.
Aangezien de eigenaar geen beschikking heeft over een graswei, staat ze altijd op een zandwei. Ze krijgt dus nooit eens het vette malse voorjaarsgras binnen. De afgelopen winter was ze echt heel mager geworden. Door continu hooi ter beschikking te stellen ipv 2 keer per dag, werd ze wat dikker. Misschien ook door het feit dat het toen net weer wat warmer weer werd. Maar nu zie ik haar ribben al weer tevoorschijn komen.
Het is nooit een fors paard geweest, maar ze ziet er zometeen in de winter weer zielig mager uit. Terwijl ik weet dat de eigenaar er alles aan doet om haar wat dikker te krijgen.

Met welk voer krijgt hij haar gezond en dikker door de winter heen?

PercyLeen

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:39

Is je paard niet gewoon diep ongelukkig? Krijgt ze wel aandacht? Heeft ze vriendjes?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:42

heeft ze een dek op?
dat scheelt soms wel,het kost erg veel callorieen om het lichaam warm te houden,vooral in de regen...
zou ze geen zand in haar darmen hebben?
met veel ruwvoer zou een paard wat niets doet toch niet mager mogen zijn.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 21:46

Jeanine84 schreef:
Is je paard niet gewoon diep ongelukkig? Krijgt ze wel aandacht? Heeft ze vriendjes?

Het is niet MIJN paard..gelukkig.
Of ze gelukkig is, weet ik niet. Ik denk dat ze ergens anders misschien steil achterover zou slaan van verbazing, want ze heeft nog niks van de wereld gezien.
Ze heeft een shetlander vriendje erbij lopen, dus ze is niet alleen.
Ze staat aan de rand van een woonwijk en er komen redelijk wat mensen voorbij die vaak wat brood voeren (ook aan de kippen die er rondlopen). Dus ze krijgt wel aandacht.

geerke schreef:
heeft ze een dek op?
dat scheelt soms wel,het kost erg veel callorieen om het lichaam warm te houden,vooral in de regen...
zou ze geen zand in haar darmen hebben?
met veel ruwvoer zou een paard wat niets doet toch niet mager mogen zijn.

Ze heeft geen dek op, heeft ze ook nooit gehad. Ze kan de stal in als het regent, wat ze ook wel doet. Ze heeft wel eens koliek gehad, maar geen zandkoliek. De een na de andere buurtbewoner gooide (goedbedoeld) zijn gemaaide gras in de wei, zodat het dier af en toe wat gras kreeg. Alleen als iedereen tegelijk op dat idee komt, dan werk je een koliek wel echt in de hand.

Tja, aan een deken had ik ook al gedacht, maar ik ben dan bang dat het dier zijn wintervacht dan ook niet zo dik wordt, waardoor het zometeen als het echt koud wordt, het dier altijd met de deken op moet lopen omdat ze het anders helemaal niet meer warm krijgt.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 13-10-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:47

denkje dat dat genoeg is? wat moet je nou met een paard waar je niets mee doet

gripala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:50

gras plukken, en geven? en onbeperkt hooi? en misschien dagelijks naar een weiland lopen waar ze kan grazen?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 21:58

@ tjalk: dat is ook wat ik er van vind. Maar ja, het is niet mijn paard. De eigenaar loopt ook met plannen rond om haar te verkopen.

Maar aangezien er niet echt veel met haar is gedaan in de 10-12 jaar dat hij haar heeft, is ze in principe een heel groen paard. Hij heeft haar oorspronkelijk "gered" door haar te kopen en de verzorging op zich te nemen toen ze gewond was aan haar achterbeen. Aangezien hij voor apotheker ed heeft gestudeerd kon hij haar zelf behandelen.
Uiteindelijk had hij een veulen met haar willen fokken, omdat ze zo'n goede papieren heeft (Jasper x Voltaire). Dat is er echter nooit van gekomen.
Probleem is dus dat hij erg aan haar gehecht is en alleen een heel goed tehuis wil. Maar vind maar iemand die een paard op deze leeftijd nog fatsoendelijk wil inrijden. Of je moet al een fokker vinden die met haar wil fokken.
Maar ja, zoals het dier er nu uitziet, zo mager, raak je het volgens mij ook niet echt snel kwijt.

@ gripala: ze krijgt onbeperkt hooi. Een box ligt volgestapelt met hooi, onderdeur is dicht en paard kan over onderdeur heen aan het hooi komen. Ze kan dus de hele dag eten aan goed hooi van dit jaar. Een wei is er niet meer. Ze hebben vroeger een wei gepacht, die naast het huis lag. Deze wei is echter verkocht en er zijn huizen op gebouwd. Vroeger stond het huis dus echt aan de rand van het dorp. Nu ligt de (zand)wei midden in een woonwijk. En er is helaas geen wei beschikbaar in de directe omgeving. Alles is volgebouwd geworden de laatste 5 tot 10 jaar en de weitjes die er nog zijn, worden angstvallig in eigen beheer gehouden, ook door mensen met hun eigen paardjes.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 13-10-08 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:02

nee dat snap ik, kan hij dan niet ergens een weidje af huren met gras er op?

gripala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:03

ik ben nu wel benieuwd naar een foto, haha
zou u die niet kunnen maken een keer?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:04

tjalk schreef:
nee dat snap ik, kan hij dan niet ergens een weidje af huren met gras er op?

Zie bericht boven. Ik heb er nog iets bijgeschreven. Geen beschikbare weien in de buurt door steeds meer woningbouw.

gripala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:04

en er zijn vast meer mensen in limburg waar het paard staat, dat paarden hebben, dus ik denk niet dat het een groot probleem moet zijn om het paard te verplaatsten, of zoals ik al eerder zei, gras plukken en geven, klein beetje is altijd beter dan helemaal niks, en wandelen en stoppen op een weiland?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:09

ipv hooi,zou die beter kuil kunnen voeren,en daarbij evt kuilmais ,zet ook wel aan,en het paard een deken op doen...

waarom zou het paard niet met een deken op kunnen lopen,winterhaar aanmaken kost veel energie,die kan dat paard wel beter gebruiken zo te lezen... Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:09

Ik zou niet teveel vers gras gaan voeren als dit paard dat niet gewend is! Ik zou de eigenaar er maar eens opwijzen er een keer een DA (en tandarts) bij te halen!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:09

gripala schreef:
ik ben nu wel benieuwd naar een foto, haha
zou u die niet kunnen maken een keer?

Waahh U Duivel . Je gaat nu toch niet schelden op me Haha! . Dan voel ik me meteen zo oud, haha.

Zal vrij moeilijk worden, omdat ik erg vergeetachtig ben (zal wel aan mijn leeftijd liggen Haha! ) en waarschijnlijk mijn digi elke keer vergeet. Uiteraard heb ik geen camera op mijn mobiele, want ik ben zo'n ouderwetse muts, die gewoon met een kast van een mobieltje in haar tas rondloopt Bloos . En zowieso gaat het deze week niet lukken, want het dier staat bij mijn werk en ik heb deze week vrij.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:11

Is haar gebit wel in orde? Zelf heb ik de ervaring dat ze wel aankomen van seniorenslobber van Van Cooten of een beetje olie over het voer.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:16

Welke muesli? wat zit erin? wat is de vergelijking met brok? en welke brok? Basis,- sport, etc.
Muesli wordt doorgaans gevoerd aan paarden die feitelijk geen brok nodig hebben, maar wel de vitaminen en mineralen, er zitten weinig eiwitten en koolhydraten in (worden omgezet in suikers, suikers worden omgezet in vetten)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:23

gripala schreef:
en er zijn vast meer mensen in limburg waar het paard staat, dat paarden hebben, dus ik denk niet dat het een groot probleem moet zijn om het paard te verplaatsten, of zoals ik al eerder zei, gras plukken en geven, klein beetje is altijd beter dan helemaal niks, en wandelen en stoppen op een weiland?

In Elsloo/Stein, waar het paard staat, valt bijna niks te wandelen. Er zijn bijna geen uitrijmogelijkheden. Er zijn aan die kant van het dorp geen landwegen waar je in de berm het paard kan laten grazen. Er valt dus ook niks te plukken. Dus gaan wandelen met het dier heeft geen nut. Is trouwens ook levensgevaarlijk. Het dier is geen verkeer gewend, is nooit buiten zijn wei geweest, op 1 keer na. En die ene keer is meneer over straat ongeveer meegesleurd geworden omdat het dier niet wist wat er allemaal om haar heen gebeurde, en dus behoorlijk heftig reageerde.

Verplaatsen naar een andere plaats/wei wil meneer niet. Hij wil het dier aan huis hebben staan, waar hij zelf een oogje in het zeil kan houden en waar hij meteen kan zien als er iets mis is. Is natuurlijk ook gemakkelijker met voeren als hij aan huis staat. In principe heeft hij alles aan huis, een mooie stal met alles erop en er aan, alleen geen wei met gras.

Jeanine84 schreef:
Ik zou niet teveel vers gras gaan voeren als dit paard dat niet gewend is! Ik zou de eigenaar er maar eens opwijzen er een keer een DA (en tandarts) bij te halen!

Een tandarts zou zo'n gek idee nog niet zijn. Alleen...als het dier wat aan zijn tanden zou hebben, dan betekend dat toch dat hij zijn ruwvoer niet goed kan kauwen en dus proppen ervan maakt? Dat heb ik echter nog nooit kunnen ontdekken. Het hooi word altijd gewoon opgegeten.

kimmie261 schreef:
ipv hooi,zou die beter kuil kunnen voeren,en daarbij evt kuilmais ,zet ook wel aan,en het paard een deken op doen...

waarom zou het paard niet met een deken op kunnen lopen,winterhaar aanmaken kost veel energie,die kan dat paard wel beter gebruiken zo te lezen... Lachen

Moet kuil niet binnen een paar dagen opgevoerd worden? Hoe lang doe je met zo'n pak? Er staan alleen een kleine shet en een paard. Volgens mij doen die te lang over zo'n pak.
Waar haal je kuilmais vandaan? Bij een boer of krijg je dat ook bij een fouragehandel?

roest schreef:
Welke muesli? wat zit erin? wat is de vergelijking met brok? en welke brok? Basis,- sport, etc.
Muesli wordt doorgaans gevoerd aan paarden die feitelijk geen brok nodig hebben, maar wel de vitaminen en mineralen, er zitten weinig eiwitten en koolhydraten in (worden omgezet in suikers, suikers worden omgezet in vetten)

Muesli zonder haver van Havens of van het Aveve merk. Aangezien ze niet werkt, krijgt ze geen haver, maar voer dat langzaam de energie vrijgeeft. Misschien moet ze nu wel een andere brok krijgen met wat meer energie om de vacht te kunnen aanmaken.

cas schreef:
Is haar gebit wel in orde? Zelf heb ik de ervaring dat ze wel aankomen van seniorenslobber van Van Cooten of een beetje olie over het voer.

Seniorenslobber zal ik ook eens aandragen. Ook een goed idee om een achteraan te gaan.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:24

Subli EM bijvoeren Ja dat is een hele goede dikmaker, verder toch maar een deken opdoen, het kost het paard gewoon teveel energie om zich warm te houden en dat kan hij niet gebruiken
Suc6 !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:32

melaniepk schreef:
Subli EM bijvoeren Ja dat is een hele goede dikmaker, verder toch maar een deken opdoen, het kost het paard gewoon teveel energie om zich warm te houden en dat kan hij niet gebruiken
Suc6 !

Hoezo is dat een goede dikmaker? Waar is het voor bedoeld?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:33

deken op doen svp!! wij hebben een ouwetje van 28 die zich ook eerst niet goed op gewicht wist te houden,maar als het kouder word en regenachtig moet je ze echt helpen door een deken op te doen zodat ze hun energie/vetreserves niet in warm houden hoeven te steken. onze oude dame ziet er weer prachtig uit,ook dankzij seniores priores (slobber)van subli. daar zit erg veel in waar ze wat dikker van werd en ook de juiste voedingsstoffen krijgt.succes ermee hoor,groetjes deess

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:35

je hebt ook kleine pakjes kuilgras,daar kan je makkelijk 1 paard mee voeren,die grote rollen,voer je niet op met 1 paard en 1 shettie Knipoog
en kuilmais kan je vaak bij boeren halen,vinden paarden ook erg lekker..

maismeel,of mais vlokken,kan je ook voeren,maismeel zou die dan bv door een slobber kunnen mengen..

maismeel,of vlokken,en heel mss zelf kleine pakjes silomais(ze zijn in omloop,en soms hebben fouragebedrijven dit soort pakjes) kan je bij een fouragehandel kopen Lachen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:40

Zo even alles op een rijtje van voer wat gewoon in winkel te koop is:
Senoirenslobber van Van Cooten
Subli EM
Subli seniores priores slobber
Maismeel/maisvlokken/silomais
kleine pakjes kuil

Ik ga zometeen eens even googelen en kijken wat er voor verschil in zit, kijken waar het te koop is en bepalen wat het beste voer zou kunnen zijn. En dat dan eens gaan voorstellen volgende week.
Ook een deken opleggen zal ik voorstellen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 23:00

Ik zie op de website van Subli de Merriebrok staan.

Die zou ook geschikt kunnen zijn: tijdelijk aan paarden in schrale conditie voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:01

Deken erop is idd een goed idee, help je haar al een flink stuk mee.

Zelf voer ik meestal merriebrok aan de magere paarden, helpt over het algemeen wel goed maar ik heb geen ervaring met die speciale voeders voor magere en oudere paarden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:57

Ik denk dat je deze merrie een heel groot plezier doet met een deken. Ze kan zichzelf niet warm houden en daardoor verdwijnen haar toch al weinige reserves. En die moet ze dan inderdaad de hele winter ophouden. Onbeperkt hooi is erg goed en ik zou dit paard ook Subli EM gaan bij voeren.