Chronische bronchitus

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zanora1

Chronische bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 13:19

Hoi!

Ik heb even een vraagje,
Mijn paard hoest nu zo'n 2 a 3 weken.. Woensdag is de Da geweest. Uitslag: Cronische bronchitus. Ik heb er het een en ander over opgezocht op internet en al aardig wat gevonden. Maar mijn vraag is wie heeft er ervaring mee met een paard die dit heeft en wat doen jullie eraan? Wel gewone arbeid of lichte arbeid.
Hoe oud is jullie paard? Zoe is net 4 jaar. En hoe komen ze hier aan? Ik dacht namelijk dat ze een koudje had gevat, ze was namelijk eerst ook verkouden, het ging maar niet over en toen toch maar de Da gebeld, ze heeft een prik gehad en krijgt nu ventipulmin siroop. Of heeft iemand nog verdere informatie en tips voor mij?

Groetjes Didi En bedankt!

ellepelJarig

Re: Cronische bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:24

zo jong en dan nu al bronchitis?

mijn pony heeft er ook last van en beste is om een goede dikke deken te kopen en ze zoveel mogelijk buiten te laten staan.
moeten ze toch binnen dan zo stofvrij mogelijk.
nat hooi voeren, vlas of ander strooisel gebruiken met zo min mogelijk stof en zorg dat je een stal hebt die echt fris genoeg is,met veel frisse lucht.
niet aanvegen,opstrooien of wat ook als je pony binnenstaat dat verergerd het hoesten.

luchtwegcompositum van de paardendrogist is een heel goed middel om te geven.

wat ik ervan weet is dat een dier met chronische bronchitis wel lichte arbeid mag doen om zo het slijm makkelijker te laten loskomen.
maar denk dat je dat beter met je veearts kunt overleggen want die weet precis wat r met je dier mis is en wij niet
Laatst bijgewerkt door ellepel op 10-10-08 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:32

mijn paard heeft sinds mei bronchitis hij is dan wel al 21 jaar.ik heb hem op het land gezet en sinds die hoest hij niet meer.ik heb nu ook een buitenstal zo dat hij genoeg frisse lucht krijgt.en ik geef hem nat hooi.verder doe alles met hem.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:12

Mijn merrie heeft het ook. Ze staat het hele jaar door buiten, en daardoor kan ik toch nog met haar rijden. Niet te druk laten maken en te veel buiten adem laten raken. Ondanks haar bronchitis heb ik er een heel fijn paardje aan. Maar: ik ben dan ook geen wildebras, geen mens van de ellenlange galopjes.

Ninaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:41

Mijn pony heeft momenteel ook een bronchitus. Nadat hij een slokdarmverstopping heeft gehad heeft hij dit opgelopen, mijn pony is 15 jaar.
Ik geef hem sinds 2 dagen montana bronchiaal, en ik heb het idee dat dat vrij goed aanslaat en hij al minder hoest.
Verder staat mijn pony in een buitenstal, geef ik zijn hooi nat en haal ik hem uit de box als hij wordt opgestrooid e.d.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:56

Ninaomi schreef:
Mijn pony heeft momenteel ook een bronchitus. Nadat hij een slokdarmverstopping heeft gehad heeft hij dit opgelopen, mijn pony is 15 jaar.
Ik geef hem sinds 2 dagen montana bronchiaal, en ik heb het idee dat dat vrij goed aanslaat en hij al minder hoest.
Verder staat mijn pony in een buitenstal, geef ik zijn hooi nat en haal ik hem uit de box als hij wordt opgestrooid e.d.

Staat de pony wel gewoon op stro? Of zaagsel?
En rijden doe je ook gewoon?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:01

is er ook wel eens een bronchoscopie gemaakt?
(dan gaan ze met een soort cameraatje de luchtpijp in om deze te bekijken)
En evt. een BAL-test gedaan om evt allergieën vast te stellen/uit te sluiten?
En hoe is het paard nu gehuisvest?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:03

wat is een BAL test?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:16

Een soort long-speoling, zo zou je het kunnen zien. Wordt vaak gedaan als de bronchoscopie niet voldoende zegt of er verdenking zijn dat de benauwdheid/hoesten van een allergie afkomstig is.
Er wordt dan een kleine hoeveelheid vloeistof in de longen gebracht en er ook weer uit gezogen. De teruggezogen vloeistof bevat dan vaak in geval van allergie bepaalde eiwitten. Het neemt dus informatie mee uit de longen, daar waar de bronchoscopie niet kan komen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:59

Een BAL onderzoek is een Bronchoscopie, A... en Longspoeling.

Ik vind het nog te vroeg om te spreken over "chronische bronchitis".
Dat je paard bronchitis heeft, dat kan. Maar of het chronisch is, dat kun je nog niet weten in 2 a 3 weken.

Ik zou een andere DA er naar laten kijken. Een die bij voorkeur ook een homeopathie studie heeft. Persoonlijk heb ik hele goede ervaringen met homeopathie bij luchtwegproblemen. En dan heb ik het niet over een kwakzalver die zich na 1 dag studie homeopaat noemt. Knipoog

Bij bronchitis snel en efficiënt handelen voordat het juist chronisch wordt. Dat snel en efficiënt handelen vind ik bij veel dierenartsen tegenvallen! Bloos

Ik weet niet waar je woont, weet een goede DA in BE die mijn paard super geholpen heeft.
Wellicht kun je wat op mijn berichten terugzoeken en info vinden over wat ik allemaal heb meegemaakt met paard.

Om een van je vragen te beantwoorden:
Persoonlijk ben ik tegen stilzetten bij luchtwegproblemen. Door beweging komen slijmen juist los en worden ze afgevoerd. Ik heb het over bewegen, niet intensief werken!

Heel veel succes! Hou de moed erin, bij juiste behandeling is het helemaal niet chronisch!

Ohja.. dit boek is ook heel interessant:
Afbeelding

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 01:51

Mijn paard is nu 3 jaar en heeft dus al wel echt chronische bronchitis, is begonnen toen hij 2 was. Hij zit nu aan het beginstadium van dampigheid. Ik geef hem ongeveer 4 x per week beweging d.m.v. longeren/ rijden, maar niet langer dan ongeveer 20 minuten en heel weinig galoperen. Mijn paard is ergens allergies voor, maar we kunnen er niet achterkomen waarvoor, hij heeft 24/7 buiten gestaan, s' nachts op stal, stro, vlas, houtkrullen, ander weiland, andere pensionstal, hooi, kuilgras, veranderen van brok enz. Ik heb echt alles uitgeprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Waarschijnlijk is het een stofje dat gewoon in de lucht voorkomt en dat je dus niet weg kan nemen. Er zijn al verschillende bronchoscopien en balspoelingen gedaan, vorig jaar heeft hij in utrecht gestaan, omdat het echt heel slecht ging, dat is nu gelukkig nog niet nodig geweest. Homeopathie slaat nauwelijks aan, omdat hij heel slecht medicatie inneemt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:22

Oei, zover ben ik (mijn merrie dus) gelukkig niet! Ik heb het alleen laten constateren, en ze hebben me (nog) geen medicatie gegeven omdat er dan geen weg terug meer is. Ze heeft het ook nog niet nodig vond de DA. En ik hoop dat we dat zo houden.
Advies was wel zoveel mogelijk buiten. Dus dat staat ze altijd. En beweging is goed, maar laat haar niet uitgeput raken.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:27

Die van mij is 11 en heeft al jaren chronische bronchitus.
Hij staat op zaagsel.
Ik probeer gewoon zo veel mogelijk buiten te rijden. Ik rijd hem wel gewoon elke dag en normale arbeid.
Hij heeft er verder niet zo heel erg veel last van.
Ik geef hem wel hmp horse bij. Dit is een supplement voor luchtwegproblemen. Bij hem helpt dit super.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:17

Mijn paard staat nu nog op stro, gaat over op zaagsel of vlas, krijgt kuil gevoerd en gaatoverdag de hele dag in de paddock, Ze heeft een prik gehad tegen ontstekingen en krijgt nu ventipulmin siroop. Hij zei tegen mij dat het Cronische bronchitus was.. een dierenarts van het paardencentrum kootwijkerbroek. Ik woon trouwens in ede.. Ik werk nu wel licht met haar, Ze hoest dan een paar keer in het begin en daarna is het weg..

lin_

Re: Chronische bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:26

Het enige wat ik weet is dat ze aan ventilpumin verslaafd kunnen raken.
Vaak hebben paarden die dit krijgen nergens last van, maar zodra je er weer mee stopt, gaan ze weer net zo hard hoesten.
Die van mij heeft het namelijk ook zo gehad, ik geef zelf liever homeopatische kruiden (bij hmp horse)
Succes ermee

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:41

hmp horse? Waar is dat?

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:46

Toen mijn paard 9jaar was had hij er ook last van.
Het was in de zomer toen hij buiten stond, dus het was niet van het stro oid, maar waarschijnlijk was het hooi te stoffig en de lucht ook niet al te zuiver.
Ik heb hem wekenlang medicatie moeten toedienen, maar het heeft wel gewerkt, want sindsdien heeft hij er nooit meer last van. Medicatie was iets van Medrol, een pil die ik in een wortel stak. (inmiddels 2jaar geleden)