Wordt een paard dikker van zemelen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Wordt een paard dikker van zemelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:18

ik weet niet of hier al een topic over loopt..

maar ik vraag me af of het paard meer aanzet van Zemelen, uiteraard geweekt met water.. mijn paard krijgt dagelijks een schep vol. En onbeperkt hooi, en Pavo sportbrok en kruidenmelange.. toch blijftze iets te schraal. We hebben geen mogelijkheid om over te gaan tot voordoogkuil.
Op de Pavo site raden ze me wel aan Pavo energy control te voeren i.p.v. Sportbrok. Dus dit ga ik zoieso testen.

mijn paard is verder helemaal gezond, fit, levendig, mest is goed, en wordt optijd ontwormt. Het gaat dus om een voertype wat haar iets dikker maakt.

dorientjuh

Re: Wordt een paard dikker van zemelen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:53

Als het goed is zet zemelen inderdaad wel aan. Alleen is de calcuim-fosfor verhouding in zemelen erg slecht dus daar moet je wel op letten. Ik zou als ik jou was overgaan op bietenpulp, dat is beter voor je paard dan zemelen en zet ook aan. Ook bij bietenpulp moet je kijken naar de calcium-fosfor verhouding. Maar dat moet eigenlijk bij alles wat je voert. Vork Het kan trouwens ook zo zijn dat je paard schraal blijft doordat je teveel krachtvoer geeft. Hoe meer krachtvoer je paarden geeft, hoe minder voedingsstoffen ze op kunnen nemen uit ruwvoer, hoe afhankelijker je paard wordt van krachtvoer. Uiteindelijk heeft je paard daardoor steeds meer krachtvoer nodig om op gewicht te blijven. Dit is gebleken uit wetenschappelijke onderzoeken.

Daarom zou ik je aanraden om juist minder krachtvoer te gaan geven en hogere kwaliteits ruwvoer. Een periode (soms wel een paar maanden tot een jaar) zal je paard er dan wat minder uitzien. Dit kun je zien als de afkickperiode. Je paard schakelt dan om om van het meeste uit krachtvoer te halen naar om het meeste uit ruwvoer te halen. Na die tijd is je paard weer in staat om zoveel mogelijk voedingsstoffen uit het ruwvoer te halen en wordt brok minder belangrijk. Je paard gaat er dan natuurlijk ook weer beter uitzien. Lachen

Die afkickperiode zal bij jouw paard waarschijnlijk wel korter duren, omdat je paard dus al onbeperkt ruwvoer krijgt. Lachen

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:23

Dankjewel! hier heb ik al veel aan, aan deze informatie. Ik kan bij de welkoop bijvoorbeeld gewoon vragen naar bietenpulp? en de fouragehandelaar zou het ook wel hebben toch? wat is aan te raden om te geven per dag? 1 hele schep?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:54

Ik denk wel dat ze dat hebben bij de welkoop ja. Denk fouragehandelaar ook wel. Het beste is ongemelasseerde bietenpulp, moet je wel even naar kijken. Bietenpulp moet weken en dan zet het nogal uit, dus een hele schep komt dan neer op een hele emmer. Dat is misschien wat veel om mee te beginnen, dus ik zou als ik jou was beginnen met een halve schep en dit opbouwen naar 1 schep.
Je moet even op de zak kijken wat ze daar zeggen maar over het algemeen geldt dit: 24 uur laten weken, 1 kg pulp op 5 liter water.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:00

1 schep zemelen weegt z'on 250 gram,dus het loopt wel los met de kalk/phosfor verhouding.....ik zou me pas druk maken als je een hele emmer voert.
je kunt ook zemelen met pulp mengen,zo voer ik m'n paarden al jaren....die mogen om gezondheids redenen niet veel eiwitten hebben.
wel krijgen ze iedere dag vitamines en mineralen,want veel voedingsstoffen zitten er niet in,in bietenpulp en zemelen...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:38

Mengen is ook een goede optie idd. Zemelen en bietenpulp hebben allebei een slechte C/P vehouding, maar allebei juist het tegenovergstelde van elkaar. Met het mengen krijg je dus een betere C/P verhouding.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:43

Knoffer schreef:
Mengen is ook een goede optie idd. Zemelen en bietenpulp hebben allebei een slechte C/P vehouding, maar allebei juist het tegenovergstelde van elkaar. Met het mengen krijg je dus een betere C/P verhouding.

dit is ook mijn bedoeling! bedankt voor de informatie, ik ga informeren bij de fouragehandel of ze het kunnen leveren!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:06

dorientjuh schreef:
Dit is gebleken uit wetenschappelijke onderzoeken.

Welke onderzoeken; door wie en wanneer?

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:10

Knoffer schreef:

in wat voor verhouding moet je ze dan mengen?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:17

Dat weet ik niet Tong uitsteken Ik weet niet hoe de verhoudingen in beide precies liggen. Ik weet alleen dat ze allebei een slechte verhouding hebben tegenovergesteld van elkaar.
Misschien kan de fouragehandel daar meer over vertellen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:29

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:32

hmm.. engels is niet mijn sterkste (A) ja de verhouding zou ik ook nog wel willen weten. maar dat zou wel op de verpakking staan??? dan kan ik het zo berekenen!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:46

Lijkt me ook wel logisch dat het op de verpakking staat idd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:10

Ik voer lucerne en geef daarnaast nu zemelen om het calcium/forfor in evenwicht te houden.

Lucerne bevalt net als bietenpulp meer calcium en zemelen bevatten meer fosfor...

Ik weet eigenlijk niet of een paard ook dikker wordt van zemelen...

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:12

volgens mij is het twee delen bietenpulp op 1 deel zemelen, dat had ik gevonden op internet

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:03

Joyja schreef:
volgens mij is het twee delen bietenpulp op 1 deel zemelen, dat had ik gevonden op internet

en hoe is die verhouding met zemelen en luzerne?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:19

Dat weet ik niet, misschien is dat ook wel op internet te vinden?

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:21

dorientjuh schreef:
Ik denk wel dat ze dat hebben bij de welkoop ja. Denk fouragehandelaar ook wel. Het beste is ongemelasseerde bietenpulp, moet je wel even naar kijken. Bietenpulp moet weken en dan zet het nogal uit, dus een hele schep komt dan neer op een hele emmer. Dat is misschien wat veel om mee te beginnen, dus ik zou als ik jou was beginnen met een halve schep en dit opbouwen naar 1 schep.
Je moet even op de zak kijken wat ze daar zeggen maar over het algemeen geldt dit: 24 uur laten weken, 1 kg pulp op 5 liter water.

24 uur laten weken hoeft niet, als je het met warm water doet is het binnen een paar uur al klaar voor gebruik. (Uit eigen ervaring)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:01

Ach ja, iedereen zegt wat anders, dus met 24 uur zit je sowieso goed. Vork

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:06

dorientjuh schreef:

Ja, en daarom is het zo belangrijk als je bronnen kent; wie welk onderzoek deed, waar wanneer, etc. Het is makkelijk iets te roepen maar zonder onderbouwing is het niets waard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:07

Zemelen laxeerd! Met andere woorden daar worden ze niet dikker van! Ook voor mensen worden zemelen gebruikt om AF te vallen en niet om dikker te worden. Droog heeft het trouwens een andere werking dan nat gemaakt! Omdat een paard geen droge zemelen mag hebben i.v.m verslikken, hebben zemelen dus geen nut om je paard dikker te krijgen. Maismeel is dan een veel betere optie!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:34

drijfnatte zemelen laxeren,droge zemelen stopt.
vochtige zemelen is prima te voeren.
mais is niet goed voor paarden,ze worden er wel vet van maar het breekt calcium af.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 17:37

Ik ga voor de bietenpulp, en de fouragehandelaar zou kijken of hij het nogkon krijgen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:43

madamX schreef:
dorientjuh schreef:

Ja, en daarom is het zo belangrijk als je bronnen kent; wie welk onderzoek deed, waar wanneer, etc. Het is makkelijk iets te roepen maar zonder onderbouwing is het niets waard.

Ik heb het over bietenpulp laten weken.. Ik geloof niet dat jij het daarover hebt?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:46

brendalover schreef:
Ik ga voor de bietenpulp, en de fouragehandelaar zou kijken of hij het nogkon krijgen!

Bovendien is bietenpulp zeer geliefd bij veel paarden!!
Laat het aub inderdaad wel goed weken..
Als het onvoldoende geweekt is, kan het alsnog uit gaan zetten in de maag met alle koliek-gevolgen van dien.

Superfijn spul dus, en erg lekker voor ze, maar zorg dat je het goed weekt.