niezen bij `werken`

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

niezen bij `werken`

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 20:18

als ik met indi aan het draven ben gaat ze op een gegeven moment soort van briezen/niezen. de snotklodders vliegen dan om mijn oren zegmaar...

hebben meer paarden dat? is het een teken dat ze fris is? of nog niet goed opgewarmt? wie weet het?

Nicole85

Re: niezen bij `werken`

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:03

Hartstikke goed dat je paard dit doet Bloos
Waarschijnlijk klein griepje onder de leden (gehad), gezien de slijmklodders. Zolang slijm niet verandert van wit naar geel/groen zou ik er niks aan doen Lachen

Ik vind het een goed teken dat ze klodders eruit komen, beter dan dat ze in het lichaam blijven en verder broeien Lachen

Eventueel kan je tijdelijk het werk wat verlichten, mocht je paard last hebben van de ademhaling (wat verzwaard) en dat daardoor spieren wat verzuren (krijgen immers ook minder zuurstof dan).. Maar zou haar niet stilzetten! Door beweging worden die slijmen juist afgevoerd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:20

ze heeft stofallergie. als veulen had ze er echt enorm veel last van. ze heeft sindsdien ook niet meer op stal gestaan. nu staat ze noodgedwongen tegen mijn zin in op stal. heb op korte termijn even geen keus. ben druk zoekende naar wat anders.

ik ben zo bang dat ze weer veel last gaat krijgen van die stofallergie... vandaar dat ik me ook ineens afvroeg of dit normaal was. iets wat een paard altijd doet als het vanuit stal komt en dan moet werken, of dat het idd wat anders was...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:26

Klinkt als een goede verkoudheid. Wat voor kleur heeft het snot?

Belangrijk is om dr niet in het zweet te rijden als ze verkouden is, dit kan namelijk leiden tot een longontsteking.

ff een paar dagen aankijken en evt wat foenegriek of knoflook bijvoeren. Raakt ze er zelf niet overheen dan zal ze een antibioticakuur moeten hebben .

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:27

knoflook krijgt ze al, en ik doe alleen draven met haar over de weg aan de hand. zo kan ik zien wanneer het genoeg is voor haar en wanneer ze weer toe is aan een stappauze...

in het zweet werk ik haar sowieso niet...

kleur is gewoon wit doorzichtig achtig zegmaar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:30

Als ze echt verkouden zijn, is de kleur groen.
Heeft ze pollenallergie (headshaken) of bronchites?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:39

geen headshaken. echt de stof waar ze niet tegen kan.

als veulen kreeg ze gewoon amper lucht. is de da heel veel bij geweest en was zijn remedie in laten slapen. ik wilde nog 1 ding proberen na al die medicatie die hij er in had gestopt, en dat was buiten zetten. we hebben haar zowat moeten tillen zoveel kracht en energie had ze, maar je ZAG haar opknappen... toen wist ik: zij krijgt nu geen spuitje, ze blijft lekker buiten staan. de da heeft toen gezegd dat het dan `gewoon` een heel ernstige stofallergie moest zijn...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:59

Dus chronische bronchites ...

Stofallergie is bronchites namelijk Knipoog

Als ze er echt veel last van heeft, zou ik wel de dierenarts even raadplegen, al dat gehoest en gebries is niet goed voor de longen als de longen al slecht zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:04

zoveel doet ze het niet. en wat ik dan wel apart vind als het daar van komt is dat ze het alleen heeft als ze al een endje gedraafd heeft... dan ineens komt alles los. maar op stal merk ik niks aan haar luchtwegen ofzo.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:30

Proesten is gewoon een teken dat je paard er plezier in heeft. Echt hoesten is wat anders, proesten is eigelijk heel hard uitademen door de neus. En ja, dan vliegt er wel eens wat uit Clown

Anouar proest wat af als we aan het rijden zijn, vooral op leuke kronkelpaadjes, die vind hij geweldig.
Ik ga ook wel eens mee proesten, samen lol hebben Haha!