thermografie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janne

thermografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:19

ok als ik mijn paard longeer gaat het linksom altijd erg fijn maar rechtsom is een ramp
in stap draf gaat alles nog goed todat we gaan galoperen dan gaat meneer uitbreken en bokken en aan de haal met je.
met rijden gaat het in stap prima maar als we gaan draven wil meneer niet meer en gaat bokken of stilstaan.
aan de longe doet hij linksom wel stap draf en galop zonder problemen hij is goed voorwaard dan.
nu hadden me stal genoot en ik het erover dat hij mischien wel iets in zijn rug/bekken kon hebben wat hem pijn doet,met belasting.
hij is 2x behandeld door een fysio en krijgt regelmatig een apk door steffi van der laarse
alleen kunnen ze niet door hem heen kijken.
nu zit ik te denken om thermografie toe te passen omdat het natuurlijk wel een beetje raar is.
hij loopt niet kreupel ofzo.
wie heeft ervaring hiermee en dan vooral met een lastig te rijden paard en thermografie

Mist

Re: thermografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:52

ikke Haha! Mijn paard liep 1.5 jaar geleden niet goed, maar had al heel haar leven last van artrose, hko en verbening vd hoefkraakbeenderen. Ondanks dat alles loopt ze eigenlijk altijd rad, behalve toen.

DA gooide het al snel op de artrose, ik was daarvan niet overtuigd, ik dacht dat het vanuit de knie kwam. Op mijn werk werken wij regelmatig met thermografische camera's (petrochemie) en heb ik dus een collega met die camera langs laten komen....en ja, de knie was inderdaad warm, heb de foto's nog !

2mnd later toen ik dacht dat het over was nogmaals laten checken, op de camera niets meer te zien !

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:22

Ik heb er ook goede ervaringen mee Ja
Het is een mooie methode om vage dingen mee uit te zoeken, maar werkt natuurlijk niet in alle gevallen.
Voor jou kan het ook zinnig zijn. Laat dan ook een onderzoek doen met het rijden/zadel. Op die manier kan ook meteen bekeken worden wat voor invloed het zadel heeft op het lichaam van jouw paard. En of er evt. drukplekken worden veroorzaakt door het zadel.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:17

ik heb verschillende klanten gehad die een thermografie hebben laten maken.
het geeft wel mooi aan waar de warme plekken zitten en eventuele ontstekingen kunnen zitten, maar meer dan dat zegt het eigenlijk niet.

thermografie wordt vaker gebruikt om een lokatie in beeld te krijgen en daar verder onderzoek op uit te oefenen.
Als het probleem zich onder het zadel voordoet zou je daar het probleem ook eerst uit kunnen sluiten en eventueel foto's of een echo kunnen laten maken van de ligamenten die daar lopen.
vaak zit er een ontsteking in het supraspinous ligament en kun je door de juiste behandeling, rust en trainingsopbouw weer een pijnvrijer paard krijgen.

succes in ieder geval.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:46

precies, daarmee kun je inderdaad vaak gerichter onderzoek doen Ja
Met het zadel kan het wel evt. drukplekken laten zien!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 15:37

ik heb het met mijn instructie overlegd ze zegt weggegooid geld.
hij heeft een maand bij haar in training gestaan en hij mankeerder niets.
was vrolijk en liep en makte af en toe en vreugden bokje.
ik heb m toen daar ook gereden ging super.
toen kwam ie weer thuis.
ik zelf ben toen in een burn out geraakt en heb m niet kunnen doortrainen.
nu flikt ie weer zijn oude kunstjes en trek zijn truckendoos open,ik ben daar bang van.
zit er hard aan te denken om m weg te doen en een paard te kopen die braaf ze ding doet want ik beleef er nu weinig lol aan.
dabij is hij super dominant.