Hoe lang herstellen na koliekoperatie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dirkus

Hoe lang herstellen na koliekoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:22

Mijn paard is op 3 augustus in Utrecht geopereerd aan koliek. Dat is gelukkig allemaal goed gegaan, na 10 dagen in Utrecht mocht hij weer mee naar huis.

De adviezen die ik van Utrech heb gekregen over de herstelperiode zijn tegenstrijdig: de DA die mijn paard heeft geopereerd zei 2 weken boxrust, 3 maanden stappen aan de hand en dan weer beginnen met rijden. Maar op het "revalidatieschema" dat ik opgestuurd kreeg staat

- 2 maanden (!) boxrust met 2 x per dag 10 minuten stappen aan de hand
- daarna 1 maand in een kleine paddock
- daarna 1 maand grote paddock of weiland
- daarna, dus na 4 maanden, het paard weer "in het werk brengen"

Nou ben ik geen voorstander van boxrust. Bovendien gaan op de stal waar mijn paard staat alle paarden overdag naar buiten, en mijn paard is veel onrustiger als hij alleen op stal moet blijven dan wanneer hij met de anderen mee mag naar buiten. Dus is hij na een week boxrust alweer naar buiten gegaan, wel op een postzegellandje.

Ik vraag me nu af hoe lang ik nog moet wachten met rijden. Volgens mijn eigen DA is de buikwond goed herstelt en zou ik nu al rustig kunnen beginnen met stappen onder de man. Maar dat lijkt me weer erg snel.

Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van andere Bokkers met het herstel van een paard na een koliekoperatie. Heeft jullie paard boxrust gehad, en hoe lang? Hoe lang hebben jullie gewacht om weer te gaan rijden?

Jet

Re: Hoe lang herstellen na koliekoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:57

Lou moest toen ze na 10 dagen thuis kwam 8 weken boxrust, ze mocht er niet uit, zelfs niet om uit te mesten. Dit is uitgelopen naar 10 weken, omdat ze er een bacterie bij had gekregen. Dus er kwamen pusbultjes bij en naast de wond die open gingen. Toen dit dicht was ( 9 weken boxrust, ben ik een week later met haar terug geweest om de buik te laten scannen. Alls zat dicht, maar de peesplaat was op een paar plaatsen nog erg dun. Nog drie weken boxrust, mocht wel met haar aan de hand gaan stappen. Twee keer per dag zo minuten, dit heb ik in die drie weken opgebouwd naar 1 x per dag 25 minuten, nog steeds meest stap. Na die drie weken mocht ze voor het eerst weer los. Ik heb dit allemaal op een andere stal gedaan dan waar ik normaal stond, daar stond ook alles buiten en op de stal waar ik haar heb laten "revalideren" stonden meer paarden op stal. Toen ze eenmaal weer los mocht, ben ik weer snel teruggegaan naar de oude stal, daar kan ze lekker lang naar buiten en dat leek me veel beter. Vanaf die tijd ben ik weer begonnen met grondwerk aan de hand, wat longeren, meest nog steeds in stap, af en toe erop, voornamelijk stap en vandaag ben ik weer voor het eerst met haar naar buiten geweest, een uur erop gezeten, voornamelijk weer stap.
Lou had zondag 8 juni 's avonds de eerste koliekverschijnselen en is maandag 9 juni in Wovega geopereerd.
Na zoeken op internet heb ik op verschillende engelse en amerikaanse sites gezien dat die peesplaat heel langzaam herstelt en dat het tot een jaar na de operatie nog kan "openspringen". Dus ik ben voorzichtig, hoewel ze in het land al weer aardig wat capriolen uithaalt.
Door de operatie, de tijd ervoor dat ze achteraf gezien al niet in orde was, de boxrust erna is ze wel al haar bespiering kwijt, dat bouw ik nu dus weer rustig op. En ze was aardig afgevallen, echt heel mager. Nu is ze nog niet op gewicht, ookd at gaat langzaam maar zeker de goede kant weer op.
Misschien hangt het van de oorzaak van de koliek af of van de kliniek, maar in Wolvega zijn ze aardig voorzichtig.

Jij succes ermee!

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 07:16

Hoi Jet,

Bedankt voor je antwoord! Ik begrijp uit jouw verhaal dat jij 4 maanden gewacht hebt om er weer op te gaan zitten, en dat het advies van Utrecht dus niet overdreven voorzichtig was.
Alleen zo lang boxrust als jij, dat heb ik dus niet gedaan. Maar daar kan ik nu niets meer aan veranderen. Mijn paard is wel heel rustig buiten. En hij heeft geen complicaties gehad aan de wond.

Het is ook goed om te weten dat je de wond kan laten scannen om te zien of het goed geneest, dat wist ik niet. Ik ga aan mijn DA vragen of hij dat ook kan doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:16

Hoi Dirkus, dat laten scannen kan lang niet overal, want ik had de plaatselijke DA gebeld om nog een keer te laten scannen en toen was het antwoord dat ze buiken niet scannen... Nu heb ik contact gehad met een van de DA daar en die zei me het via de DA zelf te spelen en niet via de assistenten, dus wie weet lukt het me alsnog, ik vind het nogal wat om voor vijf minuten weer naar Wolvega te moeten vanuit de kop van NH. Ik weet nu ook zelf wat ik moet zien, dat scheelt ook wel, maar dat scannen is niet overbodig, als je maar weet als DA of eigenaar waarop je moet letten.
Fijn dat jouw paard heel rustig was buiten, ik denk dat Lou dat ook wel was geweest op een klein stukje, maar die had zandkoliek en ik wilde haar dus neit op een klein stuk terug waarbij er het gevaar was dat ze weer zand binnenkreeg.
Ze staat nu weer op een rij kaal stuk, dus ik wil morgen als ze er loopt even langs gaan en zien hoe kort het nu is, anders moet ze toch maar op een ander stuk.
Als het helemaal kaal is kan ze een dichte kap op, maar met hier en daar wat gras en van 7 tot 16.00 uur buiten wil ik toch dat ze gras kan eten.
Ik denk dat ik er voor de eerste keer na ruim drie maanden 20 minuten alleen maar stappen op zat, gister was het dus 4 maanden terug en heb ik er een uur op gezeten, bijna alleeen maar stappen. Vandaag was er niets aan haar te merken, dus ik kan wel weer wat meer doen.
Bij Lou speelt het spierverlies ook wel heel erg mee, dat maakt ook wel dat ik heel voorzichtig opbouw.
Is de jouwe ook zoveel schraler geworden en heeft die ook zoveel spierverlies?