Enten voor de ziekte Rhino?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxXchaXxX

Enten voor de ziekte Rhino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 18:21

Even een vraagje laten jullie je paarden
enten voor de Ziekte Rhino?

Als je je paard 2x door influenza laat enten help dat toch niet tegen Rhino?

.

bianca77

Re: Enten voor de ziekte Rhino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:50

Ik laat mijn paarden altijd iedere 10 maanden enten voor influenza. Nooit voor Rhino. En het lijkt mij niet als je je paard twee keer laat enten voor influenza dat dat helpt voo Rhino anders zou er toch ook geen andere enting voor bestaan?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:53

de mijne wordt om de 6 maande geënt tegen influenza en rhino... wat de juiste naam is moet ik nakijken in de papieren,... als je interesse hebt zal ik het hier morgen posten... Lachen

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 20:54

Bianca, Nee niet speciaal dat ik ze 2x laat enten. Maar hier in de regio heerst Rhino en ik rijd ook nog wedstrijden. Ik bedoel er dus mee met de ínfluenza'enting zit dus niet de Rhino enting in (als je me snap):P?

Besje , als je dat heb graag zal ik wel willen weten.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:56

Voor Rhino bestaat een aparte enting die tegen de twee lichtste vormen helpt, namelijk de griepvorm en de vorm waarbij de merrie het veulen vroegtijdig werpt. Tegen de ergste vorm, de verlammingsvorm waarbij overlijden een zeer groot risico is, helpt de enting niet. Dat is wat de DA mij heeft verteld. Aangezien ik een ruin heb van 11 jaar en jongere paarden het meest vatbaar zijn voor de griepvorm en ik nog eens weinig buiten de deur kom, ent ik mijn paard niet meer tegen Rhino. Alleen nog de jaarlijkse enting.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 20:59

Dat is het nou ik start dus het is denk toch een risico?.
Zal ik ze dan in dit geval er voor de zekerheid enten?

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:02

XxXchaXxX schreef:
Bianca, Nee niet speciaal dat ik ze 2x laat enten. Maar hier in de regio heerst Rhino en ik rijd ook nog wedstrijden. Ik bedoel er dus mee met de ínfluenza'enting zit dus niet de Rhino enting in (als je me snap):P?

Besje , als je dat heb graag zal ik wel willen weten.

Haha ik snap hem nu! Maar hij zit er niet bij.
Ik denk er nu ook pas bij na eigenlijk is het stom dat ik ze wel voor influenza ent maar niet voor Rhino.
Waarom is de influenza dan wel verplicht en de Rhino niet? en Lancome wat versta jij onder jongere paarden. Ik heb er namelijk één van 4 en één van 17 dus versta je dan die van vier nog onder jonger of niet? Of zouden jullie over het algemeen ze allemaal maar enten voor Rhino?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:13

Onder jongere paarden versta ik inderdaad 4 jaar. Toen ik nog wedstrijden reed liet ik hem twee keer per jaar tegen Rhino en Influenza enten. Maar eigenlijk alleen maar om te voorkomen dat hij het misschien mee zou nemen naar concours of het juist van concours mee naar huis zou nemen. Maar goed, de meest ernstige vorm valt niet tegen te enten volgens de DA. Zou ik een fokmerrie hebben dan zou ik natuurlijk wel elk jaar enten tegen Rhino. Op een stal waar al Rhino heerst zal een DA ook niet gaan enten, dat maakt het er niet beter op omdat je de paarden die het misschien al wel onder de leden hebben de entstof toedient waardoor de Rhinouitbarsting heviger zou kunnen worden. Jongere paarden tot een jaar of 6 zou ik altijd enten tegen Rhino.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:26

Lancome schreef:
Onder jongere paarden versta ik inderdaad 4 jaar. Toen ik nog wedstrijden reed liet ik hem twee keer per jaar tegen Rhino en Influenza enten. Maar eigenlijk alleen maar om te voorkomen dat hij het misschien mee zou nemen naar concours of het juist van concours mee naar huis zou nemen. Maar goed, de meest ernstige vorm valt niet tegen te enten volgens de DA. Zou ik een fokmerrie hebben dan zou ik natuurlijk wel elk jaar enten tegen Rhino. Op een stal waar al Rhino heerst zal een DA ook niet gaan enten, dat maakt het er niet beter op omdat je de paarden die het misschien al wel onder de leden hebben de entstof toedient waardoor de Rhinouitbarsting heviger zou kunnen worden. Jongere paarden tot een jaar of 6 zou ik altijd enten tegen Rhino.

Oke ik zal morgen is contact opnemen met de DA. Ik heb namelijk nu 1 keer gestart met mijn vier jarige maar ga in het winter seizoen wel vaker starten. En het is al zo'n brokkepiloot dus beter een prikje te veel.
Ook op de volgende site kan je best veel over Rhino vinden http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... monie.html

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:44

Van de website die bianca hier boven aanhaalt:
Citaat:
Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.
.

Als er dus al rhino in de omgeving is, beter níet te vaccineren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:45

Ik laat haar ieder jaar voor Rhino inenten.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:35

Focussed schreef:
Ik laat haar ieder jaar voor Rhino inenten.

Maar doe je dat omdat het een merrie is of niet?

Ik heb namelijk een ruin en weet niet of ik het moet laten doen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:48

Als je paard vaak in contact komt met andere en vreemde paarden, zou ik hem wel laten inenten. Ongeacht of het een merrie, ruin of hengst is.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:54

Mijn ruin word twee keer per jaar tegen rhino en Influenza geent, dit omdat wij een drachtige merrie op stal hebben, veel mensen die op wedstrijd gaan & je de kans op verspreiding of uitbraak verkleind!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:58

XxXchaXxX schreef:
Dat is het nou ik start dus het is denk toch een risico?.
Zal ik ze dan in dit geval er voor de zekerheid enten?

Waarom zou je bewust een risico opzoeken? Ik snap dat niet hoor.. Is je wedstrijd nou zo belangrijk dat je er de gezondheid van je paard voor op het spel zet??

Rhino heeft volgens mij een incubatietijd van 2 weken, dus of het enten van je paard zin heeft weet ik niet.. Daarnaast haalt het geen fluit uit om je paard te enten terwijl de rest van de stal het niet doet Knipoog

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:59

Mijn paard wordt ook voor Rhino geent de hele stal trouwens. Omdat er ook een aantal fokmerrie's staan en het is zonde als ze door Rhino hun veulen verwerpen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:03

Als je je paard gaat enten tegen rhino is dat niet zomaar door 1 maal. Je doet eerst een soort basis geven en na 3 of 6 weken ent je weer. Pas daarna is de enting compleet geloof ik. Ik ent mijn paarden niet omdat 1 van mijn paarden ongelooflijk ziek werd van de enting(wat op zich een logische reactie kan zijn) Ik durf het daarom niet meer te doen. Ze worden verder wel geent tegen Tetanus en influenza iedere 6 maanden.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:11

Mork schreef:
Als je je paard gaat enten tegen rhino is dat niet zomaar door 1 maal. Je doet eerst een soort basis geven en na 3 of 6 weken ent je weer. Pas daarna is de enting compleet geloof ik. Ik ent mijn paarden niet omdat 1 van mijn paarden ongelooflijk ziek werd van de enting(wat op zich een logische reactie kan zijn) Ik durf het daarom niet meer te doen. Ze worden verder wel geent tegen Tetanus en influenza iedere 6 maanden.

Noah werd er ook eerst ziek van die krijgt nu een andere cocktail, andere samenstelling zelfde werking en geen zieke Noah!

Het werkt idd alleen als je met zijn alle ent en dat gebeurd bij ons ook.

Ik zou idd als er Rhino uitbraken zijn in de buurt lekker thuis blijven met je paard, tot dat helemaal afgerond is!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:16

Inderdaad, hir zijn ze rhino geent ivm dragende merrie, maar dan moet de hele stal geent worden.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:35

wel :p onder het luik andere inentingen vind ik volgende terug:

Duvaxyn
EHV 1,4
batch: ER-13900

als ik het mij goed herinner is dat dus tegen rhino... don't shoot me als't ni zo is e Knipoog

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:38

Mijn pony word vanavond geent invbm mogelijke uitbraak van rhino hier op het eiland. maar word je paardje er echt zo ziek van. Mijn pony is al heel gevoelig op de luchtwegen enzz. drm wil ik hem zowie zo ingeent hebben maar mischien word hij dan wel heel ziek van de ineting

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:49

Als er al rhino heerst, wordt afgeraden om nog te enten.

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:07

Mijn pony werd altijd geent tegen rhino, toen ze stond ze ook echt op een pensionstal. Nu staat ze bij een boertje met nog een ander paardje. Ik vind nu niet zo nodig eigenlijk.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:36

Mijn paardje is gister samen met de rest van de stal ingeent tegen Rhino. Dit omdat er drachtige merries bij zijn. De dierenarts raadde het aan om zeker te enten. En als de besmetting in de regio over een maand nog niet uitgewoekerd is moeten we nog een keer laten enten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:53

waarom als er word afgeraden te enten als het heerst
hoor ik iedereen zijn paard in laten enten??
ik weet gewoon niet wat te doen
ik heb een 5 jarig paard wat altijd netjes in geent word
en een veulen van nog geen half jaar wat dus nog niet ingeent is!!

ik heb ze al achter in staan, dus contactloos met andere paarden, en hopelijk ook mensen. Mensen DIE in de wei mogen komen weten van de ziekte en ondernemen de nodige maatregelen.
Wat kan ik nog meer doen?
(woon in Herkingen, Ouddorp is rhino!!)