Ademhaling die niet is zoals het hoort..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Ademhaling die niet is zoals het hoort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:20

Begin Augustus kocht ik een haflinger merrie.

Na 2-3 weken (overdag buiten 's nachts binnen, en soms 24u per dag buiten) begon ze tijdens het rijden/longeren te hoesten, ook hoorde je tijdens rijden/longeren af en toe een 'gebrom' waarna ze brieste. Na longeren/rijden is er geen slijm te zien, alleen een klein beetje wit slijm uit haar neus(slijm kun je het niet noemen eigenlijk want het is niet slijmerig)
Na een paar dagen heb ik er een DA bij gehaalt, die zei dat ze wat te veel stof ingeademt had (de stal waar ze stond was érg stoffig), ze hoorde echter niets bijzonders op de longen en wanneer ze hoest wou opwekken hoesste ze ook niet. Ze schreef een Ventipulmin kuur voor van 14 dagen, ze mocht wel beweging(om het slijm los te laten komen, zodat ze dat makkelijk kon uitbriesen) maar echt werken mocht ze niet.
Het was erg slecht weer die tijd, dus zoveel mogenlijk buiten gehad maar ze heeft steeds wel 's nachts binnen gestaan toen.
Alleen tijdens/na inspanning was er hoest/oid. Op stal of in rust nooit geen bijzonderheden.

Na 13 dagen nog geen verbetering (nog steeds hoesten tijdens rijden en longeren, en dat gebrom gevolgd door briesen)
Toen ben ik overgegaan op kuil, en heb ik haar 24/7 buitegezet. Weer de DA erbij en weer een Ventipulmin kuur van 7 dagen.
Hoesten ging weg, het gebrom waarna gebries bleef.
Ook viel mij op dat ze tijdens longeren/losgooien en soms ook op het land schudde met haar hoofd. En dan niet van boven naar beneden of constand, maar eenmaal van links naar rechts of andersom en dan met een soort van zwierende beweging. Dat heeft ze niet echt eerder gedaan, maar precies weet ik niet wat het is? of het nou iets is van speels ofzo of iets anders..

Nou na 7 dagen was het dus nog niet over, ze hoesste niet meer maar het gebrom waarna gebries bleef. Ik wou het even aankijken. Na een kleine week werd het verschrikkelijk rotweer en alle paarden gingen naar binnen. Ik was genoodzaakt om die van mij ook naar binnen te doen, aangezien ze helemaal flipt als ze alleen staat en er geen andere mogelijkheid was.
Ik heb haar binnen gezet, een kapje over gedaan tegen stof/pollen (van de paardendrogist) en ben hooispray over haar kuil gaan sprayen.
Na weer 1,5 week hoorde ik dat ze in rust bij haar ademhaling wat héél licht ruisde en soms ook piepte. Je moest echt goed luisteren, anders hoorde je het niet.

Dat was voor mij het toppunt, ik ben naar een andere stal verhuist waar ze een buitenbox had en dus eigenlijk 24/7 365 dagen per jaar buiten is.
Hoesten heb ik haar nooit meer horen doen. Brommen en daarna briesen doet ze nog steeds alleen na inspanning, en dan dat ruisje wanneer ze ademhaalt, heel licht en bijna niet te horen.

Ze krijgt nu nog steeds kuil. En stond en staat op vlas.
Ze krijgt een halve kg biks per dag met vitamine supplement van pavo.
Ik had nog een halve vles Ventipulmin staan, ben die op gaan maken vanaf vrijdag(ze staat sinds vrijdag op die nieuwe stal) in de hoop dat ze verbeterd. Wanneer ze de Ventipulmin krijgt(afgelopen vrijdag tot en met aankomende donderdag/vrijdag) krijgt ze ook dagenlijks een maatschep fenegriek over haar voer, zodat de luchtwegen meer geopend worden, ze makkelijker ademt en de Ventipulmin zijn werk beter kan doen.

Oja, een bacteriele infectie is het niet, ze heeft geen koorts en geen groene uitscheiding uit haar neus. Ze heeft zoiezo geen snot/slijm uit haar neus op rust.

Ik zit nu dus eigenlijk een beetje in een dublio. Voor dinsdag staat een afspraak kliniek in emmeloord, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ze daar voor mij kunnen/gaan doen. Is het niet beter om er nog een keer een DA naar te laten kijken? Omdat dat ruisje in rust er bij is gekomen. Of is het verstandig om maar gewoon naar de kliniek te gaan Dinsdag?
Wat ik ook kan doen is het nog een week of 1-2 aankijken en dan naar de kliniek gaan als het niet verbeterd. Dan is ook de ventipulmin kuur af.

Wie kan mij helpen?
Laatst bijgewerkt door xxtesssss op 12-10-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Re: Ademhaling die niet is zoals het hoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:21

met dat hoofd schudden kan betekenen dat ze een pollen allergie heeft

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:25

ja maar dat doet ze dus ook niet de hele tijd, en echt 'headshaking' is het niet volgens mij, want dan doen ze toch echt constand tijdens inspanning en van boven naar beneden?
Ze heeft het ook nooit eerder gedaan.. pas na 2-3 weken dat ze bij mij was. (heb oude eigenaar naar gevraagd, maar ze deed het niet, ook niet eerder gezien bij haar)

En zijn er nu nog pollen in de lucht dan?

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:27

Ik ben ook benieuwd of ze bij de kliniek voor mij ech dingen kunnen uitsluiten, wat het niet is. En kunnen vinden wat het wél is en wat ze er dan tegen kunnen doen?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:29

In de kliniek kunnen ze denk ik zeker iets voor je betekenen!
HEt houdt nu al zo lang aan, dat het denk ik wel verstandig is om er eens goed naar te laten kijken.
OP de kliniek kunnen ze inspanningstesten doen (kijken hoe ze reageert als ze echt aan het werk wordt gezet).
Maar wat nog veel 'mooier' is, is dat ze evt een bronchoscopie met mogelijk aanvullend een BAL-test kunnen doen.
Bij de bronchoscopie gaan ze met een soort cameraatje de luchtpijp in om deze te bekijken. Hier kunnen ze verschillende dingen zien (bijv of er veel slijm zit, de kleur van de luchtpijp (irritatie), enz).
Bij een evt. BAL-test, maken ze ook een bronchoscopie, maar doen ze ook een longspoeling. Ze doen dan wat vloeistof de longen in en zuigen dit meteen weer weg. In de teruggezogen vloeistof kan men dan bijvoorbeeld eiwitten zien die kunnen duiden op een allergie. De teruggezogen vloeistof kan dus informatie geven over de longen (daar kan de camera niet bij).
Ik denk dus dat het zinnig is dat je naar de kliniek gaat!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:32

Als ik jou verhaal zo lees, is het al een tijdje aan de gang. AL met al is niet volledig duidelijk wát er aan de hand is en waardoor het ontstaan. Je hebt een afspraak bij een kliniek.
Ik begrijp geloof ik niet helemaal waar je dubio wegkomt Knipoog

Uiteraard kan je eerst nog een keer een DA er bij halen, maar vermoedelijk kan die de oorzaak zonder aanvullend onderzoek ook niet vinden. En dan kom je dus toch weer in de kliniek uit. Dus dan heb je eigenlijk alleen maar extra geld uitgegeven en je paard er langer mee rond laten lopen.
De longen van een paard zijn erg gevoelig, en voor je het weet heb je blijvende schade. Niet mee door blijven gaan, gewoon even goed laten onderzoeken!!

Heel veel succes er mee, het klinkt wel vervelend!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:32

Hoe is het verder afgelopen?
Ben je nog op de kliniek geweest?