Giftig, wat kan de oorzaak zijn ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitchall

Giftig, wat kan de oorzaak zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 21:05

Het was gisteren dat ik bloed [ het lijkt erop, maar onze buurman zegt dat het niet is ( hij is dokter ) ]
vond in de stal van Mitch, toen ik de stal aan het uitmesten was en wat vlas opzij schoof zag ik tot mijn
grote schrik een roodachtig plasje liggen...
Ik heb mijn ouders meteen gehaald, die zeiden dat ik moest kijken welke kleur de urine was.
Ik heb geen één keer gezien dat hij heeft geplast, maar mijn moeder beweert dat Mitch gisteren een keurig
gele urine plaste ?! Sigaar
Kan het misschien komen door walnoot hoezen en/of kastanjes(schillen), is dat giftig of geeft het een rode kleur ?
Hij gedraagt is levendig en is opgewekt en vrolijk, ik mag hem overal aanraken, bijv. zijn buik enz.
Bij het rijden is hij ontspannen, en luistert prima naar je beenhulpen.
Hij is niet mager, een lekker grasbuikje, hij is momenteel verkouden & krijgt Fenugriek.. kan het misschien daaraan liggen ?
hij kucht af en toe, niest af en toe ?! hij is niet echt ziek ??
Het ligt trouwens aan één kant van de stal, toevallig is daar een lange dunne opening Nors opkijken
Hij plast overal in de stal, en alleen in dat hoekje is het ??
Ik begrijp er echt niks van, kunnen jullie mij helpen [ we gaan een afspraak maken met de DA ]
Ik weet echt niet of het goed staat !!
Laatst bijgewerkt door Mitchall op 11-10-08 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Re: Giftig, wat kan de oorzak zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:07

Eerlijk gezegd heeft mijn paard ook wel eens oranjeachtige plas, maar echt rood, dat niet. Ik zou het inderdaad eens aan de DA vragen, als er echt bloed in de urine zit, kan hij b.v. een blaasontsteking hebben. Maar de DA kan je aar vast meer over vertellen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 21:08

HannahFrouk schreef:
Eerlijk gezegd heeft mijn paard ook wel eens oranjeachtige plas, maar echt rood, dat niet. Ik zou het inderdaad eens aan de DA vragen, als er echt bloed in de urine zit, kan hij b.v. een blaasontsteking hebben. Maar de DA kan je aar vast meer over vertellen.

Daar zat ik ook al aan te denken, maar dan moet hij toch pijn hebben/ziek zijn Nors opkijken

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:08

Ik zie dat je vlas strooit. ik strooi dat ook. Mijn paarden hebben dit heel vaak. Maar dat zeg ik fout, het is niet iets van de paarden, maar de urine in de vlas kleurt rood. Als het dat is, dan is het iets heel normaals en heeft echt niks met het paard te maken!

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 21:09

Mariskatw schreef:
Ik zie dat je vlas strooit. ik strooi dat ook. Mijn paarden hebben dit heel vaak. Maar dat zeg ik fout, het is niet iets van de paarden, maar de urine in de vlas kleurt rood. Als het dat is, dan is het iets heel normaals en heeft echt niks met het paard te maken!

Yes, dit dacht ik al de hele tijd Knipoog
Gelukkig is het waar, dit stelt me ongelofelijk gerust Tong uitsteken

ellepelJarig

Re: Giftig, wat kan de oorzaak zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:52

zelfs met stro kleurt het soms nog rood!

ik dacht vroeger dan ook altijd dat de merries weer ongesteld waren,maar blijkt dus een verkleuring van stro te zijn Bloos Haha!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 11-10-08 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:57

Als ik uitmest, dan ligt er wel eens wat roodachtigs op de vloer zelf, op de plek waar hij plast, maar paard heeft niks en is gezond, dat heeft met ammoniak en of bacterieen te maken, als je bijvoorbeeld, dagelijks bijstrooid en alleen de natte plekken en de drollen weghaald dan kan je als je wekelijks hele box leeg haalt die rode plassen zien, ik laat dan alles goed opdrogen en heel goed aanvegen, en dan strooi ik ik het er weer lekker dik op.

Dus volgens mij hoef je je geen zorgen te maken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:28

Ja precies, in vlas kun je het vaak heel goed zien, dat het oranjeachtig kleurt (maar niet echt ROOD dus).

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:57

ik weet dat bij konijnen de urine rood kleurt bij volgens mij te veel wortels of zo misschien het zelfde bij paarden???

maar het kan ook in het vlas zitten dat lijkt mij het meest logische of hij moet erg ziek zijn

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:59

met zaagsel kleurt het ook rood, geeft volgens mij aan dat het dan helemaal verzadigd is..

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:25

idd. het is een beetje oranjeachtig Knipoog
Ik heb hier heel veel aan !

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:55

Achja en rood, roze, oranje.. dat is toch ook vaak net hoe je een kleur interpreteerd. Het lijkt soms wel rood, maar soms ook wel oranje. Maar denk inderdaad toch dat het dat is. Nog meer gevonden tijdens het uitmesten?